Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til valg av forsterker

    Hei alle sammen! Jeg holder for tiden på med mitt første bil stereo prosjekt og jeg trenger dessverre litt hjelp.
    Jeg har koblet opp en del bilstereoer i bilene til gamle kompiser osv for mange år siden, men alle disse har vært pakker som har kommet med høytalere, forsterkere, kabler osv. Så det har kun vært rett frem plug n play.

    I og med at jeg her har måttet kjøpe riktige høytalere hver for seg og prøvd å finne ut av alt på egen hånd så står jeg litt fast. Jeg er helt fersk på dette området og all hjelp er velkommen!

    Jeg skal skifte ut høytalerne i dørene mine. Slik original oppsettet ser ut er det et 3 veis system med en 4" mellomtone, 8" midbass og 1" tweeter i hver dør.
    Jeg har gått til anskaffelse av høytalere som skal passe helt perfekt inn i original festene i dørene. Disse er som følger:

    8" DLS Ultimate Up8i 2veis komponent sett med tweeter.
    Hertz HL70 mellomtone/full range.
    Skal også erstatte original spilleren med en Pioneer AVH-8400BT.

    Jeg har vært inne hos bilradiospes. her i bergen og forhørt meg litt angående forstereke og hvordan dette skal kobles opp.

    Watt specs på høytalerene ser slik ut:
    DLS Ultimate Up8i:
    100 watt RMS - 200 watt max

    Hertz HL70:
    50 watt RMS - 100 watt max


    Hos bilradiospesialisten her i bergen fikk jeg beskjed om at jeg kunne bruke Alpine sin PDX-F4 forsterker (4x100w RMS). Jeg ble litt skeptisk da i og med at Hertz høytaleren skal max ha 100w.
    Da fikk jeg beskjed om at det burde gå fint i og med at det ikke var for mye watt som skadet høytaleren, men forvrenging. Dette forstod jeg til en viss grad.
    Grunnlaget for å velge en 4kanals forsterker er at det ligger i tankene å kanskje sette inn noen 10" subber i senere tid dersom ønskelig.
    Det var da han begynte å snakke om å kun bruke to kanaler og brokoble de to siste til den eventuelle subben at jeg falt av lasset. Stakkaren ble helt tatt på sengen av alle spørsmålene jeg stilte. Men han prøvde etter beste evne å forklare det for meg.
    Jeg husker ikke alt helt presist, men det var snakk om å gjøre dette frontsettet om til et 3 veis sett ved bruk av noen delefilter osv.

    Kunne noen vennligst forklart dette for meg på en kanskje litt ned dummet måte?

    Jeg er ute etter ren, klar og god lyd med mye kick i bassen. Vil den forsterkeren han anbefalte meg være et bra valg til dette prosjektet eller vil dere anbefale en annen?

    Også, hvilket delefilter trenger jeg for dette oppsettet?

    Håper på gode råd og hjelp til dette.


    Mvh
    Kristoffer O.

  • #2
    Å gjøre om det settet du har kjøpt til et 3-veis sett er ingen lett oppgave, og krever høy kunnskap om konstruksjon av delefiltere. Så her anbefaler jeg deg enten å kjøre alt med aktiv deling, eller dropp mellomtonene og bruk DLS settet slik det er. Aktiv deling blir fort kostbart, da du trenger 6 kanaler bare for å drive 3-veis høyttalerne. I tillegg trenger du en prosessor, eller en spiller med 3-veis aktivt filter, f.eks Pioneer DEX-P99RS, til 9999,-.
    http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=206

    Så, jeg ville droppet mellomtonen og gjort en skikkelig jobb utav å montere DLS settet skikkelig. Demp dørene skikkelig, skru elementene fast i kraftige MDF ringer så de sitter skikkelig fast i dørene (stum montering gir bra bass), og prøvd meg frem med plassering og vinkling av diskantene.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Denne spilleren er gull verdt, og har 3-veis aktiv deling slik at du slipper passive delefiltere.
      Da kan du i tillegg kjøpe denne forsterkeren.
      http://www.judysbilstereo.no/forster...2x200-watt-rms

      Koble slik at diskantene får 75 watt hver, og mellomtoner og midbassere får 200 watt hver. Med riktige justeringer da vil du få nydelig lyd plassert rett i senter midt foran deg, i tillegg til et lite strømtrekk fra batteri i forhold til utgangseffekt, og du slipper å være redd for klipping eller overopphetet forsterker som fører til forvrenging.

      Et DLS frontsett fortjener et slik oppsett, for du verden for en lydkvalitet de er gode for. Jeg har tidligere hatt bl.a. DLS UP6 sammen med denne spilleren. Spilleren har kanskje mer enn du mener du har bruk for, men tro meg - du kommer til å bli sittende å smile når du begynner å få til justeringene med dette oppsettet

      Jeg kan hjelpe til med justering via chat/PM hvis du velger å gå for dette, da jeg har samme spiller selv
      Og som bilradiosenteret sier, lyddemp dørene godt innvendig med f.eks STP som gir god valuta for pengene.
      Last edited by Custom; 29-11-2012, 02:39.
      Mvh Julian Sommer
      Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

      Comment


      • #4
        Tusen takk for svar.
        Den spilleren blir nok ikke aktuell i min bil ettersom jeg skal ha 2din og touch skjerm er et must. Jeg vil ha minst mulig knapper og muligheten for å kunne bruke kart app fra f.eks tlf og å kunne se film på den slik at lange turer blir litt kortere for passasjeren.
        Jeg har sett folk som har montert single DIN spillere i denne bilen før, og det ser direkte stygt ut.
        Arbeidet(monteringen) vil bli utført av profesjonelt verksted(eks. Bilradiospesialisten) eller annet verksted som driver med lyd i bergensområdet. Så jeg går ut ifra at de klarer å få dette til å høres bra ut? De virket ganske sikre på seg selv da de snakket om delefiltre osv.
        Den forsterkeren høres grei ut(for meg som ikke har peiling på slikt). Ville dere anbefalt den over alpine forsterkeren?
        Jeg har veldig begrenset med plass til å skjule forsterkeren, så minst mulig hadde vært bra.
        Bilen er forresten en '05 Mercedes SLK.
        Jeg har sett på noe som heter dynamat til dørene? Vil dette være tilstrekkelig?
        Jeg har litt begrenset budsjett akkurat nå i disse juletider, dessverre, så jeg kan ikke kjøpe det dyreste av det dyreste. Jeg er ikke ute etter konkurranse lydanlegg, men noe som er bra og gir klar lyd.
        Takker for all hjelp og innspill dere kan komme med. Jeg vil holde dere alle oppdatert etterhvert som det er fremgang i prosjektet.

        Comment


        • #5
          Oszy! Stian monssen her fra mekanisk på årstad ! Kjøp deg p99rs og kjør 3veis aktiv deling på frontsettet ! Jeg kan hjelpe deg med justering osv !

          Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

          Comment


          • #6
            Aktiv deling er absolutt å foretrekke. Og så lenge du har folk her som vil hjelpe deg med justeringen, hadde jeg gått for den løsningen, uten tvil.


            Originally posted by Custom View Post
            Koble slik at diskantene får 75 watt hver, og mellomtoner og midbassere får 200 watt hver.
            En liten rettelse; Forsterkeren er på 4x75 og 2x200. Så diskant og mellomtone får 75w og midbass får 200w. Noe som er mer enn nok.
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
              Aktiv deling er absolutt å foretrekke. Og så lenge du har folk her som vil hjelpe deg med justeringen, hadde jeg gått for den løsningen, uten tvil.




              En liten rettelse; Forsterkeren er på 4x75 og 2x200. Så diskant og mellomtone får 75w og midbass får 200w. Noe som er mer enn nok.
              Oi ja se de der ja, beklager litt feilinfo der. Men ja dette vil jo holde i massevis.
              STP sin "silent coat" gir deg mye mer for pengene en Dynamat.
              Grunnen til at du bør velge denne forsterkeren er at du da har en utgang (kanal) til hver høyttaler. Alpinen har 4 kanaler, men du skal jo ha inn 6 høyttalere. Du får nok tak i 2din spiller med aktiv deling også, det kan sikkert noen andre her svare bedre på enn meg
              Mvh Julian Sommer
              Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

              Comment


              • #8
                Om du vil kjøre på med 2din spiller så kan du jo koble på en ekstern DSP til å ta seg av delefrekvenser og alt annet kos.
                Mosconi 6to8 for eksempel er god valuta for pengene og gjør jobben meget bra.
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Hifonic View Post
                  Om du vil kjøre på med 2din spiller så kan du jo koble på en ekstern DSP til å ta seg av delefrekvenser og alt annet kos.
                  Mosconi 6to8 for eksempel er god valuta for pengene og gjør jobben meget bra.
                  Støtter det forslaget.
                  Mvh Julian Sommer
                  Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                  Comment


                  • #10
                    Han sier han _skal_ ha 2din spiller. Hva spiller burde han gå for da ? Og burde han da kjøpe 6to8 dsp for aktiv deling ?

                    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by stian91 View Post
                      Han sier han _skal_ ha 2din spiller. Hva spiller burde han gå for da ? Og burde han da kjøpe 6to8 dsp for aktiv deling ?

                      Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
                      Pioneer AVH-4400BT er en veldig fin modell. Er på tilbud nå
                      http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1549

                      6to8 er knall. Bruker den selv i bilen
                      Mvh
                      Pål Andréas Bryng
                      Bilstereosenteret.no
                      Vi forhandler bl.a.:
                      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                      Følg oss på Facebook
                      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                        Pioneer AVH-4400BT er en veldig fin modell. Er på tilbud nå
                        http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1549

                        6to8 er knall. Bruker den selv i bilen
                        Støtter dette forslaget, men styr unna HL-70, den låter crap. DLS settet er ett knallbra sett, som vil bli "ødelagt" om det pares med en dårlig mellomtone.

                        Det finnes fler typer 3" som er bra til en ok penge. Fulltone fra TangBand f.eks. eller en DD AW3 - som er den beste 3" jeg har vært borti!
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                          Aktiv deling er absolutt å foretrekke. Og så lenge du har folk her som vil hjelpe deg med justeringen, hadde jeg gått for den løsningen, uten tvil.




                          En liten rettelse; Forsterkeren er på 4x75 og 2x200. Så diskant og mellomtone får 75w og midbass får 200w. Noe som er mer enn nok.
                          Hei igjen og tusen takk for svar. Har vært veldig nyttig.
                          Jeg kommer nok til å gå for det oppsettet dere har anbefalt med dynabel forsterkeren og mosconi 6to8 dsp.
                          Hvordan blir det med lyddemping i dørene forresten? Silent coat virker greit, men hvordan skal dette påføres? Jeg vet at akkurat nå i skrivende stund er det en del dirring og ulyder fra dørene ved spilling med litt bass.
                          Denne lyden forsvinner når jeg holder/presser på dørpanelet. Er dette noe silent coat i dørene ville fjernet eller må jeg ha en annen form for lyddemping? Jeg vil helst ha null lyder når det nye anlegget er på plass. Er utrolig irriterende og høre disse ulydene når man prøver å nyte musikken...

                          I og med at dynabel forsterkeren er 6 kanaler så går jeg ut ifra at jeg trenger en egen separat forsterker dersom jeg bestemmer meg for å hive inn en sub i ettertid?

                          Takker for alle svar på forhånd og vil takke for alle tidligere og konstruktive svar

                          Comment

                          Working...
                          X