Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereobygg i BMW e34 Touringen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja, kan sikkert dele de under 100Hz, men jeg vet ikke hvor høyt han skal spille. Tok med "idiot-sikring" Har forsåvidt idiot-sikra mitt eget anlegg og er nok lurt det
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • #17
      Originally posted by Jørgen View Post
      Ja, kan sikkert dele de under 100Hz, men jeg vet ikke hvor høyt han skal spille. Tok med "idiot-sikring" Har forsåvidt idiot-sikra mitt eget anlegg og er nok lurt det
      Takker for svar, vi får se hva jeg får til når alt er oppe å går

      Hva med sub/kasse og forsterker da. Hva bør jeg se etter (tenker da på brukt) ?
      Volvo 240Turbo 82"
      Volvo 760Turbo 89"
      Mazda 626GLX 86"
      BMW 525TDS E34 Touring 95"

      Comment


      • #18
        Du kan få kjøpe suben min, og forsterkeren. Du kan også få med plata jeg har brukt over reservehjulsbrønnen slik at det bare blir å skru dette inn.
        Jeg har forøvrig samme frontsystem som deg, og har delt på 100hz. Det spiller så høyt at det blir vondt i ørene om jeg ønsker det.
        Send meg en pm hvis du ønsker litt mere info

        Comment


        • #19
          PM sendt! Er ikke helt sikker på om jegh vil ha sub i reservehjulsbrønn eller ha det i "vanlig" kasse bak seteryggen, har intrykk av at lyden ikke blir like bra ved å ha sub i brønn..?
          Volvo 240Turbo 82"
          Volvo 760Turbo 89"
          Mazda 626GLX 86"
          BMW 525TDS E34 Touring 95"

          Comment


          • #20
            Klart lyden kan bli bra av å ha subben i hjulbrønn.
            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

            Comment


            • #21
              Ja, det blir ihvertfall ikke noe dårligere hvis det gjøres skikkelig

              Comment


              • #22
                Originally posted by Jørgen View Post
                Er jo litt forskjellige å prøve med delefrekvenser, sett til det som høres best ut.

                Forslag:
                4" fra 20k Hz ned til 200 / 150 Hz.
                6'5" fra 200 / 150 Hz ned til 50 / 40 / 31.5 Hz (der hvor sub skal ta over)
                Hvordan skal jeg justere på forsterkeren i forhold til spilleren egentlig siden jeg vil prøve med aktiv deling..? Om jeg tar utgangspunkt i f.eks 4"..?
                Volvo 240Turbo 82"
                Volvo 760Turbo 89"
                Mazda 626GLX 86"
                BMW 525TDS E34 Touring 95"

                Comment


                • #23
                  Hvis du skal bruke aktiv deling må det tillates at forsterker kan sende ut signaler uten hindring. Det vil si at LPF og HPF burde være av.
                  Last edited by Jørgen; 14-03-2013, 00:32.
                  Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Jørgen View Post
                    Men, det kan være en "safety feature" å la HPF på diskant være satt til 1kHz bare for å være sikker på at den ikke ryker hvis du skulle være uheldig å sette "high" til "pass"..

                    Likeså kan godt LPF filter på sub være på 100Hz selv om den er delt til 40Hz på spiller. Da kan du være sikker på at den ikke spiller mellomtone.
                    Bare slenger ut spørsmålet så får ekspertene skyte løs: Vil ikke dette være litt dumt da? Filtrene er jo ikke kutt, men avrullinger og jeg tenker da på at enkelte hørbare og også overharmoniske deler vil få en dobbel avrulling som følge av filter i spiller + filter i forsterker begge vil håndtere det samme signalet - tenker at signalet ut fra filter i spiller vil, når det når forsterker, være avrullet "ferdig"? Og det signalet som treffer forsterker skal ikke avrulles videre i noe form, kun forsterkes og sendes som det er til høyttalerne? Dette påvirker vel ting i det akustiske som f.eks. faseforskyvninger, romfølelse og klang og en del av de tingene som man bare "vet" er der i lydbildet som man først merker når dem forsvinner?
                    /////ALPINE Mobile media solutions
                    Lotus by seas
                    BR?X German car audio

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Zettie View Post
                      Bare slenger ut spørsmålet så får ekspertene skyte løs: Vil ikke dette være litt dumt da? Filtrene er jo ikke kutt, men avrullinger og jeg tenker da på at enkelte hørbare og også overharmoniske deler vil få en dobbel avrulling som følge av filter i spiller + filter i forsterker begge vil håndtere det samme signalet - tenker at signalet ut fra filter i spiller vil, når det når forsterker, være avrullet "ferdig"? Og det signalet som treffer forsterker skal ikke avrulles videre i noe form, kun forsterkes og sendes som det er til høyttalerne? Dette påvirker vel ting i det akustiske som f.eks. faseforskyvninger, romfølelse og klang og en del av de tingene som man bare "vet" er der i lydbildet som man først merker når dem forsvinner?
                      Her har du truffet spikeren så MIDT på hodet! Du har helt rett i det du tenker her.
                      "Safety" trengs ikke om man ikke er helt på jordet..
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Jørgen View Post
                        Hvis du skal bruke aktiv deling må det tillates at forsterker kan sende ut signaler uten hindring. Det vil si at LPF og HPF burde være av.
                        Okei. Nå bruker jeg forøvrig en Genesis 4-kanaler til å kjøre dette med. (bilde vedlagt) På to og to kanaler er det en "knapp" til å trykkes ut eller inn, høres ut til at når denne er inn-trykt funker bare LP..? Så i mitt tilfelle skal den bare stå ute sånn at den sendet ut hele frekvensområdet for så heller å justere inn LP på spilleren..? Har flyttet knappen under spilleren til 3-way, da kan jeg justere low, mid-L, mid-H og high når L=R. om jeg stiller til L/R så kan jeg også justere høyre og venstre høyttaler hver for seg, vet ikke om dette er nødvendig..? Uansett, hva bør jeg sette disse til..? ser også at her kan det justeres db/oktav 6, 12, 18, 24 eller flat, hva bør disse stå på..??

                        På forhånd kan jeg si at jeg har prøvd å lese bruksanvisningen til spilleren men blir ikke noe særlig klokere..
                        Attached Files
                        Last edited by volvo2før; 20-03-2013, 10:00.
                        Volvo 240Turbo 82"
                        Volvo 760Turbo 89"
                        Mazda 626GLX 86"
                        BMW 525TDS E34 Touring 95"

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Her har du truffet spikeren så MIDT på hodet! Du har helt rett i det du tenker her.
                          "Safety" trengs ikke om man ikke er helt på jordet..
                          Såda bør forsterkeren justeres sånn at hele frekvens-registeret sendes ut, for så å dele frekvensene KUN med filteret som sitter i spilleren (tatt i betrakting at du har spiller med 3 eller 4-veis filter) ?
                          Volvo 240Turbo 82"
                          Volvo 760Turbo 89"
                          Mazda 626GLX 86"
                          BMW 525TDS E34 Touring 95"

                          Comment


                          • #28
                            Det stemmer.
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by TakeTheTime View Post
                              Det stemmer.
                              Okei. Hva med justeringene på spilleren..? Bare ta det etter "gehøret"?
                              Volvo 240Turbo 82"
                              Volvo 760Turbo 89"
                              Mazda 626GLX 86"
                              BMW 525TDS E34 Touring 95"

                              Comment

                              Working...
                              X