Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan jeg bruke denne forsterkeren til et Boss P10DVC element?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan jeg bruke denne forsterkeren til et Boss P10DVC element?

    Heisann.

    Jeg kjøpte meg en Boss P10DVC basser i går på tilbud. Jeg tenkte å bruke denne i båten. I båten har jeg allerede en forsterker som heter Phoenix Gold QX 4150, og jeg lurer på om jeg kan koble basseren til denne forsterkeren?

    Specs på elementet:
    Subwoofer Size: 10""
    Subwoofer Type: Stand Alone
    Total Power Output: 1800 Watts
    RMS Power: 900 Watts @ 4 Ohms
    Frequency Response: : 25 Hz to 1500 KHz

    Specs på forsterkeren:
    Phoenix Gold QX-4150
    4 x 50W @ 4 ohms (12.5V)
    4 x 60W @ 4 ohms (14.4V)
    4 x 75W @ 2 ohms (14.4V)
    2 x 150W @ 4 ohms bridged (14.4V)

    Noe sier meg at noe her ikke helt passer sammen? Fyren i bilstereoshappa sa at elementet er veldig lettdrevet, så det burde i teorien funke.

    Mvh
    Kapteinen

  • #2
    Koble kanal 3og4 i bridge og så inn på subben. 1 og 2 kan du bruke til frontsett/6x9 eller whatever.
    Spiller: Pioneer p6600DVD
    Frontsett: Seas Lotus Performance
    Sub:Morel Elate Sw10

    Comment


    • #3
      P10DVC(dual voice coil..) 4+4ohm på brokoblet kanal 3 og 4 = 1ohm, er det en god idé? Heller en spole på hver brokoblet kanal, 1+2 og 3+4.
      Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

      Comment


      • #4
        Så ikke at det var dual voice coil. Ser nå at det står dvc i navnet. Når det er dual er jeg selvfølgelig enig med deg.
        Spiller: Pioneer p6600DVD
        Frontsett: Seas Lotus Performance
        Sub:Morel Elate Sw10

        Comment


        • #5
          hvorfor ikke serie koble? 4+4=8 og på kanal 3-4 så "ser" forsterker 4ohm...

          Skal ganske nøyaktig innstilling til for å ikke ødelegge elementet hvis du kobler hver spole på forskjellig kanal..

          Comment


          • #6
            Gjør som ThomasEK sier her så blir det bra
            Mvh
            Glenn

            Comment


            • #7
              Ok takk for svar. Men tror dere at forsterkeren vil klare å drive elementet uten at noe blir ødelagt?

              Noe sier meg at forsterker på 150 wrms og element på 900 wrms ikke helt vil klare å drives?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kapteinen View Post
                Ok takk for svar. Men tror dere at forsterkeren vil klare å drive elementet uten at noe blir ødelagt?

                Noe sier meg at forsterker på 150 wrms og element på 900 wrms ikke helt vil klare å drives?
                Det blir nok ikke noe problem. Har selv 12" fra boss på "1000 wrms".
                Å de juger opp watta sine så det griner etter.

                Comment


                • #9
                  du klarer uansett ikke ødelegge noe.. Klarer å sprenge elementet med for stor forsterker, ikke for liten.

                  Spiller kanskje ikke max ut av elementet, men tror du vil klare drive det helt greit Prøv så ser du om det trengs en liten monoblokk ved siden av eller ikke..

                  Bare husk å seriekoble:

                  Last edited by ThomasEK; 01-11-2012, 00:35.

                  Comment


                  • #10
                    Takk for svar!
                    Her tok jeg bilde av arket som fulgte med elementet. Er du helt sikker på at jeg bør seriekoble?



                    Forresten, om jeg kobler subben på kanal 3-4 på forsterkeren, kan jeg da bruke kanal 1 og 2 til 6x9 foran da? Helt uavhengig av kanal 3 og 4?

                    3 og 4 står merket som "rear" og 1-2 merket som "front".

                    Mvh Kapteinen
                    Last edited by Kapteinen; 01-11-2012, 13:14.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ThomasEK View Post
                      du klarer uansett ikke ødelegge noe.. Klarer å sprenge elementet med for stor forsterker, ikke for liten.

                      Dette er feil. Det er lettere å ødelegge et element med for liten forsterker enn for stor.
                      Mvh
                      Pål Andréas Bryng
                      Bilstereosenteret.no
                      Vi forhandler bl.a.:
                      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                      Følg oss på Facebook
                      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                      Comment


                      • #12
                        Du må koble bassen i 4 ohm eller 8 ohm, siden forsterkeren din ikke klarer 2 ohm brokoblet.

                        Ja, du kan bruke kanal 3+4 brokoblet til bassen og kanal 1+2 til 6x9, uavhengig av kanal 3+4. Helt uavhengig blir det kun om du kjører to signalkabler fra spilleren. En for front og en for bak/bass. Det forutsettet at du har minst to linjeutganger på spilleren din.
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                          Dette er feil. Det er lettere å ødelegge et element med for liten forsterker enn for stor.
                          Mange forskjellige meninger rundt det visst, men gidder ikke krangle om det her :-)

                          Comment

                          Working...
                          X