Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diagram/oversikt - Nytt oppsett m/DSP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diagram/oversikt - Nytt oppsett m/DSP

    Tenkte jeg skulle utsette dere for mine ekstremt svake tegneferdigheter

    Endte opp med å bygge subkassen broren min og jeg modellerte i fjor, og har testet den litt.
    Nå er HU ute, og en pent brukt RF 3Sixty.3 er på vei. Som HU tenker jeg bruke en Surface Pro 2 e.l. nettbrett, og lyd via optisk fra et Turtle Beach Micro II USB lydkort.

    Tar gjerne imot synspunkter på dette oppsettet. Her kommer den nevnte skissen:

    Last edited by Eivinde; 18-07-2016, 22:34.
    Eivind

    '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
    '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

  • #2
    Stereooppsett 2.0 -- Windows som BT handsfree?

    Edit: Det ble en lengre avhandling dette her, men heng på. Spørsmålet jeg trenger hjelp med kommer til slutt.

    For å utdype litt:

    Har hatt den gode gamle A4en noen år, og mesteparten av tiden kjørt følgende oppsett:
    - Originale høyttalere på en Focal FP 4.75 (@ 4 ohm)
    - Focal Polyglass 33V1 x2 i en lukket kasse, m/én FP 1.800 som drivkraft (600W RMS @ 2 ohm)

    Har vært rimelig fornøyd med det, og kost meg med muligheten for å spille høyere og dypere enn originalt.

    Først kjørte jeg original Symphony headunit. Denne spilte ikke flatt - Det var umulig å unngå at bassen var kraftig på lavt -, og svakere på høyt volum. Dårlig med innstillingsmuligheter.
    Deretter kjøpte jeg en WinCE headunit med navigasjon, Bluetooth osv.. Liker veldig godt interfacet på den. Det eneste som har trukket ned er litt dårlig respons i den resistive touch-skjermen, og ingen titler på skjermen og dårlig lyd ved BT streaming.

    Med disse oppsettene har flaskehalsen på lydkvaliteten alltid vært mobilen som analog lydkilde, og noe svakt signal ut fra headunit som har resultert i litt støy.


    Nå gjør jeg litt om på ting, og nytt oppsett blir:
    - Microsoft Surface Pro som kilde, med optisk utgang via Turtle Beach Micro II USB-lydkort
    - Rockford Fosgate 3Sixty.3 DSP (link til info). Kjører aktiv deling, og oppsett via Surface.
    - Focal K2 Power 165KR2 (x2?) frontsett
    - Focal K2 Power 165KRC i bakdørene
    - Focal FP 4.75 x2 for ovenfornevnte
    - JL 13W7 x2 i bassreflekskasse bygget etter JLs anbefaling og bilens innvendige mål
    - Rockford Fosgate T40001bd for ovenfornevnte
    Alt kjøpt brukt, med unntak av den ene FP 4.75 forsterkeren.

    Tar gjerne imot kommentarer, tips og forslag til evt. endringer!

    Docking til Surface blir montert øverst på midtkonsollen.
    USB GPS mottaker og programvare (Navmii) sørger for navigasjon.

    Jeg hadde håpet å kunne fylle hullet i dashbordet med den originale headuniten, men det ser ut til at jeg må beholde WinCE-enheten for å ha BT handsfree.
    Noen som vet om en måte å få Windows PC til å fungere som BT handsfree for telefon?
    Det hadde hjulpet meg veldig.
    Last edited by Eivinde; 21-07-2015, 20:11.
    Eivind

    '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
    '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

    Comment


    • #3
      Blir et gromt anlegg hvertfall

      Har selv 2par Focal 165KR2 og en JL13W7, og er VELDIG fornøyd!
      Hvis du får muligheten, ville jeg kanskje ha gått opp til Focal sine KRX2, koster ikke så veldig mye mere, men ser bedre ut og har en bedre diskant!

      Ville også ha vurdert en litt kraftigere forsterker til Focal settet! 100/150w i 4ohm.

      Dobbel 13" fra JL blir sykt! Lyst på den selv

      MEN har du nokk strøm da?

      Comment


      • #4
        skal du kjøre diskantene fremme og bak på de samme kanalene?

        Det vil ødelegge lyd bildet ditt
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

        Comment


        • #5
          Spent på å se hvordan original dynamo og gultopp AGM-batteri fra Biltema klarer seg.
          Har én 50-kvadrat som forsyner alt nå. Burde jeg ha lagt opp en til?

          Blir vanskelig å få riktig korreksjon når alt av diskant er på bare to kanaler ja.. Det hadde jeg ikke tenkt på.
          Foreløpig har jeg bare ett frontsett, så det er kanaler ledig.

          Takk for tilbakemeldingene
          Last edited by Eivinde; 21-07-2015, 20:27.
          Eivind

          '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
          '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

          Comment


          • #6
            Originally posted by GreenRay View Post
            Blir et gromt anlegg hvertfall

            Har selv 2par Focal 165KR2 og en JL13W7, og er VELDIG fornøyd!
            ...

            Ville også ha vurdert en litt kraftigere forsterker til Focal settet! 100/150w i 4ohm.

            ...
            Gøy å høre du er fornøyd med KR2-settet! Jeg har ikke hørt mitt enda.
            Hva slags forsterker kjører du?

            KR2 har 2 ohm impedans. Da skal forsterkerne jeg har yte drøye 100W.


            Hvordan anbefaler dere å gjøre dette?
            Jeg kan evt. kjøre passiv deling på KRC i bakdørene. Det er bare for å ha noe lyd bak der - Idéelt blir det uansett ikke med coaks..
            Da kan jeg kjøre de fire KR2 wooferne på hver sin kanal, samt diskantparet, og ha to kanaler til overs.

            Docking til Surface Pro og en buck-boost-omformer er på vei, og kabler er på plass.

            Edit:
            Høyttalerpaneler fra Jehnert er bestilt på Transmedia
            Må kjøpe noen kortere signalkabler, og da står det mellom Focal fra BB, eller Zealum fra Ljudia.
            Last edited by Eivinde; 21-07-2015, 23:02.
            Eivind

            '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
            '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

            Comment


            • #7
              Originally posted by Eivinde View Post
              Gøy å høre du er fornøyd med KR2-settet! Jeg har ikke hørt mitt enda.
              Hva slags forsterker kjører du?

              KR2 har 2 ohm impedans. Da skal forsterkerne jeg har yte drøye 100W.


              Edit:
              Høyttalerpaneler fra Jehnert er bestilt på Transmedia
              Må kjøpe noen kortere signalkabler, og da står det mellom Focal fra BB, eller Zealum fra Ljudia.
              Bruker en Rockford Fosgate T600.4 (tror den heter det... Hvertfall 4x150w)
              Angrer litt på det kjøpet, og vurderer nå å gå over til en eller annen Focal, Mosconi eller JL forsterker
              Lyden er grei den, men synes det var litt lite kvalitet for pengene.

              Comment


              • #8
                Er rimlig sikker på at windows kan kobles til via bluetooth og fungere som handsfree uten noe extra software eller instillinger.
                Surface kjører vel vanlig x86 windows, så skal vel være helt likt som vanlig desktop.

                Google "windows bluetooth handsfree" om du ikke klarer å koble telefonen din til pc'en så får du opp noen youtube videoer som viser deg hvordan.
                mail
                skype
                pm

                Comment


                • #9
                  ..er bestilt på Transmedia
                  Har du betalt for de?
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    Ja. Fikk oppdatering for en liten uke siden: Estimert levering innen 14 dager. Håper det stemmer sånn nogenlunde.

                    Jeg har ikke holdt på så mye med bilen de siste ukene, men fått gjort litt allikevel.
                    Docking og strømforsyning er på plass, og brakett for montering laget. For å få passlig avstand inn mot dashbordet tok jeg ut de tre luftdysene på midten, som allikevel blir dekket til av tableten. I hullet har jeg satt et blåmetallic plastlokk for å blende av. Ledningene går gjennom luftkanalen, med gummigjennomføring der de kommer ut bak radio.

                    Edit: Glemte å nevne RTL2832U R820T2 USB-dongle som har ankommet. Ikke lyktes å få software for DAB heller til å fungere skikkelig enda. Det får komme etterhvert.

                    Er redd for at jeg må rekone det ene elementet, da liten test av kassa ga litt metallisk skranglelyd.

                    Bilder kommer!
                    Last edited by Eivinde; 23-08-2015, 00:13.
                    Eivind

                    '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
                    '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

                    Comment


                    • #11
                      Prosjektet lever

                      Det stoppet litt opp i fjor. Høyttalerpanelene fra Transmedia dukket aldri opp. – Jeg forsøkte å få kontakt med mannen i flere måneder, uten å lykkes.
                      Mener jeg hadde autorisert betaling, men det var aldri trukket noe fra kontoen min, så da ga jeg faen til slutt. Har handlet noen adapterringer derfra tidligere, som til slutt dukket opp. Jeg tenkte derfor ikke på å undersøke nærmere denne gangen – man forventer liksom ikke at en tilsynelatende veletablert norsk nettbutikk skal være useriøs.

                      Bestilte direkte fra Jehnert, så nå er høyttalerpanelene på plass:








                      Her er elementene som skal inn i hver av dørene foran:

                      Bak hadde jeg tenkt å ha 165KRC for eventuelle passasjerer der, men får en utfordring i forhold til antall utganger på DSP. Mer om det lenger ned.




                      Adapteret jeg skal bruke for å forsyne Surface-dockingen (12V 4A):


                      Her kjører konfigurasjonsprogrammet for 3Sixty.3 på Surface:


                      Kasse bygget jeg også i fjor. Hadde dessverre bare dårlig mobilkamera tilgjengelig der og da:










                      *Viktig endring fra planleggingsstadiet* Jeg burde ha tenkt på at den største plata trenger litt støtte:




                      Ved siden av forgjengeren, som er solgt:




                      Denne har blitt nokså grundig testet i stua, kun i korte perioder på høy effekt riktignok, da jeg kun har hatt et gammelt AGM-batteri og 8A lader. På SQ-nivå eller film kunne jeg spille nokså høyt og lenge.
                      Ulyden viste seg forresten å være delvis løs spider – omtrent en åttendedel av omkretsen hang den ikke fast. Nå er den limt på plass igjen.

                      250A dynamo er på vei, og "the big three" i 50-kvadrat er gjort.
                      Jeg trekker også en ekstra 50-kvadrat bakover nå, sammen optisk-lydkabel, AUX-ledning og ledning for fjernkontrollen til 3Sixty.3.


                      Edit: En forsterker til har fått plass i stallen, en FP 2.150 som jeg tenkte å bruke på 165KB-elementene. 165KR2 får omtrent den samme effekten fra FP 4.75 da de er 2ohm.
                      Da har jeg kanaler nok til hvert element individuelt.


                      Utfordring:

                      I framdørene er det fire forskjellige elementer, så helst skulle hatt åtte kanaler fra DSP bare til dette.
                      I tillegg trenger jeg en kanal til sub, og helst skulle jeg også hatt to kanaler til bakdørene.

                      Noen forslag til hvordan jeg kan løse dette?


                      Jeg blir veldig glad for alle innspill!
                      Last edited by Eivinde; 17-07-2016, 19:04.
                      Eivind

                      '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
                      '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

                      Comment


                      • #12
                        Høytalere i bakdørene blir det ikke til at jeg benytter i første omgang. Har videre resonert meg fram til at de to 165mm må benytte samme utgang fra DSP. De blir alikevel stående nokså nærme hverandre i døra, og det kraftigste elementet får litt mer forsterker bak seg. Det bør fungere fint, selvom hele konseptet kanskje ikke er idéelt.
                        Eventuelt får jeg skifte ut to, slik at jeg får fire like 165mm elementer i neste omgang, og diskant og mellomtone opp i dashbordet.


                        Et par bilder fra de siste par dagenes arbeid

                        Sånn ser det ut i kassa i dag:






                        Klarte å lage en liten kortsluttning (under et halvt sekund tenker jeg) mellom verktøyet og minuspolen da jeg skrudde en av plusskablene til sikringsholderen. Teipet da over batteripolen, og vil gjøre det med en gang ved framtidig jobb.
                        Det lille "bremsesporet" ved minussymbolet på batteriet er fra smeltet metall fra batteripolen:




                        Den oppgraderte minuskabelen til batteriet, ekstra pluss fra dynamo og jording mellom motor og karosseri:








                        Denne skal få en større skive såklart:


                        Gleder meg veldig til å få lyd i systemet nå! Dynamoen har forlatt Frankfurt i dag, på sin vei fra USA.


                        Endret litt på trådtittel. Kan moderator være snill å flytte denne til "Prosjekter"? Takk
                        Eivind

                        '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
                        '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

                        Comment

                        Working...
                        X