Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøling av Gladen SPL1800c1 monoblokk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøling av Gladen SPL1800c1 monoblokk

    Hei,

    Jeg skulle i utgangspunktet kjøpe en dynaBel BF4501, men jeg har nå gått til innkjøp av denne forsterkeren fra Gladen som skal drive en 4 ohms dynaBel DY9412 i lukket kasse.

    Da jeg tidligere snakket med gutta i dynaBel, ville de fraråde meg å montere BF4501 på treplate hengende opp-ned under hattehyllen (plassmangel), da dette kunne skape komplikasjoner hva gjelder kjøling. Alternativet ved denne løsningen ville i så fall være å montere en 12V vifte som sirkulerte luften i kjøleribbene. Vet noen hvordan kjølesystemet til Gladen SPL1800c1 er i forhold til BF4501? Trenger jeg vifte for luftsirkulasjon om forsterkeren blir hengende i «bagasjeromstaket»? Geometrien er noe annerledes ved denne forsterkeren, spesielt kjøleribbene, men varmluft stiger jo - som alltid...
    Seas Lotus Reference, dynaBel DY9412, Gladen SPL1800c1, dynaBel BF1502, dynaBel BF2252 (2-kanals røykmaskin)

  • #2
    Vil tro du får det samme problemet i "alle" forsterkere da printen er nederst(mot bunnen) og kjøleribbene er montert mot toppen. snur du den på hodet vil varmen bli rundt printen, så om du Må ha den opp ned må du ha ekstern kjøling mener jeg.

    Comment


    • #3
      Gladen forsterkeren har vifter innebygd, men det er uansett ikke lurt å montere forsterkeren opp ned pga varmeutvikling.
      Kan nok være den er fordelaktig i forhold til dynabel.
      Effektmessig vet jeg ikke hvor mye mer Gladen vil gi i forhold til dynaBel da Gladen ikke er oppgitt ved THD<1% men 3%
      Mvh
      J. Holm
      www.b2audio.com
      http://facebook.com/b2audio

      Comment


      • #4
        Gode poeng med tanke på at printet ligger i bunn Vifter gjør i alle fall ikke ting verre. Vet ikke hvordan forsterkerne er i forhold til hverandre jeg heller, men jeg prioriterer heller SQ over effekt, selv om effekten har mye å si også her. DY9412 er kanskje ikke noe råbra element, men prøver å gjøre det beste ut av det for å si det sånn. Jeg forsto det slik at det er påkostet finere komponenter i SPL1800c1, og håper den da spiller penest av de to (selv om BF4501 kanskje yter mer i fullt firsprang, men det vet jeg ikke). Det gjenstår bare å finne ut!
        Seas Lotus Reference, dynaBel DY9412, Gladen SPL1800c1, dynaBel BF1502, dynaBel BF2252 (2-kanals røykmaskin)

        Comment


        • #5
          Bare å teste.. Den skal ihvertfall i teorien slå ut på overtemp før det skjer noe galt

          Comment


          • #6
            Det er sant. Det er vel også slik med forsterker at de gjerne spiller litt finere når de blir varme - men det går vel en grense
            Seas Lotus Reference, dynaBel DY9412, Gladen SPL1800c1, dynaBel BF1502, dynaBel BF2252 (2-kanals røykmaskin)

            Comment


            • #7
              Gladen forsterkeren yter mer enn 4501
              Ole Petter Holelien
              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

              Comment


              • #8
                Der er da slikt jeg liker å høre! Seteryggen er full i delefilter og to-kanalere, så hvor plasseres monoblokken...
                Seas Lotus Reference, dynaBel DY9412, Gladen SPL1800c1, dynaBel BF1502, dynaBel BF2252 (2-kanals røykmaskin)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by golfnos View Post
                  Vil tro du får det samme problemet i "alle" forsterkere da printen er nederst(mot bunnen) og kjøleribbene er montert mot toppen. snur du den på hodet vil varmen bli rundt printen, så om du Må ha den opp ned må du ha ekstern kjøling mener jeg.
                  Printplata i de fleste forsterkerne jeg har sett er vel faktisk montert på toppen, iom at når du snur forsterkeren opp-ned og tar av plata ser du "oversiden" av kortet. Unntaket jeg har sett er forsterkere med type plexi på fronten, og kanskje noen andre.

                  Men det forandrer ikke saken med at det er dårlig og montere forsterkeren i et "tak" uten noen vifteanordning. Ellers vil vel mye av varmluften bli fanget rundt forsterkeren.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg spør litt videre, ingen vits å starte ny tråd på samme tema (dog litt OT). Noen som vet om det er regulerbar strømforsyning på denne forsterkeren (Gladen SPL1800c1)? Skulle tro det, med tanke på oppgitt effekt. Jeg er ingen ekspert, men jeg har forstått det slik at kondensator i parallell med regulerte strømforsyninger ikke er vits - heller tvert imot. Noen som kan bekrefte dette?

                    Usikker på om jeg skal montere kondensatoren eller om jeg bare skal la den ligge. Siden jeg enn så lenge kun har originalbatteri installert, så tenkte jeg at kondis kan ha litt effekt her. Men skal ikke dra i gang denne uendelige diskusjonen her
                    Seas Lotus Reference, dynaBel DY9412, Gladen SPL1800c1, dynaBel BF1502, dynaBel BF2252 (2-kanals røykmaskin)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by zxsonnyxz View Post
                      Printplata i de fleste forsterkerne jeg har sett er vel faktisk montert på toppen, iom at når du snur forsterkeren opp-ned og tar av plata ser du "oversiden" av kortet. Unntaket jeg har sett er forsterkere med type plexi på fronten, og kanskje noen andre.

                      Men det forandrer ikke saken med at det er dårlig og montere forsterkeren i et "tak" uten noen vifteanordning. Ellers vil vel mye av varmluften bli fanget rundt forsterkeren.
                      Det var faktisk et godt poeng jeg ikke har tenkt over, man åpner jo ofte forsterkeren fra bunn. Gladen har jo også vifter i utgangspunktet, så kanskje det er mulig å sette den under hattehyllen om jeg fikser eksterne vifter som sirkulerer lufta rundt i tillegg Får forsterkeren i morgen, så da får jeg sjekke litt dimensize osv.
                      Seas Lotus Reference, dynaBel DY9412, Gladen SPL1800c1, dynaBel BF1502, dynaBel BF2252 (2-kanals røykmaskin)

                      Comment

                      Working...
                      X