Announcement

Collapse
No announcement yet.

Old school-anlegg i VW Boble

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Old school-anlegg i VW Boble

    Hei,
    Skal til å bygge et skikkelig old school-anlegg i ei -70 boble.

    Har litt av hvert liggende, så det er nesten bare å velge og vrake.

    Forsterkene blir nok en Lanzar Optidrive 2500 og en Optidrive 6200, sammen med en PG eq215x.
    Et Epicenter fra AudioControl blir vel også med.
    Er litt i tenkeboksen mht frontsett, har litt forskjellig å velge i. Blir muligens et sett Lanzar DC64, men har også flere kandidater.

    Har noen gamle cd-spillere, men skulle hatt en skikkelig oldschool toppmodell. Det dukker vel opp noe etterhvert.

    Når det gjelder sub så er jeg også i tenkeboksen, har litt forskjellige der også, men får egentlig ikke plass til 15". Og 10/12"´erne jeg har er egentlig litt for nye..

    Men da kom jeg plutselig på noe; det var vel egentlig ikke så vanlig med bassrefleks på midten av 90tallet?
    De bilene jeg husker fra den tiden hadde hvertfall stort sett lukkede kasser, gjerne med MTX Road Thunder/Blue Thunder, Celestion eller Cerwin Vega- elementer. Eller husker jeg feil?

    Har jo ikke all verdens plass i ei boble, så lukket kasse hadde egentlig passet godt. Får vel plass til en kasse på rundt 80-90 liter bak baksetet.
    Dessuten skal det jo også høres ut som det gjorde på 90-tallet, så derfor ønsker jeg litt input rundt dette, både forslag til elementer og kasse.

  • #2
    Har komplett ODR fra 1993. Det er flere av delene som er NOS

    http://bilstereoforumet.no/showthrea...922#post192922
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Forslag:

      Spiller: Sony CDX-C90R , Sony CDX-C910R , Alpine 7909 , Pioneer DEX-P99R (første modell/99-00tallet , se bilde)



      Basser: MTX Thundercast 10"/12" , Soundstream The Mule (KUN 12") , Soundstream SPL 10"/12" , JBL 1000GTI/1200GTI

      Noe som kan nevnes, har hørt 2x MTX Thundercast 10" i bassreflekskasse på 40 liter, å det funka. Også hørt 12"GTI + samt The Mule.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
        Har komplett ODR fra 1993. Det er flere av delene som er NOS

        http://bilstereoforumet.no/showthrea...922#post192922
        Spennende saker det der, men hvordan fungerer det i praksis?
        Selv om jeg googler på harde livet får jeg ikke helt forståelsen for dette.

        Skjønner at RS-D2 er spilleren, og at P50 er en "digital preamp/crossover", men hva gjør P1? Ser det er en equalizer, men den må vel da være mellom spiller og dsp?

        Og kan vanlige forsterkere kobles mot disse, eller trengs flere bokser?

        Styres/justeres alt dette fra spilleren, eller er det et egne display/knapper på disse andre boksene? Har ikke plass til mer enn en "unit" i dashbordet.

        "The Mule" ja, den hadde jeg faktisk glemt. Noen gamle GTI´er hadde passet godt baki bobla ja, men jeg skulle jo selvfølgelig hatt et par Lanzar Pro Plus...i 10 el. 12"....
        En kamerat av meg kjøpte to Pro Plus 15" som han hadde i en BMW E30. Fikk en god pris på 5000 pr stk husker jeg, det var en god del penger det, i 1995/96.

        Comment


        • #5
          P1 gir vel 7 bånd ekstra EQ, om jeg ikke tar feil.

          Vanlige forsterkere brukes på denne
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


          Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

          Comment


          • #6
            ODR RS-P1 har 31-Bånd EQ og har kun digital inn og utgang med tanken på at den kunne bruke sammen med ODR forsterkere.

            Mens ODR RS-P50 har kun 16-bånd EQ + Time delay + Network og RCA utganger.

            Koble P1 & P50 sammen får man 31-Bånd EQ..

            Knall produkt, skikkelig bygd og ikke slik "plastikk føles" som det er på nyere ODR. Fjernkontrollen er en drøm, kanskje aller beste har vært bort i.

            Comment


            • #7
              Har nå sporet opp et lite knippe Lanzar DC i 8, 10 og 12" så nå er det snart bare å gå i gang.

              Tror det blir en kombinasjon av et par 8", og en 12" i en konstruksjon baki der. Separate kammer og hver sin forsterker, har snart 2 optidrive 2500 til disposisjon, pluss en 2200 og en 2050. 6200'en tror jeg utgår i denne sammenhengen.

              Har også et lite utvalg av forskjellige delefiltre, line drivers og equalizere så jeg får se hva som trengs/passer sammen.

              Blir vel et oppsett med kun Lanzar høyttalere og diskanter, jeg tenker meg den 2050'en på diskantene, 2200'en på DC64 mellomtonene, en 2500 på et par DC 8" midbass/bass og en 2500 på en (eller to) DC 12.

              Har et AudioControl 4xs så jeg tror kan brukes til dette, blir jo et fireveis oppsett, bare på gamlemåten. Tror jeg dropper å bruke en avansert spiller, blir avansert nok med epicenter, 2x15-bånds equalizer og justerbare delefiltre..

              Comment


              • #8
                ser ut til å bli ett kult oppsett dette. må få høre når det er ferdig
                Cerwin Vega! Pioneer

                Comment


                • #9
                  Ja, det blir moro å begynne på dette, har så godt som alt jeg trenger i boks nå.
                  Mesteparten av jobben blir å lage et fint oppsett i bagasjerommet foran, og å lage den kombinerte 8/12"-kassen bak baksetet da. Blir noe kabel frem og tilbake, da alle forsterkerne og de andre boksene blir liggende foran.
                  Planlegger å legge alt på en stor kryssfinerplate, kle den med noe stoff av et slag og ha alt av kabler på baksiden av den, og så skrue fast denne platen på et vis.

                  Skal hvertfall i teorien gi ganske bra lyd fra seg dette, det var jo noe av det ypperste (og dyreste) som var å få kjøpt på midten av 90-tallet, jeg mener å ha lest et sted at en optidrive 2500 kostet rundt 13000 ny den gang, og jeg vet at disse DC pro-subbene kostet 5000 for en 15". Skal bli spennende å høre, og en demonstrasjon blir forhåpentligvis mulig iløpet av sommeren

                  Comment

                  Working...
                  X