Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E87 hvordan bli kvitt støy??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW E87 hvordan bli kvitt støy??

    Hei!

    Har en BMW E87 1 serie 2006 modell med navigasjon.
    Har ikke original forsterker, og har lyst på bedre lyd!
    Hadde en Cadence FXA5100 forsterker liggende som jeg så at støtter Høy-Nivå høyttaler input slik at jeg kan bruke et Plug & Play ledningsnett for å forsterke høyttalerne, så derfor kjøpt jeg meg et Helix 5 meter PNP ledningsnett, og en ISO-adapter.

    Har koblet til ledningsnettet fra ISO adapter bak navigasjonsenheten min til forterkeren som jeg har i bagasjerommet. Har også batteriet i bagasjen! Ledningsnettet er lagt langs bilen på høyre side.

    Cadence forsterkeren krever i tillegg til forsterker jordingen, også jording til hver av de to Høy-Nivå input kontaktene. I Helix ledningsnettet var det allerede en gul 12v ledning og en svart jordingsledning for de to høy-nivå inputtene (CH1,CH2 og CH3,CH4). Siden forsterken har pluss fra batteriet, så brukte jeg heller den gule ledningen til remote ledning. Koblet denne til en ledning som heter RAD_ON bak navigasjonen som er den som skrur på radioen/navigasjonen, og dermed også forsterkeren baki.

    Lyden ble veldig bra, men sliter med STØY i form av tenningsstøy og dynamostøy...
    Uten jording til høy-nivå inputtene så er det enda mer støy..
    Har prøvd mange forskjellige ting men får ikke støyen vekk, og derfor lagde jeg denne tråden i håp om at noen kan hjelpe meg

    Den midlertidige løsningen jeg har koblet nå er den beste sålangt, men fortsatt en god del støy. Har nå koblet slik som på bildet under. Jordingen til Høy-Nivå inputtene er koblet i karroseriet på CIC (navigasjonen min), og da forsvant mye støy, men dessverre ikke alt. Den originale jordingen som vanligvis går til navigasjonen er koblet ifra, siden denne skapte mere støy?? :S Noe som er også er verdt å merke seg er at navigasjonen fungerer helt fint uten den orignale jordingen?? Hvordan kan den fungere uten jord?

    Har prøvd å forklare med dette bildet hvordan det er koblet, og håper virkelig noen kan hjelpe meg med å bli kvitt støy! Setter pris på alle svar!

    Mvh Bjørne Øen
    Attached Files

  • #2
    Prøv å jord forsterker på et annet punkt en der batteriet er jorda. jord og strøm skal aldri være i nærheten av høytaler kabler eller singnal kabler..

    får du noe bass under sete med de orginale 6,5 elemente som ligger under der a?
    Last edited by eirik845; 23-02-2015, 18:59.

    Comment


    • #3
      dra innom en bilelektrikker og kjøp en 2,2 mikro F kondensator, så kobler du denne over B+ på dynamoen din.
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        1. Orginale navi har også jord gjennom antennen.
        2. De gangene jeg har vært tvunget til å bruke høyttalerutganger inn til forsterker, har jeg brukt både + og - fra spiller inn på høy-inn på forsterker.
        3. Har du prøvd det jeg kaller "idioten", dvs bytte den orginale kabelstumpen fra batteri til chassis?
        Mathias.... Soundman is alive
        Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
        Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

        Comment


        • #5
          Originally posted by eirik845 View Post
          Prøv å jord forsterker på et annet punkt en der batteriet er jorda. jord og strøm skal aldri være i nærheten av høytaler kabler eller singnal kabler..

          får du noe bass under sete med de orginale 6,5 elemente som ligger under der a?
          Okei, skal prøve det! Ja, det blir faktisk ganske greit Hadde gjort seg med noen earthquake 8" elementer eller noe, men funker greit så lenge de får litt mer watt

          Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
          dra innom en bilelektrikker og kjøp en 2,2 mikro F kondensator, så kobler du denne over B+ på dynamoen din.
          Hva gjør denne kondensatoren, hvorfor vil dette hjelpe? Men vil dette hjelpe på tenningsstøy også eller kun dyamostøyen?

          Originally posted by ADCS-1 View Post
          1. Orginale navi har også jord gjennom antennen.
          2. De gangene jeg har vært tvunget til å bruke høyttalerutganger inn til forsterker, har jeg brukt både + og - fra spiller inn på høy-inn på forsterker.
          3. Har du prøvd det jeg kaller "idioten", dvs bytte den orginale kabelstumpen fra batteri til chassis?
          1. Okei, er dette noe som kanskje skaper støyen?
          2. Jeg har kun 5 pinner inn på hver av høy-nivå kontaktene, og det er 4 høytallerledninger pluss jording. Hvor skulle jeg koblet + fra spiller da? Inn på pluss til forsterker da? Vet at om man har små PNP forsterkere, så holder det å bruke pluss fra spiller for å gi strøm nok til forsterker, men dette er en større forsterker så må ha egen stor pluss for å få nok strøm.
          3. Det har jeg ikke prøvd, tror du det vil hjelpe? Den ser tjukk ut den som er der originalt, og festepunktet ser også bra ut :O


          Har forstått det slik at å ta jord fra navi karroseriet til høy-nivå inputene ikke er noen god idé.. Man bør ikke ta jord fra navi karroseriet, men heller jorde karroseriet slik at navigasjonen for bedre jord. Jeg har derfor nå strekt brukt jordingsledningen i PNP settet til å jorde navi og navi karroseri til samme festepunkt som batteriet går til karroseri. Og derfra en ny ledning til høy-nivå jord. Dette skaper fortsatt en del støy.. og løste ikke problemet mitt. Var bedre når jeg brukte navi karroseri som jording, men dette er jo egentlig ikke bra har jeg skjønt..

          Slik er det koblet nå:

          Comment

          Working...
          X