Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger forslag til nytt anlegg i Volvo 940 -92mod.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger forslag til nytt anlegg i Volvo 940 -92mod.

    Min kjære mor på 60 vil bytte ut originalanlegget i sin 940. Budsjettet er begrenset, og det skal vise minst mulig. Hun både spiller og kjører som en ungdom, så det må kunne spille noenlunde høyt. Trenger ikke å være "hifi", men det skader ikke.

    Jeg har ikke bilen tilgjengelig for øyeblikket og trenger litt input på hva jeg kan/bør gjøre, slik at det er klart til den helgen jeg skal jobbe med den. Om det er mye styr å dempe dørene, så dropper jeg det. Har nok å fylle dagene med. Skulle det mot formodning være enkelt, så har jeg endel dempemateriale igjen fra mitt eget prosjekt.

    Det er fokus på best/mest mulig lyd fra selve kupeen, og basskasse og ekstra forsterkere er dessverre ikke aktuelt. Vi snakker altså billig og god spiller og billig og godt frontsett. Jeg har noen 4" Tang Band fulltoner hun kan få, men jeg har forstått det slik at dybden kan være et problem i dashen..? Tanken VAR TB i dash og gode 5,25" i dørene framme, men er usikker på hvor mye jobb vi snakker i så fall. Tanker og ideer tas imot med takk.

    PS: kikka litt på noen Focal Coaxer på tilbud hos bassbrothers.no som en quick-fix, men usikker på om de er "greie" og om de muligens blir litt for dype for dørene..? Noen som vet max dybde jeg kan bruke? MDF-ring er greit, det lager jeg selv, men de må ikke stikke så langt ut at jeg må bygge om dørtrekket.

    PPS: jeg har jo to stk TB 1139 som kan puttes i dørene også.... Egentlig ment som mini-subber i min egen bil, men disse KAN altså brukes dersom fulltonene går i dash... (jeg kjenner til Joakim S sitt prosjekt)
    Last edited by teddytusen; 23-07-2012, 16:39.

  • #2
    Gladen Audio 6.5" får du plass til i 940.
    dynabel.no for gode produkter og flotte priser.
    ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
    Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

    Comment


    • #3
      Så det er snakk om høyttalere som skal kjøres kun fra spiller?
      Ikke forsterkere i hele tatt?

      Er vel sånn ca dette å jobbe med:
      Dash: 3-1/2"
      Front door: 6-1/2"
      Back door: 6-1/2"
      Rear deck: 6" x 9"

      Comment


      • #4
        Ideelt sett (ikke lydmessig selvsagt) skal det kun brukes spiller som kraftkilde. Sitter å lurer på TB fulltoner i dash, og TB 1139 i dørene med Pioneer DEH-80PRS.... Høyttalerene vurderes fordi jeg har de liggende i kjelleren, og at jeg alltid har hatt lyst å teste de i bil etter mye skryt på nettet. Min Passat var ikke så lett å få dette til i, men i Volvoen er det håp. Dvs...jeg ser det skrives 3,5" i dash her, mens jeg har lest 4" flere steder på nett. Dybden er også et tema. Skulle gjerne visst hva jeg har å rutte med. Jeg vet at TB-ene ikke er de mest lettdrevne, og at jeg helst bør ha en amp på de. I alle fall på 1139.

        Kom forresten på at jeg har en stk TB 3" fulltone i kjelleren også. Koster svært lite å kjøpe en til, så det er en mulighet.

        Takker for innspill så langt karer.

        Comment


        • #5
          klarer fint og modde til 4" i dashen på 940 dash.
          Men dog ville nok kjørt på med forsterker til dette, da det ikke er helt optimalt fra spiller.
          Og om den er noenlunde lik sin forgjenger så har du to modes på den. DSP og ALL.
          Med DSP funksjonen så har han ikke interne forsterkern i bruk.

          Du får tak i 5.25" 1139 TB subber også.
          Dog så går det og modde litt og få plass til 6.5", ikke erfaring med dette om hvordan det blir seende ut.
          ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
          Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

          Comment


          • #6
            Budsjettet ligger nok ikke noe høyere enn 4k, og om jeg går for den spilleren så får jeg ikke kjøpt noen andre høyttalere. Dvs at om jeg ikke får brukt 3" eller 4" Tang Band fulltoner og TB 1139 i 6,5" versjonen (jeg mener å huske at den ikke er mer enn ca 6" egentlig) som jeg allerede har, så må jeg gå for en langt billigere spiller.

            Er det slik at man må velge enten/eller på den Pioneeren? Altså at man ikke kan kjøre noen høyttalere med innebygd forsterker, og noen på ekstern amp? Når budsjettet er såpass lite, så kan jeg nok ikke kjøpe amp, men kom på at vi har en skikkelig gammel Zachry-amp (hadde ikke dynabel disse for maaaange år siden?) liggende på en bod et sted. Det er en 2-kanaler.

            Akilles.. Hvor mye, og hva slags modding snakker vi om for å få plass til 4" i dash?

            Comment


            • #7
              Tror nok det likeste er og satse på noe lett drevne komponentsett igrunn.
              Blir litt og tro ditt og datt her, men ting ader heller ikke opp mtp løsninga du vil gå for.
              Er ikke umulig heller, men du må sikkert bryte i deg ett og annet kompromiss mtp budsjettet.

              Om det er likt som på sin fogjenger Deh-P88RSII så er det enten av eller på.
              Med DSP på så får du 3 veis delefilter som du kan tune og styre og kose deg med.
              Med det av og interne ampen i spilleren på er det stort sett som alle andre pioneer spillere.

              Derav jeg tror du kan kjøpe en rimeligere og rimeligere komponent sett og få god lyd.

              Mye mulig jeg har svart litt fort og galt her.
              Hadde selv 3" i 92' 740 som hadde 940 dash.
              Og utifra hva jeg husker var det god plass for 3", så mye mulig hukomelsen min har gått hen og glemt seg av litt.

              Men 3" av billig serien fra TB spiller med god dynamikk og god gjengivelse is eg selv.
              Godt fornøyd med 3" fulltone og 5.25 midbasser, dog enda på ordinær cd spiller uten DSP.
              Dette fungerte ypperlig godt, husk og demp/isoler og få det noenlunde tett i rommet 3" skal spille av.
              Får da slipper du mye turbulens i musikken.
              Da i og med at dette er uten deling.
              ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
              Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

              Comment


              • #8
                Grunnen til at jeg har "tviholdt" litt på TB fulltoner er at jeg har 3" i TABAQ her hjemme. Det spiller helt nydelig. Jeg har planer om å gå for S60/S80 som bil nr 2 her hjemme, så mulig jeg sparer TB til den.

                Hva med Hertz Dieci 3,5" coax i dash?

                Hvordan er det med deling i de billigere spillerene? Tenkte 6,5" i dørene, men må vel da kjøpe komponentsett og droppe diskant, men bruke delefilteret til å få delt av 6,5"...? Regner med at coaxene har en enkel form for deling tilknyttet.

                Forslag til spiller?

                Comment


                • #9
                  Fikk sjekket bilen i dag, og det er ikke høyttalere i dørene i det hele tatt. Det er i dash og originale Volvo 6x9 i hattehylla. Lurer rett og slett på å bytte ut det som er tilkoblet i dag med noe tilsvarende, og bytte spiller. Ikke hifi-korrekt eller spesielt bra, men sikkert greit for min gamle mor og mindre arbeid for meg.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Akilles View Post
                    Tror nok det likeste er og satse på noe lett drevne komponentsett igrunn.
                    Blir litt og tro ditt og datt her, men ting ader heller ikke opp mtp løsninga du vil gå for.
                    Er ikke umulig heller, men du må sikkert bryte i deg ett og annet kompromiss mtp budsjettet.

                    Om det er likt som på sin fogjenger Deh-P88RSII så er det enten av eller på.
                    Med DSP på så får du 3 veis delefilter som du kan tune og styre og kose deg med.
                    Med det av og interne ampen i spilleren på er det stort sett som alle andre pioneer spillere.

                    Derav jeg tror du kan kjøpe en rimeligere og rimeligere komponent sett og få god lyd.

                    Mye mulig jeg har svart litt fort og galt her.
                    Hadde selv 3" i 92' 740 som hadde 940 dash.
                    Og utifra hva jeg husker var det god plass for 3", så mye mulig hukomelsen min har gått hen og glemt seg av litt.

                    Men 3" av billig serien fra TB spiller med god dynamikk og god gjengivelse is eg selv.
                    Godt fornøyd med 3" fulltone og 5.25 midbasser, dog enda på ordinær cd spiller uten DSP.
                    Dette fungerte ypperlig godt, husk og demp/isoler og få det noenlunde tett i rommet 3" skal spille av.
                    Får da slipper du mye turbulens i musikken.
                    Da i og med at dette er uten deling.
                    Jeg har også spiller uten deling, og skal kjøre slike 3'' i dashen på min 760. Hvordan koblet du opp dine?
                    Kjørte du dem rett på forsterker eller via delefilter?

                    PS; håper jeg kan låne tråden litt..
                    Volvo 240Turbo 82"
                    Volvo 760Turbo 89"
                    Mazda 626GLX 86"
                    BMW 525TDS E34 Touring 95"

                    Comment


                    • #11
                      kjørte de via spiller, bare for og prøve.
                      Fungerte, men dog ikke optimalt vil jeg tro.
                      ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                      Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                      Comment


                      • #12
                        Dette er en -92mod, og jeg trenger litt småtteri. Når den gamle spilleren nå tas ut, så må jeg vel ha en ny faceplate/adapter. Ser at det ofte går et skille med -93 modellen her. Passer den elustyr har likevel, eller må jeg finne en som passer til -92 modell? Hvilken ISO-adapter passer?

                        Comment


                        • #13
                          31542 biltema trur eg passe

                          31547 mene eg å at du trenger
                          VOLVO- for life
                          Digital Design, Dynabel, /////Alpine

                          Comment

                          Working...
                          X