Announcement

Collapse
No announcement yet.

Annlegg i en veteranbil Toyota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Annlegg i en veteranbil Toyota

    Heisann..
    Da har jeg bestemt å investere i et skikkelig annlegg for første gang.
    Er helt grønn fra før i den store bilstereo verdenen så hadde vært veldig hyggelig å litt hjelp så jeg ikke går i noe felle
    Skal monteres i en 32år gammel Toyota carina, budsjett 20.000kr, så annlegget blir nok verdt mer enn hva bilen har kostet.
    Er fast bestemt på å ha alt utstyret fra Alpine, siden jeg har planer å ha rockford fosgate i en annen bil i fremtiden, med høyere budsjett.
    Kraftig og sterk bass, men samtidig høy musikk er det som prioriteres.
    Sålangt er det dette oppsettet det dreier seg om:
    Alpine MRP-M2000 - Mono forsterker
    2x 12" Alpine subwoofere (tror riktig modell var SWR12D2), hvis det ikke var noe bedre
    Ekstra forsterker til høyttalere, 4 veis
    2 høyttalere fremme og 2 bak
    Alpine CDE-134BT headunit

    Husker ikke eksakte detaljer da dette skal kjøpes i en lokal butikk som ikke har så utfyllende hjemmeside. Men det var ihvertfall noe av det beste de kunne få tak i til Alpine.
    Spørsmålet mitt er da hva som kreves for at annlegget skal få nok strøm og at det blir problemfritt under kjøringen.
    Det er en gammel bil og det er vanskelig å få tak i blant annet større dynamo.
    Må jeg ha større dynamo? Original er vel 50A, biltema selger visst universale 100A eller 70A som forhåpentligvis passer, hvor mye trengs ?
    Vil det være behov for ekstra batteri, eller en kondensator?
    Har lest mye rart om kondensatorer, noen sier det er bortkasta, og for andre har det løst problemer.
    Fikk ihvertfall tilbud på en 10 farhat for 1999,- , var visst anbefalt, så trengte man ikke kjøpe nytt batteri hvis dynamo var i orden.

    Noen forslag ?
    Takk på forhånd.
    Last edited by Iceman; 08-12-2012, 18:51.

  • #2
    ikke kjøp kondensator
    FI SP4
    LIB
    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
    DD4LIFE

    Comment


    • #3
      hei. hvorfor er du fast bestemt på kun alpine og rockford? er da mye annet som er like bra og hvis ikke bedre.
      den kondisen trenger du ikke. da blir du lurt. Biltema har billige agm batterier.
      Universal dynamoene til biltema må du sansyneligvis tilpasse. Du kan ikke bruke mere enn du produsere i lengden. en kan fint ha 1-2 stk store batterier(80-100ah) og spille over en liten periode, men igjen det kommer an på utstyret en har i bilen. Høyttalere bak trenger du ikke, legg heller litt mere penger i et bra/godt frontsett.


      mvh kim

      Comment


      • #4
        Originally posted by kimafro View Post
        hei. hvorfor er du fast bestemt på kun alpine og rockford? er da mye annet som er like bra og hvis ikke bedre.
        den kondisen trenger du ikke. da blir du lurt. Biltema har billige agm batterier.
        Universal dynamoene til biltema må du sansyneligvis tilpasse. Du kan ikke bruke mere enn du produsere i lengden. en kan fint ha 1-2 stk store batterier(80-100ah) og spille over en liten periode, men igjen det kommer an på utstyret en har i bilen. Høyttalere bak trenger du ikke, legg heller litt mere penger i et bra/godt frontsett.


        mvh kim
        Det tror jeg på, at det finnes noe som er like bra eller bedre for en lavere pris.
        Jeg har flere biler jeg har tenkt å ha annlegg på, da tenkte jeg det var greit med litt variasjon, og ha flere forskjellige produsenter. Da ble det bare bestemt at alpine som er kjent for å være bra, skal være i denne bilen her
        Så kjøper jeg kondensator da blir jeg lurt, ok..
        Men hvis jeg eksempel skulle velge å gå for det oppsettet jeg har satt opp, så kan det gå bra med original dynamo til en viss tid hvis jeg har bra batterier? Men hvis jeg skal spille lenge og høyt så risikerer jeg å få flat batteri?
        Vil helst unngå at slikt skulle skje, vil et 100A dynamo + big3 + større agm batteri, være mer enn nok hvis jeg får det til å passe?
        100A * 12V = 1200W, max total effekt ?
        Last edited by Iceman; 09-12-2012, 15:35.

        Comment


        • #5
          Du må gjerne ta deg en tur innom, så kan vi gi deg et tilbud på et oppsett. Om du ønsker flere alternativer.
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


          Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

          Comment


          • #6
            Du BØR bytte dynamo til noe større. Siden det er såpass "mye" som skal inn, antar jeg at du ikke er manisk orginal-frik, så jeg ville kikket på Biltema`s 100a dynamo. Sørg for å ha tilstrekkelig kabelstørrelse overalt, og demp gjerne spesielt dører og andre store flater.
            Hvis du vil bruke Alpine, gjør dèt. Det jeg er glad for, er at du vil handle lokalt, og ikke "billig" på nett.. Dra gjerne innom Bilseterosenteret for dempemateriale og alt annet du trenger. Tvi tvi.
            Mathias.... Soundman is alive
            Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
            Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

            Comment


            • #7
              Originally posted by ADCS-1 View Post
              Du BØR bytte dynamo til noe større. Siden det er såpass "mye" som skal inn, antar jeg at du ikke er manisk orginal-frik, så jeg ville kikket på Biltema`s 100a dynamo. Sørg for å ha tilstrekkelig kabelstørrelse overalt, og demp gjerne spesielt dører og andre store flater.
              Hvis du vil bruke Alpine, gjør dèt. Det jeg er glad for, er at du vil handle lokalt, og ikke "billig" på nett.. Dra gjerne innom Bilseterosenteret for dempemateriale og alt annet du trenger. Tvi tvi.
              Takk for svar! Har insett at å handle på nett billigst mulig, uansett om det er ebay, qxl.no eller andre billig merker rundt, så taper man faktiskt mer på det enn å kjøpe en ting som er bra, og bli ferdig med det.
              Kvalitet er viktigst! Jeg får krysse fingrene at dynamoen på biltema passer sånn nogenlunde uten at det skal bli mye tull med monteringen.
              100A burde vel holde i massevis? Men hvilket type batteri/batterier vil være nok hvis jeg har oppgradert dynamo? Har et 60A batteri fra før.

              Comment


              • #8
                Hei

                Jeg har en toyota corolla 1,3 xli 91mod

                Jeg har kjørt med 2 jbl gti 1500 subber dette året, dog med 3 batterier og 2 kondensatorer og uten å ha oppgradert tb3.
                Det gikk helt greit å kjøre slik, så jeg tror ikke du trenger å tenke på større dynamo med engang. Oppgrader tb3, skift til gode batterier og jord godt.
                JBL GTI 145,8db

                Comment

                Working...
                X