Announcement

Collapse
No announcement yet.

for stor forsterker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • for stor forsterker?

    Hei hei,
    har 2 stk ground zero GZHW 25x 10'' elementer på 600w rms 2x2 ohm, disse er koblet på ei B2 audio Mono MKIII. har nå koblet forsterkern i 2 ohm, men lurer på om det er noe vits i å koble ned i 0,5 ohm da den er stabil i det, eller blir det for ``mye´´effekt?

    forsterkeren har forøvrig disse tallene:
    Power @ 4 Ohm: 1 x 700 watts
    Power @ 2 Ohm: 1 x 1300 watts
    Power @ 1 Ohm: 1 x 2200 watts
    Power @ 0,5 Ohm: 1 x 3000 watts
    1988 Volvo 740 GL
    1x B2 mono MKIII - 1x Audison SR4 - 1x Hertz HE-4 - 2x Hertz SX300D - 2x Polk Audio DB5251 - 2 x Hertz ECX 690

  • #2
    Hei,
    Jeg vet ikke åssen det elektriske anlegget i bilen din er, men for å koble den i 0,5 ohm vil det jo trekkes relativt ganske mye mer strøm enn i 2 ohm. Tenk deg at du egentlig ikke heller klarer å forsyne nok strøm til din forsterker koblet til 2 ohm og hvis du deretter kobler til 0,5 ohm vil lydkvaliteten svekkes (selv om den er 0,5 ohm stabil) og det vil være et større varme tap. Det vil si at du vil få mindre effekt til lyden, sant? Jeg glemte å si at..det er ingen ting som hindrer deg i å prøve den i 0,5 ohm? Bare sørg for at det ikke kokeri forsterkeren og/eller elementene
    ?

    Comment


    • #3
      tviler på at strøm er problem har gjort The big three, altså 50mm2 på alt av dynamo jord å slikt, å et ekstra batteri i bagasjen, så skal ikke være et problem de, får prøve når jeg kommer hjem igjen fra sjøen, men elementa trekker vel ikke mer en de tåler? så det skal vel gå bra?
      1988 Volvo 740 GL
      1x B2 mono MKIII - 1x Audison SR4 - 1x Hertz HE-4 - 2x Hertz SX300D - 2x Polk Audio DB5251 - 2 x Hertz ECX 690

      Comment


      • #4
        Jeg vet ikke åssen elementene vil takle det, men det vil jo aldri gå kontinuerlig full effekt fra forsterkeren. Det er jo bare å teste om det blir bedre. Sjekk spenningsfallet i forhold til koblet i 2 ohm.
        ?

        Comment


        • #5
          Ja får bare prøve
          1988 Volvo 740 GL
          1x B2 mono MKIII - 1x Audison SR4 - 1x Hertz HE-4 - 2x Hertz SX300D - 2x Polk Audio DB5251 - 2 x Hertz ECX 690

          Comment


          • #6
            Go for it, så lenge du har nok strøm så blir det enda mer moro.
            Med mer effekt så bruker du ørene på samme måte for å høre etter forvrengning, ender nok med å kunne spille høyere før forvrengningen kommer.

            Du KAN også få en "aha" opplevelse med lyden som gjør at du laster tilbake i 2ohm, mye avhengig av elementer, forsterker, strøm osv..

            Comment


            • #7
              Go for it. Jeg kjører også 2 stk ground zero GZHW 25x i 0.5ohm på en SPL Dynamics ICE-3500D. Noe dårligere lydkvalitet blir det kontra 2ohm, men ikke galt. Får også mye bedre kontroll over elemetene og spiller endel høyere før forvregning

              Her er en link til forsterkeren jeg har: http://www.dreamtm.no/shop/vare.asp?...571&catid=3718

              Samme specs som på den B2 audio Mono MKIII du har
              Pioneer - McIntosh - Brax - StP - XS Power - LIB

              Comment


              • #8
                Originally posted by Audun View Post
                Go for it. Jeg kjører også 2 stk ground zero GZHW 25x i 0.5ohm på en SPL Dynamics ICE-3500D. Noe dårligere lydkvalitet blir det kontra 2ohm, men ikke galt. Får også mye bedre kontroll over elemetene og spiller endel høyere før forvregning

                Her er en link til forsterkeren jeg har: http://www.dreamtm.no/shop/vare.asp?...571&catid=3718

                Samme specs som på den B2 audio Mono MKIII du har
                Hmmm, spiller de godt hos deg? stor kasse du har? og ikke minst hvilken bil?
                1988 Volvo 740 GL
                1x B2 mono MKIII - 1x Audison SR4 - 1x Hertz HE-4 - 2x Hertz SX300D - 2x Polk Audio DB5251 - 2 x Hertz ECX 690

                Comment


                • #9
                  Altså, elementene dine trekker ikke noe effekt i det hele tatt, de bare tar imot det forsterkeren gir dem, så her må du bruke ørene dine for å lytte etter ulyder slik at elementene ikke brenner.
                  Det er heller ikke sikkert at du har nok strøm fordi om du har ekstra batteri, for det er dynamoen som skal gi strøm til batteriene, og her snakker vi om et potensielt strømtrekk på over 300A på den forsterkeren alene, og jeg tar det for gitt at du har minst en forsterker til, + det bilens elektriske trekker, så da er du fort oppe i 4-500A på det meste og da tømmer du fort batteriene dine

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by cossiemk1 View Post
                    Altså, elementene dine trekker ikke noe effekt i det hele tatt, de bare tar imot det forsterkeren gir dem, så her må du bruke ørene dine for å lytte etter ulyder slik at elementene ikke brenner.
                    Det er heller ikke sikkert at du har nok strøm fordi om du har ekstra batteri, for det er dynamoen som skal gi strøm til batteriene, og her snakker vi om et potensielt strømtrekk på over 300A på den forsterkeren alene, og jeg tar det for gitt at du har minst en forsterker til, + det bilens elektriske trekker, så da er du fort oppe i 4-500A på det meste og da tømmer du fort batteriene dine
                    Ja, blir nokk mye strøm trekk, men gikk fint å kjøre 0,5 ohm på 2 stk Hertz SX300d subber såå tappa ikke batteria da så regner med det går fint er bare en måte å finne ut på.
                    1988 Volvo 740 GL
                    1x B2 mono MKIII - 1x Audison SR4 - 1x Hertz HE-4 - 2x Hertz SX300D - 2x Polk Audio DB5251 - 2 x Hertz ECX 690

                    Comment

                    Working...
                    X