Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenge du større dynamo og har vw?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenge du større dynamo og har vw?

    Har i lengre tid, leita rundt etter en dynamo på rundt 200 Amp til Sharan 03. Noe som viste seg å være en dyr fornøyelse vist jeg skulle spesial bestilt en ny.

    Så skal i kveld prøve følgende. Vw Crafter har en dynamo org på 190 Amp. Dro på høggern og sjekka den mot en orginal dynamo til sharanen. Alt er 99 % likt. Eneste forskjell er festet til + kabelen og at den er større.

    Prisen på høggern var 1200.- for en dynamo fra en 09 modell. . Ser at disse dynamoene varierer i pris på høggern fra 1200 - 2500. Og ny koster den nesten 7 laken.
    Så en billig oppgradering på strømsiden vist den passe Kommer med en update senere i kveld, når jeg får tilgang til verksted og røsket ut den gamle. Dynamoen jeg har pr i dag er fra Golf 120 Amp. 1 Mnd gammel. Men står jeg på tomgang og drar på volumet så går ladespenningen sakte men sikkert nedover. Må ruse for å holde den stabil.

    Håpet er nå å slippe det problemet. Dynamo fra Passat,caravelle, transporter etc passer i 1.9 Tdi sharan. Har funnet ut at festene er identiske på de forskjellig vw merkene. Eneste forskjell er løpehjulet der reima skal gå. Men den tar du eventuelt fra Dynamoen du har i din bil eller kjøper en ny.

    Håper dette tipset virker interesant :-)

  • #2
    Takker for bra tips ja! Gjelder dette bare nyere TD maskiner? Har en 93 TDK med 90amp dynamo.. Hvis den 190amp passer så kanskje du vil selge din gamle 120 amp billig?

    Comment


    • #3
      Vet hvertfall at dynamo fra touran er bolt on på Golf IV og golf 3.
      Ole Petter Holelien
      Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
      Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
      Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

      Comment


      • #4
        Golf 3 har samme TDK maskinen som i min.. Så hvis den passer på Golf 3TDK så passer den på min og

        Comment


        • #5
          Hei, skal sjekke opp det med din bil. Har 120 amp liggende så du får den billig. Kjøpte den for 2 Mnd siden da den gamle gikk i graven. Betalte 3472.00 og fikk 300 tilbake i pant på den gamle.

          Så 1400 eller høystbydende det er billig :-)

          Men over til Dynamo fra Crafter, passet den ? Ja nesten som hånd i hanske :-)
          Måtte gjøre en liten modifikasjon. og det var å slipe av noen mm på rillene til Crafter dynamoen. Var en del større så ble litt trangt. Se bildene en enkel operasjon..

          Så sliper vi bittelittegranne


          Så sjekker vi om det passer, og det gjorde det så bare å feste boltene.


          Og absolutt ingen speningsfall ved ekstrem basstest så veldig fornøyd. Neste er oppgradering av kabler i motor rom.

          Comment


          • #6
            Må skuffe dere med Tdk motorer. Så langt jeg kan se, så er festene tilnærmet like, men kontakten på baksiden er helt forskjellige. Etter søkin på google, så ser det ut som det er Tdi som er tingen fra 1998 og oppover. Fant noen 120 Amp til Tdk men var en latterlig pris. På høggerne i sverige ligger 120 amp på 2700 sek+ frakt. Men har noen Golf eller lignende med 90 Amp og Tdi så skal det passe om hverandre. Min er ihvertfall nå til salgs :-)

            Comment


            • #7
              Om festene er like så er ikke kontakten noe problem. Er bare å finne hva som er hva og koble opp med egne koblinger
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Ja vist noen tar sjansen så er det bare å hente min å prøve :-) Går fort å gæli for 1300 :-)

                Comment


                • #9
                  Eller bare oppgradere laderegulatoren er billigere en å kjøpe hele dynamoen
                  øl å høna kan du sjøna- fitta å dramm er mitt program

                  Comment


                  • #10
                    Laderegulatoren styrer vel bare volt?

                    Comment


                    • #11
                      Jajo men om du har go dynamo å bytter den så ,fekk drylt i ein 15v i min 90 amp å det hjalp så jæævligt på var skeptisk te hele greia men det funka riimeligt greit men må nokk få presset nedi ein 2005 tdi dynamo heller på den gamle hora
                      øl å høna kan du sjøna- fitta å dramm er mitt program

                      Comment


                      • #12
                        Min 120 Amp er no til salgs for kr 1000.- Så løp å kjøp. Må bare bli kvitt dynamoen. Orker ikke ha ting liggende og ta plass :-)

                        Comment


                        • #13
                          Unnskyld, må stjele denne siden litt, assen Eller hvor ser man om det er lade regulator på dynamon?

                          Comment


                          • #14
                            Er en laderegulator på alle dynamo'er hehe.. Men kan bytte den ut til en som ikke stopper spenningen før den når 15volt, får også justerbare regulatorer opp til 18v tror jeg det er.

                            Comment


                            • #15
                              Ja vet jo det hehe darlig sporsmal fra min side men hen inni sitter den og hvordan kan man justere?

                              Comment

                              Working...
                              X