Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppgradering av originalanlegg i Toyota Hiace

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppgradering av originalanlegg i Toyota Hiace

    Hei.

    Jeg har en Toyota Hiace 2002 model 3 seter som jeg vil ha litt bedre lyd i enn originalanlegget.
    Som det er nå så har jeg kjøpt ny bilstereo og skal bytte ut de 2 høyttalerene som står under dashbordet. Dette er greit. Men så ser jeg at det går 2 sett med høyttalerledninger som er merket med høyttalere bak. Men det er ingen høyttalere bak. Jeg har prøvd å finne ut hvor disse ledningene går, men det er veldig vanskelig, da det er begrenset hvor mye jeg klarer se bak bilstereoen uten å måtte skru opp alt sammen. Noen som vet hvor de går henne ? Om jeg finner det ut kan jeg montere 2 til høyttalere en eller annen plass

    Itilllegg vurderer jeg å kjøpe denne subben med innebygget forsterker, til å ha eventuelt under setet eller der jeg finner plass: http://bilradiospes.no/m/shop/?produ...436&id=&vn=736

    Noen som har tips eller erfaringer om hvordan man enklest mulig kan få en brukbar oppgradering i denne typen bil. ?

  • #2
    Jeg mener å huske høyttalerne sitter i det bakerste sidepanelet på hver side bak, om bilen er personbil.

    Den basskassa du linket til tror jeg blir alt for stor til å plassere under sete. Hva med denne: http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17281

    Den kassa gir veldig bra trøkk til prisen og fysisk størrlese. Finnes også i passiv, hvis du vil bruke ekstern forsterker. Da koster den 995,- http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1371

    Har begge på lager.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Har du målt under setet. Minns det kun var 17 cm å gå på i høyden. Vet det er 11cm fra gulv til bunn av setet. Men er ko bare å skru løs setet og putte "kassa" under. En 2 kanals forsterker til de 4" høyttalerene forran. Er ikke mye som skal til for å få grei lyd i en hiace. En 2 kanaler fra dynabel f eks. 2 kanaleren skrur du fast i en mdf/spon plate og putter under fører setet. En KAN også skjære ut til høyttalere i dørene også. Men da må en også trekke ledninger til det. Er litt mere jobb. Hehe den aktive/bass kassa du linker til pål. Den er vel litt stor til å ha i en hiace med grønne skilter. Den er sikkert bra. Men verre å få plassert.

      Mvh kim
      Last edited by kimafro; 15-03-2013, 16:34.

      Comment


      • #4
        Originally posted by kimafro View Post
        H Hehe den aktive/bass kassa du linker til pål. Den er vel litt stor til å ha i en hiace med grønne skilter. Den er sikkert bra. Men verre å få plassert.

        Mvh kim
        Stor? Den er 8" og liten i fysisk størrelse.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
          Jeg mener å huske høyttalerne sitter i det bakerste sidepanelet på hver side bak, om bilen er personbil.

          Den basskassa du linket til tror jeg blir alt for stor til å plassere under sete. Hva med denne: http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17281

          Den kassa gir veldig bra trøkk til prisen og fysisk størrlese. Finnes også i passiv, hvis du vil bruke ekstern forsterker. Da koster den 995,- http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1371

          Har begge på lager.
          Det er ikke personbil, men varebil. Og det beste for meg tror jeg er, om jeg kan få kombinert forsterker og sub i samme kasse med tanke på plassen. Jeg kunne jo hatt forsterkeren under passasjersetet selvfølgelig, men jeg har litt knapt med tid også.

          Comment


          • #6
            Originally posted by kimafro View Post
            Har du målt under setet. Minns det kun var 17 cm å gå på i høyden. Vet det er 11cm fra gulv til bunn av setet. Men er ko bare å skru løs setet og putte "kassa" under. En 2 kanals forsterker til de 4" høyttalerene forran. Er ikke mye som skal til for å få grei lyd i en hiace. En 2 kanaler fra dynabel f eks. 2 kanaleren skrur du fast i en mdf/spon plate og putter under fører setet. En KAN også skjære ut til høyttalere i dørene også. Men da må en også trekke ledninger til det. Er litt mere jobb. Hehe den aktive/bass kassa du linker til pål. Den er vel litt stor til å ha i en hiace med grønne skilter. Den er sikkert bra. Men verre å få plassert.

            Mvh kim
            Nei jeg har ikke målt. Det skal jeg ut å gjøre nå med en gang. Kan jo som du sier bare skru opp en 2 kanals forsterker til høyttalerene foran, men hadde litt lyst på en sub
            Jeg har hørt om noen som har skjært ut i dørene også, men jeg er litt usikker på om det er nok plass bakom der?
            Og jeg strevde litt på forrige bil med å trekke ledninger i døren, så om det er mulig vil jeg unngå det :P

            Men ingen som vet noe mere om hvor de originale ledningene fra bilstereoen går som liksom skal gå til 2 høyttalere "bak".

            Comment


            • #7
              Originally posted by kimafro View Post
              Har du målt under setet. Minns det kun var 17 cm å gå på i høyden. Vet det er 11cm fra gulv til bunn av setet. Men er ko bare å skru løs setet og putte "kassa" under.

              Mvh kim
              Stemte godt det med 11 cm. fra gulvet. Men hadde det ikke vært for en snor som går på tvers under setet, hadde det nok vært enda et par cm. å gå på.
              Men hvordan blir det 17 cm. å gå på om det er 11. cm til bunnen ?
              Også var det ca. 28cm i lengde og bredde.

              Jeg har prøvd lete en stund nå og den eneste jeg har komemt over som vil passe er denne:
              http://www.netonnet.no/art/bil-og-gp...159.4700/#tabs

              Det står 330 mm i dybde. Her er det vell lengden de mener ?
              Last edited by Spoooki; 15-03-2013, 18:42.

              Comment


              • #8
                Hvis du ser under setet. opp til ved fjærene. Er noen år siden jeg hadde hiace. Minns jeg fjernet et eller annet feste som ligger under der til varmen i sete, For og få bedre plass. vet a det er ekstremt trangt der.
                denne kan jo være et alternativ http://www.judysbilstereo.no/basskas...ktiv-basskasse

                mvh kim
                Last edited by kimafro; 15-03-2013, 20:25.

                Comment


                • #9
                  De ekstra høyttaler-kablene du lurer på, ender opp i dørene foran. Tar du av dørtrekket, vil du finne 6.5" hull der. Plassering av orginal 4" er tilnærmet i friluft, så hvis du ikke prøver å tette litt i nederste kanten, kan du like gjerne henge elementene i speilet.
                  Mathias.... Soundman is alive
                  Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
                  Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by kimafro View Post
                    Hvis du ser under setet. opp til ved fjærene. Er noen år siden jeg hadde hiace. Minns jeg fjernet et eller annet feste som ligger under der til varmen i sete, For og få bedre plass. vet a det er ekstremt trangt der.
                    denne kan jo være et alternativ http://www.judysbilstereo.no/basskas...ktiv-basskasse

                    mvh kim
                    Skal ta en kikk på det senere om det er mulig å få til noe bedre plass.
                    Om ikke så er jo den du linket til en løsning. Noen som vet noe om lyden er go i den ?



                    Originally posted by ADCS-1 View Post
                    De ekstra høyttaler-kablene du lurer på, ender opp i dørene foran. Tar du av dørtrekket, vil du finne 6.5" hull der. Plassering av orginal 4" er tilnærmet i friluft, så hvis du ikke prøver å tette litt i nederste kanten, kan du like gjerne henge elementene i speilet.
                    Okei, så de ender opp i dørene altså. Da skal jeg ta av trekket litt senere, så blir det kanskje dørmontering på meg likevell.

                    Ja de originalhøyttalerene er ikke akkurat veldig godt festet. Men jeg skal bytte de og regner med de holder seg på plass likevell

                    Da tenker jeg at jeg gjør det så enkelt som:
                    Kjøper en separat forsterker som driver høyttalerene i dørene + subben.
                    Kjøper nye høyttalere for å ha i dørene
                    Kjøper en sub. Muligens den som ble linket til her.
                    Bytter ut originalhøyttalerene og lar bilstereoen drive de.

                    Da trenger jeg bare å få kjøpt det inn. Noen som har forslag til en go kombinasjon her? Med hovedfokus på lyd i dørene , sub og forsterker. Så skal jeg få tak i noe rimelig til under dashbordet.
                    Sist gang handlet jeg selv, uten tips ifra noen, og jeg må ha gjort noe feil, fordi strømforsyningen i forsterkeren ble ødelagt, subbene tok kvelden og frontsettet tror jeg sprengtes. Det funket kanskje fint i noen mnd..
                    Last edited by Spoooki; 16-03-2013, 12:27.

                    Comment


                    • #11
                      Prøvde ta av trekket på døren, men får ikke av den helsikes dørsveiven.
                      Noen som vet hvordan man får den vekk ?
                      Har prøvd å trekke han rett ut. SÅ leste jeg på en annen type bil at den må skyves ut av et spor, har prøvd å skyve i alle retninger, men den sitter bom fast.

                      Comment


                      • #12
                        Har du sett om det er en "tapp" inn mot dørtrekket som klemmer rundt sveiva?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kimafro View Post
                          Har du sett om det er en "tapp" inn mot dørtrekket som klemmer rundt sveiva?
                          Jeg ser ikke noen tapp nei. Men får bare prøve videre

                          Comment


                          • #14
                            De ender ikke opp i dørene om bilen ikke har kabelgjennomføring til dørene. Har sett et par hiace uten. Men de fleste har, siden de har elvinduer og varme i speilene
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                              De ender ikke opp i dørene om bilen ikke har kabelgjennomføring til dørene. Har sett et par hiace uten. Men de fleste har, siden de har elvinduer og varme i speilene
                              Denne bilen har ikke elektriske vinduer. Det lille jeg klarte å se bakom trekket var noen ledninger, men ingen ledige. Jeg tror jeg skal få hjelp av en dude til å få trekket av før jeg ødelegger noe :P
                              Om de ikke ender vet du hvor de ender?

                              Comment

                              Working...
                              X