Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bedre lyd i Audi A6 C5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bedre lyd i Audi A6 C5

    Hei! Vurderer å bytte ut fronthøyttalerene i bilen. hva bør man gå for ? spilleren min har 4x50w max og 4x29w rms og støtter 2-8ohm høyttalere, bør kanskje ha en liten forsterker også da ?
    Last edited by ArneAustenaa; 21-04-2019, 09:37.

  • #2
    Har du litt mer informasjon om bilen? Har det vært byttet høyttalere i den før, hvilken radio er installert. Er det den originale eller en ettermarkedsradio? Er det en sedan/stasjonsvogn?

    Hva er du mest ute etter: mer bass eller bedre lyd?

    Budsjett?
    Jan Ove Berg
    www.elutstyr.no

    Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

    Comment


    • #3
      Bilen står i tittel, altså a6 c5. Er sedan men der har vel ikke noe å si sånn sett ? Hehe.

      spiller er atoto pro. Ute etter bedre lyd, men litt bass skaddr ikke helelr, men tenker ikke sub woofer i første omgang, men kommer kanskje senere. Budsjett har jeg ikke tenkt så mye på enda. Kommer litt an på hva jeg får for pengene.

      Comment


      • #4
        Originally posted by ArneAustenaa View Post
        Bilen står i tittel, altså a6 c5. Er sedan men der har vel ikke noe å si sånn sett ? Hehe.

        spiller er atoto pro. Ute etter bedre lyd, men litt bass skaddr ikke helelr, men tenker ikke sub woofer i første omgang, men kommer kanskje senere. Budsjett har jeg ikke tenkt så mye på enda. Kommer litt an på hva jeg får for pengene.
        Ja, jeg mente ikke hvordan karosseriet var. Når man spør om mer informasjon om bilen i denne bransjen, så dreier det seg om lydanlegget i bilen som oftest.

        Kjenner ikke til Atoto, men ser det er en av de Android-radioene man får kjøpt. Får mye skryt, men lite info om lyden i de.

        Normalt i en Audi fra denne generasjonen så er lyden ganske bra originalt, ihvertfall så lenge bakhøyttalerne og subwooferen spiller, noe jeg antar de gjør i bilen din siden du ikke har sagt noe om at de ikke gjør det.

        Hvis det er originale Blaupunkt-høyttalere med 3-punkts-fester så skal det være disse festebrakettene:
        https://www.elutstyr.no/connect-su95003.html

        A6 C5 står ikke i listen, så ville dobbelsjekket før evt. bestilling.

        Isåfall passer det meste av 6,5" høyttalersett, såfremt det ikke blir problemer i dybden mot vinduer:
        https://www.elutstyr.no/bilstereo/ho...onentsett.html

        Morel Maixmo Ultra 602 spiller veldig fint, og går også relativt dypt i frekvens noe som minsker nødvendigheten for ekstra bass/subwoofer. Har også 2 sett med Hertz MLK 1650.3 liggende nå som jeg kan selge til redusert pris:
        https://www.elutstyr.no/hertz-mille-...elefilter.html

        I de rimeligere prisklassene så har vi f.eks Audison APK 165. De spiller ikke under 60 hz, så her vil nok de fleste synes det blir litt spinkelt uten en ekstra subwoofer:
        https://www.elutstyr.no/audison-apk-165.html

        Audison-settet vil være litt spissere i toppen, mens Morel og Hertz vil være mer nøytralt her og lettere å justere opp, fremfor Audison APK 165 som trolig vil bli litt for spiss så lenge de spiller rett opp i ruten. Men det kan senkes litt i de øvre mellomtone registerne såfremt man har en radio med med enn 3-5 bånds equalizer og fungere fint det også.
        Last edited by Elutstyr AS; 22-04-2019, 11:20.
        Jan Ove Berg
        www.elutstyr.no

        Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

        Comment


        • #5
          Takk for svar. Den ene mellomtone høyttaleren spiller veldig skurrete så for øyeblikket har jeg stilt inn sånn at kun høre side på bilen spiller, orker ikke den skurringen.

          det er blaupunkt tweeter og nokia mellomtone.
          kanskje bare bytte ut mellomtonen ? Høyttaleren bak spiller, men bilen har ikke sub woofer.

          vil jeg få mye bedre lyd på å gå mye opp i pris ? Og vil du anbefale forsterker i tillegg?

          bilen har ikke dele filer, kun en kondensator på tweeteren

          Comment


          • #6
            Du kan bytte kun bass/bassmellomtoner, men da kan vi ikke gi noen garanti for hvordan dette vil harmonere sammen lydmessig. Det anbefales å montere et komplett sett som er laget for å spille sammen. Lik følsomhet/lydstruktur. Det må låte bra sammen tonalt også, ikke "bare spille".

            Ville sjekket først om adapterne har samme form som de originale høyttalerne og at det er riktige adaptere.

            Click image for larger version

Name:	su95003.jpg
Views:	287
Size:	25.9 KB
ID:	390043

            Isåfall er det mulig å gå opp til Mille Legend, de spiller enda bedre og vi har nå to sett jeg kan selge til ytterligere rabatt:
            https://www.elutstyr.no/hertz-mille-legend-mlk-1650-3-passivt-m-delefilter.html

            Click image for larger version

Name:	mlk1650_3.jpg
Views:	273
Size:	54.0 KB
ID:	390044

            Du kan få disse for 5.000,-

            Merk at her er delefiltrene veldig store, så du må regne med mer jobb under installasjonen og det kan være trangt og vanskelig å få plass til de i døren.

            Er rimelig sikker på at det allerede finnes en forsterker originalt i bilen, dette kan sjekkes ved å ta ut den originale radioen eller du kan også ta bilde av den originale radioen, så kan vi starte der. Jeg ville derfor avventet tanken om en ny forsterker inntil videre.
            Jan Ove Berg
            www.elutstyr.no

            Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

            Comment

            Working...
            X