Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan oppgradere originalanlegget i Audi A2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan oppgradere originalanlegget i Audi A2

    Heisann!

    Tenkte jeg skulle oppgradere originalanlegget i bilen. Det er en Audi A2 (Ja jeg vet den er fæl :P )
    Har ikke planer om å sette inn en sub med det første, men kun bytte ut de originale elementene med noe bedre. Er det noen som har noen guides, eller som kunne forklart alt jeg må gjøre og vite? Kan jeg bruke originalkablene? Må jeg sette inn en forsterker?

    Er villig til å betale rundt max 2000kr om det er mulig.

    Takker for alle svar, og til slutt: Ja jeg er en nybegynner, så vær så snill å prøv å forklar litt sånn at jeg skjønner!

  • #2
    Det hjelper litt å vite hvilken årsmodell det gjelder... da er det litt lettere å se hva slags høytalere som står i og hva som evt kan passe i stedet.

    Man "MÅ" ikke bruke en ekstern effektforsterker, men de fleste orginalspillere her en ganske liten forsterker, så det er ganske begrenset hva de klarer å drive. Det samme gjelder høyttalerkabler, de "kan" benyttes, men er veldig tynne, så en grei investering å gjøre å bytte de dersom man har tenkt til å gå litt opp fra orginalhøytalere.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Razorback View Post
      Det hjelper litt å vite hvilken årsmodell det gjelder... da er det litt lettere å se hva slags høytalere som står i og hva som evt kan passe i stedet.

      Man "MÅ" ikke bruke en ekstern effektforsterker, men de fleste orginalspillere her en ganske liten forsterker, så det er ganske begrenset hva de klarer å drive. Det samme gjelder høyttalerkabler, de "kan" benyttes, men er veldig tynne, så en grei investering å gjøre å bytte de dersom man har tenkt til å gå litt opp fra orginalhøytalere.
      2002 modell
      Har byttet ut originalspilleren med en Sony CDX-DAB500U - Av denne typen: http://www.sony.no/electronics/bilmo...er/cdx-dab500u

      Er det ikke mye jobb/styr å trekke nye kabler? Har ikke så utrolig peiling på å dra kabler og elektronikk generelt.. Men er dette veeldig viktig om jeg velger å oppgradere?

      Comment


      • #4
        Det kan være litt ja, litt avhengig av hvor lett ledninger går ann å skjule under paneler, trees gjennom dør etc.

        Det kommer veldig ann på hvor mye mer effekt du har tenkt til å dytte på. dersom du bare skal bruker spillerene, strengt talt trenger du ikke, men aldri dumt å gjøre.
        Dersom du skal benytte forsterker, ja da "må" du nestemÆ(selv om none sikkert kommer til å arrestere meg på den uttalelsen....)

        Comment


        • #5
          Om budsjettet er 2k og du primært skal bytte høyttalere i dørene vil jeg si at svaret er nei. Da trenger du ikke strekke opp noen nye kabler, bare bruke de eksisterende som går fra spiller til døra. Jeg antar selvsagt at du har fått lyd med den nye spilleren din.
          Bruker du en god tusenlapp på et frontsett, komponentsett eller koaksial, og resten på litt demping så har du gjort en liten oppgradering. Dører er i utgangspunktet ikke særlig velegnet for lyd, så du må legge noen få timers innsats i å få det godt montert og dempet om det skal bli bra. Ikke forvent at det hele vil gi deg en voldsom bakoversveis og lydmessig nirvana, men det er en fin start altså.
          Ellers, gjør research f.eks på youtube. Husk: Alt du lurer på har noen andre lurt på før deg!
          never enough!

          Comment


          • #6
            For å få av dørpanelet, som trengs for å komme til høytaleren gjøres dette på følgende måte:

            2 skruer under dørhåndtaket(Torx)
            1 skrue bak diskantdekselet(Torx)
            Fingeren i hull på undersiden av dørtrekk og dra ut.
            Koble fra wirene og kontakter.

            Motsatt for å sette sammen igjen.

            Etter det jeg kan se så står det 6,5/"/165mm elementer orginalt i bilen din forresten.
            Last edited by Razorback; 11-12-2014, 18:34.

            Comment


            • #7
              Originally posted by bass-freek View Post
              Om budsjettet er 2k og du primært skal bytte høyttalere i dørene vil jeg si at svaret er nei. Da trenger du ikke strekke opp noen nye kabler, bare bruke de eksisterende som går fra spiller til døra. Jeg antar selvsagt at du har fått lyd med den nye spilleren din.
              Bruker du en god tusenlapp på et frontsett, komponentsett eller koaksial, og resten på litt demping så har du gjort en liten oppgradering. Dører er i utgangspunktet ikke særlig velegnet for lyd, så du må legge noen få timers innsats i å få det godt montert og dempet om det skal bli bra. Ikke forvent at det hele vil gi deg en voldsom bakoversveis og lydmessig nirvana, men det er en fin start altså.
              Ellers, gjør research f.eks på youtube. Husk: Alt du lurer på har noen andre lurt på før deg!
              Når du nevner demping, så mener du demping av dørene?
              Kan du forklare hva komponentsett/koaksial er? Hehe

              Takker forresten for alle svar hittil! Bare for å si det som det er, så er originalanlegget i bilen helt jævlig. Finnes ikke antydning til mellomtoner og bass. Vil en oppgradering av kun høyttalerne være verdt det? Da tenker jeg på i forhold til pris, og hvor mye mer lyd man får i forhold til original-anlegget.

              Comment


              • #8
                Tja, hvor lang er en hyssing....?
                Svaret på spørsmålet ditt er veldig individuelt, hvor du hadde nok synes at enhver forbering var verdt det, hadde andre synes at å legge 30.000kr++ for å få bilen til å høres ut som stua hjemme er verdt det.

                Ta gjerne en tur og hør på høytalere hos de i nærheten som selger kvalitetskomponenter f.eks Fort Knox i Drammen el Dynabel i Oslo. (Så du bodde i Hønefoss så er vel de jeg kom på i forbifarten som er passe nært) Ikke gå til de som selger alt mulig av ræll(Elkjøp, Expert, Euronics) da de i bestefall har marginalt bedre høytalere enn de som orginalt står i.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by foxinabox View Post
                  Når du nevner demping, så mener du demping av dørene?
                  Kan du forklare hva komponentsett/koaksial er? Hehe

                  Takker forresten for alle svar hittil! Bare for å si det som det er, så er originalanlegget i bilen helt jævlig. Finnes ikke antydning til mellomtoner og bass. Vil en oppgradering av kun høyttalerne være verdt det? Da tenker jeg på i forhold til pris, og hvor mye mer lyd man får i forhold til original-anlegget.
                  Komponent sett er høytalersett hvor diskant og mellomtone/bass er løse deler.
                  Koaksial er når diskant sitter fast sammen med mellomtone/bass, som regel montert midt på.(deler samme akse, derav navnet.

                  Comment


                  • #10
                    Gjorde du som du ble tipset om, og søkte litt selv eller stoppet du opp med en gang og postet spørsmålet?

                    Spm 1
                    https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=...oors+car+audio


                    Spm2
                    Komponentsett er separat bassmelomtone og diskant element (2-veis).
                    http://www.judysbilstereo.no/frontse...ystem-100-150w
                    Koaksial er et element hvor diskanten gjerne er montert i senter av elementet, dette er lofte litt rimeligere elementer, og raskere å montere.
                    http://www.judysbilstereo.no/coax/65...mc-165-coaxial

                    Spm3
                    Ja jeg vil personlig si det er verdt det med de forutsetningene du skisserer opp.
                    Last edited by bass-freek; 11-12-2014, 18:57.
                    never enough!

                    Comment


                    • #11
                      NB!

                      Vær obs på at orginal høytalerene dine (som hos så mange av oss) ikke er "normale" høytalere som bare kan byttes. Tror dine er den typen som har en høy kant( enten for å gå klar av ting bak, el for å få den nærmest dørtrekket. Dette betyr at du må sjekke om om nye høytalere har plass der, evt kjøpe adapterringer som dette.

                      Comment


                      • #12
                        http://bilstereosenteret.no/products/sos-20467
                        http://bilstereosenteret.no/products/blam-relax-165elx
                        http://bilstereosenteret.no/products...-coat-2m-bulk2

                        Adaptere for å montere 6,5" høyttalere foran i dørene. Blam frontsett som låter utrolig bra, i forhold til pris. Nok dempematter til en skikkelig demping av dørene.

                        Dette koster kr 1914, inkl frakt.

                        Alt er på lager.
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment

                        Working...
                        X