Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasse til 12" og 6X9" i Mazda 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kasse til 12" og 6X9" i Mazda 3

    Heisann.

    Går her med litt tanker om å bruke litt diverse komponenter jeg har liggende og fått kjøpt til en grei(grisebillig) pris.

    Det jeg har av utstyr er:
    1 stk Rockford Fosgate Punch HX2 RDF2112
    1 stk Magnat Tribal X One
    1 sett JBL T595
    og et eller annet sted hvis den ikke ble solgt for noen år siden så tror jeg det er:
    1 stk Phoenix Gold XS4300

    Etter det jeg klarte å lese av brosjyra til RF, så ville denn ha en kasse på enten 56.67L(2 kubikk feet) med en fb på35Hz. 1 stk 4" port på 10,75" el 70.8L(2.5 kubikk feet) med en fb på 40 Hz. 2 stk porter 4" på 12.65"

    Har lest litt her og sett at noen har anbefalt ei kasse til T595rnr på 55L og port.
    Har en(etter min mening) grei bilhifi-sjappe her i Drammen(Fort Knox) som jeg diskuterte litt med her om dagen, men han mente at 55L på T595 var veldig lite, og mente rundt 70L ville være mer passende for disse da de hadde benyttet og hatt best resultat med det.

    Etter å ha lekt meg litt i Solidwork med tilgjengelig plass bak i bilen, og benyttet 22mm MDF som utgangpunkt har jeg klart å laget til ei kasse som har 57.23L hver til T595( ikke fratrukket noe volum for port el element) og 72.87L for RFen.

    Det jeg er litt bekymret for er plassering av porter, da målene gjør at de må plasseres 90grader i forhold til elementene. I RF sin tegning av kassa i brosjyra er porten satt på samme side som elementet, men siden dette blir stående mot bakseteryggen vil jo dette være en lite gunstig plassering.
    Likeledes vil portene til T595 bli pekende bakover i resten av bagasjerommet, hvor det heldigvis er noe plass igjen, men kanskje ikke veldig gunstig?

    Noen tanker om opplegget, forslag til forbedringer, utregninger av optimale kasser osv mottas med STOR takk.





    Og ja det er laget skillevegger i den, men ikke noe forsterkninger. Trengs det på en såpass liten kasse?

    Forfra med Baffelen fjernet





    Siden med sidevegg fjernet(6X9" kasse):




    Sidesnitt gjennom subens kasse:

    Last edited by Razorback; 04-09-2014, 00:22. Reason: Korrektur...

  • #2
    bytt de portene til 6x9 til front så er det helt ok pga skal ha samme avstand som porten er i diameter til nermeste hindring
    Ellers så er det bare å bygge på. Huak veggene på innsiden stiver av kassa

    mvh kim

    Comment


    • #3
      Ehmm...
      Da burde de jo stå der bak de stå... Da det vil være ca 1-1.5 ganger portens diameter til bakveggen i bagasjerommet, hvor det i front vil være null, da kassens frontvegg vil stå helt inntil baksetet veggen...

      Behov for dobbel frontvaffel?

      Noen tanker om hvordan skjule kablingene best mulig? Dobbel plate bak med utskjæringer for forsterkerene samt hull rundt bassporten og utfresninger som kablene kan legges i?

      Strøm? Synes å ha regner meg fram til at 4gauge hoved med 80A hovedsikring vil være passe for dette?

      Vil det også være hensiktsmessig i det hele tatt å bruke portet kasse til T595 da behovet for å kjøre full bass på disse vel ikke er så stort med tanke på 12" der også?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Razorback View Post
        Behov for dobbel frontvaffel?
        Ja takk høres godt ut

        Comment


        • #5
          Originally posted by zxsonnyxz View Post
          Ja takk høres godt ut


          Vaffel, baffel, poteto, potato.......

          Comment


          • #6
            Originally posted by Razorback View Post
            Ehmm...
            Da burde de jo stå der bak de stå... Da det vil være ca 1-1.5 ganger portens diameter til bakveggen i bagasjerommet, hvor det i front vil være null, da kassens frontvegg vil stå helt inntil baksetet veggen...

            Behov for dobbel frontvaffel?

            Noen tanker om hvordan skjule kablingene best mulig? Dobbel plate bak med utskjæringer for forsterkerene samt hull rundt bassporten og utfresninger som kablene kan legges i?

            Strøm? Synes å ha regner meg fram til at 4gauge hoved med 80A hovedsikring vil være passe for dette?

            Vil det også være hensiktsmessig i det hele tatt å bruke portet kasse til T595 da behovet for å kjøre full bass på disse vel ikke er så stort med tanke på 12" der også?
            Nå er nok innvendig i kasse kimafro sikter til, er også greit med litt plass på utsiden og
            Ville lagt 54mm når du først skal legge kabel. Og oppgrader the big three.
            Dobbel baffel gjør heller ikke noe, men holder sikkert langt med enkel baffel og noen avstivere.

            Comment


            • #7
              Ser jeg misforsto litt,(leste ikke godt nok) Var sikker på at du skulle ha elementet bakover. Å forsterkerene bak setet. Men da er det bare å gjøre som du hadd tenkt til


              mvh kim

              Comment


              • #8
                Men vil det ikke bli feil å la porten til 6X9" blåse bakover i bagasjerommet uansett?

                Og vil det være behov for portet kasse hvis man ikke kjører de i fulltone?

                Og vil det være noe vits i kjøre de i fulltone med tanke på subben?(antar selv svaret egentlig er nei på det siste...)

                Comment


                • #9
                  Anybody...?

                  Comment


                  • #10
                    Du jo dele 6x9 på 60hz med 12db, men det er egentlig helt opp til deg
                    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                    Comment


                    • #11
                      Ja veit, spørsmålet er jo egentlig OM det er noe vits i å gjøre det?(vil jo tro det siden jeg har subben)
                      Og om det da er noe vits i å ha porta kasse på de når de ikke kjøres i fulltone?

                      Comment


                      • #12
                        Jeg deler komponent sett fremme på denne måten selv om subben ikke er i bilen. Det gjør at du kan"gi mer trøkk", uten å være redd for å ødelegge de. De vil jo fortsatt spille ganske dypt med denne delingen
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • #13
                          Hva med 90grader på porten kontra elementene da?
                          Vil det medføre noe negativt?

                          Comment

                          Working...
                          X