Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell med og uten prosessor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjell med og uten prosessor

    Hva er forskjellen på ett anlegg med bare høytalere, sub, forsterker (altså ett helt vanlig) og et med ''prosessor''..? ser noen bruker det.? hvilken nytte.?

    Kan det forklares på en enkel måte..?

    vert fint om noen kunne fortalt meg litt =)
    Scan Speak

  • #2
    Det er ikke noen store forskjeller på anlegget som sådan. Prosessoren er bare en enhet man legger til i tilegg. Den krever at man har separate forsterkerkanaler til alle elementene som skal bli justert via denne.

    Prosessoren kan gjøre ting som:
    - aktiv deling (mulighet for justerbare delefrekvenser/steilhet/nivå)
    - equalizer (gjerne en litt mer avansert med mange bånd, og mulighet for separat EQ på flere kanaler)
    - Tidskompensasjon (dvs forsinker lyden slik at den når lytteren i riktig tidspunkt i forhold til sitteavstand til høytaleren)

    Dette er det mest vanlige, så er det gjerne flere funksjoner også, litt avhengig av modell. Nå i dag begynner det å bli mange spillere som har mange av disse funksjonene innebygget, så ikke alltid at det er nødvendig med en avansert prosessor.

    I bunn og grunn så kan man si at prosessoren er en enhet som gir en stor fleksibilitet til å skreddersy lydbildet.

    Comment


    • #3
      okei, så man kan egentlig få ett like godt anlegg uten prosessor..?

      takker for svar, var min nyskjerrighet som lurte hehe
      Scan Speak

      Comment


      • #4
        Spørs hva du mener med like godt, og hva slags funksjoner du har i spilleren din.

        Om du er ute etter høy lydkvalitet er du mer eller mindre avhengig av gode justeringsmuligheter i en bil da det er så mange akustiske utfordringer å ta hensyn til.

        Comment


        • #5
          Enkelte spillere får også høyere volt på utgangene om man bruker prosessor i tillegg.
          Er som trustno1 sier, mest viktig om du er intr i lydkvalitet (ofte over gjennomsnittet)

          Dessverre så har ikke alle nyere spillere med prosessor innebygd det JEG vil kalle "ekte" 3-veis delefilter (mest vanlig med 3-veis). F.eks flere Kenwood har ikke mulighet for å kutte i både bunn OG topp (bandpass) på ene kanalen etter infoen jeg har funnet..

          Comment

          Working...
          X