Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan forsterker oppsett trenger jeg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan forsterker oppsett trenger jeg?

    Er ferdig med å ligge opp det som skulle trengs av kabler til et passe sprek anlegg i bilen min.
    Det jag har logge opp til er 3 forsterkere, 1 til front, 1 til bak, og en til bass.

    På suben tenker jeg å kjøre en mono, det er vel det som ender opp med å trøkke best?
    Videre så har jeg 4 høyttalere i front og bak, skulle dette vert koblet på hver sin 2-kanal forsterker, hver sin 4-kanal eller sitte alt opp på en 4-kanal forsterker.

    Er kanskje et dumt spørsmål, men akkurat der stiller jeg meg blank på hvordan jeg kan koble det beste.

    Mvh. Håvard
    Håvard Vincent
    -90' Volvo 760GLE

  • #2
    Er vel greiast med minst muligt med forsterkere.
    So i ditt tilfelle ville eg ha valgt ein 5/6 kanals forsterker eller 4 kanals forsterker + monoforsterker.

    Dette er litt avhengigt av kva slags høgtalere du har

    Comment


    • #3
      antall forsterkere er ikke så farlig.
      Framme blir det 4" og 5 1/4" komponent, tenker PC serien til Focal
      Videre blir det 5 1/4" PC i bak dørene og noen DLS 6x9" i hattehyllen.

      Så om eg heller ligger litt mer penger i en 4kanaler og kobler fronthøyttalerne på ene kanalen i forsterkeren og tilsvarende med bakhøyttalerne. Men skulle eg då ha lagt høyttalerne opp i serie eller parallell? er bra grønn på akkurat dette, så takker for all hjelp!

      Mvh. Håvard
      Håvard Vincent
      -90' Volvo 760GLE

      Comment


      • #4
        Her ville jeg brukt en 4 kanaler og koblet opp høyttalerne foran og i hattehylla. Også ville jeg kjørt høyttalerne i bakdørene rett på spilleren. Alternativt koblet to og to høyttalere på forsterkeren, for 2 ohm drift.

        Dette er en knallbra 4-kanals forsterker, som er strømstek
        http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1612

        Og en bra sprek mono forsterker i samme design. Skuddsikker kvalitet
        http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1614

        Vi har alt av Focal PC, PS, IC og IS på lager
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          Hvilken subwoofer har du?
          Mvh
          Torje Hop
          Hop Audio - www.lydibilen.no
          LIB, XS Power

          Comment


          • #6
            For øyeblikket har jeg ikke kjøpt inn annet enn kabler. For øyeblikket tenker jeg å kjøpe denne http://bilstereosenteret.no/product_...products_id=99 eller en som ligner, siden den kan plasseres godt i bilen.
            Håvard Vincent
            -90' Volvo 760GLE

            Comment


            • #7
              33V2 er en god gammel klassiker som låter veldig pent.

              Alternativt denne fra GZ. Låter ennå bedre, syns jeg.
              http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1620
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Ville droppet de høyttalerne i hatte hylla de mr. høyttalere i dørene bak trenger du heller ikke. er forran det er viktigst :-)

                Mvh kim

                Comment


                • #9
                  men hva vinner jeg sånn lydmessig på å droppe høyttalerne bak?
                  Det jeg tenker er å få et anlegg med bra kvalitet og trøkk.
                  Håvard Vincent
                  -90' Volvo 760GLE

                  Comment


                  • #10
                    Du vinner ingen ting hvis ikke du ofrer noe Dropp høyttalerne bak og bruk pengene du sparer der til å kjøpe et bedre høyttalersett foran. Da vinner du plenty
                    Mvh
                    Pål Andréas Bryng
                    Bilstereosenteret.no
                    Vi forhandler bl.a.:
                    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                    Følg oss på Facebook
                    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                    Comment


                    • #11
                      men då blir det jo bare 4stykk høyttalere i front som skal drives av forsterker, pluss suben då. Til front høyttalerne brude jeg gå for en 2-kanal forsterker og koble 2 høyttalere i hver kanal
                      Håvard Vincent
                      -90' Volvo 760GLE

                      Comment


                      • #12
                        Skal du ha 2 stk 2 veis front sett? Eller skal du ha 3 veis? Har du 4" på dusj ville jeg gått for et 3veis sett. altså 4" i dæsj med diskanten vedsiden av og 5.25 eventuelt satt på en spacer eller modda døra litt for å presse inn 6.5" og en dynabel bf1502 f eks.

                        Mvh kim

                        Comment


                        • #13
                          tanken var 5.25" komponent sett i døren og løse 4" i dash. Har tenkt litt på det med 6,5" i dørene, er litt jobb med det, siden større 5,25" har dårlig med plass originalt.
                          Håvard Vincent
                          -90' Volvo 760GLE

                          Comment


                          • #14
                            Kjøp deg et godt 5,25" komponentsett og monter diskanten i dashbordet. Dropp 4" i dashen.
                            Om du kjøper en 2-kanaler, eller 4-kanaler og brokoble den, spiller ingen rolle.
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #15
                              Ja men okey, då var jo den grei. Men då kan jeg jo gå for Focal 130KR eller noe slik med god samvittighet og putte litt ekstra i forsterkerne. Takker for hjelp
                              Håvard Vincent
                              -90' Volvo 760GLE

                              Comment

                              Working...
                              X