Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by bass-freek View Post
    Jørgen: Jeg velger å anta at det du spør om er hvilket grunnlag jeg har for å uttale meg på vegne av andre. Svaret er; ikke annet enn at dette er egen synsing og hva jeg har lest på ymse nettsteder tidligere. Jeg har ingen empiri, ingen referanser. Spør deg selv om ditt innlegg var mer til hjelp enn mitt, noe påståelige, svar til Atlen.

    Jeg er ikke interessert i å bli dratt inn i noen lite fruktbar kveruleringskonkurranse med deg eller andre. Foreslår du heller bidrar med å forsøke å dele kunnskap og erfaringer. Gjerne ved å komme med et eget svar på spørsmålet som faktisk diskuteres. (Implisitt la være å leke akademisk Internettpoliti).
    Tenkte det var mer hensiktsmessig å ta utgangspunkt i frekvensområdet musikk finnes i, og ikke folks oppfatninger om "hvor pop finnes" i bassområdet. - folks subjektive oppfatninger kan være feil, bedre å se på det objektive rundt lyd og musikk.

    Målet burde være å få så mange frekvenser i bassområdet som mulig ut av kassa, å tune til 40 - 50 Hz er da kanskje ikke så lurt - man vil mest sannsynlig miste en god del i bunn av frekvensspekteret.

    Det finnes ganske mye musikk, og kjempemorsom sådan, som har mye informasjon under 30Hz, og ser at veldig mange legger seg på en tuning langt over dette. Da "mister" man mye av informasjon fra musikken.

    En mikrofons oppgave er å registrere lyd slik den oppstår, en høyttalers oppgave er å gjengi lyd slik den ble innspilt. Derfor vil det være rimelig å ikke gjøre "brukerfeil" som å tune ei kasse til 42Hz (kremt, Bassworx), for da har man allerede manipulert bort mye av det subben skal gjenskape.

    TL;DR ta utgangspunkt i musikk og lyd, ikke folks oppfatninger.
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • Har sett litt etter program til basskassebygging, men finner ikke Box Builder 2.0 noe sted? Uansett fant jeg denne siden:

      http://speakerbuilder.dk/index.asp?i...getype=content

      Har egentlig alt jeg trenger der, men noen som vet om det går an å fjerne de målene for port. Skal bygge lukka kasse..
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • Noen som vet hvor mye en Hertz HX 300d Skal ha i en bandpass kasse?
        stor portt\portter. Vil draut det den har og gi. men ikke så basslyden blir stygg.
        Er kasse til en stk jeg trenger voluma til

        Comment


        • Skal ha 2x denne http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...fer-STK/AS2112
          i en jetta mk2.
          Lurer på kassestørrelse og valg av porter, tengte å lage hull i hatthylla med port/porter igjennom.
          Skal bruke 2x dynaBel BF7501, men litt usikker på hvordan jeg skal koble det.

          Forslag?

          Comment


          • Har du plass da?

            Det blir det største problemet tror jeg.

            Comment


            • Vet ikke om det er farlig om subbene er nære hverandre og/eller veggen jeg men det blir veldig akkurat ja!

              Comment


              • Noen her som kan hjelpe meg litt og som har erfaring med JL Audio 13w7 subb??

                Lurer litt på kassevalg til denne bassen. Skal stå i en bmw e46 sedan 99modell.
                Vill ha mest mulig utbytte av den så det trykker godt.
                Har prøvd mye å mange måter å mange subber men får ikke store trykke.

                Siste var bandpass kasse med en hertz hx300d. Svært skuffende..

                Comment


                • Hey, har kjøpt meg et lib 1212 element har ikke noen papirer med t/s parametre osv, å har sittet i to dager og googlet for og finne ut hvor stort vloum dette elementet trenger i lukket kasse, har ennå ikke funnet no. er det noen som har bygd lukket kasse til disse elementene før.

                  Comment


                  • Liker seg dårligt i tette kasse, lite lyd utav det syns eg men i 70l reflexkasse blir det bra med bass
                    2 loud

                    Comment


                    • Okei jeg har en e39 sedan som jeg vil stte denne i noen tips, da dette er en ganske lyd isolert bil. Har hul fra skipose i midten tenkte derfor og bruke en lukket kasse med elementet mot sette ryggen.

                      Comment


                      • Originally posted by eliazzzen92 View Post
                        Hey, har kjøpt meg et lib 1212 element har ikke noen papirer med t/s parametre osv, å har sittet i to dager og googlet for og finne ut hvor stort vloum dette elementet trenger i lukket kasse, har ennå ikke funnet no. er det noen som har bygd lukket kasse til disse elementene før.
                        http://lydibilen.no/index.php?main_p...products_id=31
                        FI SP4
                        LIB
                        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                        DD4LIFE

                        Comment


                        • Originally posted by kaiove View Post
                          Skal ha 2x denne http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...fer-STK/AS2112
                          i en jetta mk2.
                          Lurer på kassestørrelse og valg av porter, tengte å lage hull i hatthylla med port/porter igjennom.
                          Skal bruke 2x dynaBel BF7501, men litt usikker på hvordan jeg skal koble det.

                          Forslag?
                          Har bestemt meg på å hive dette i volvo 740 stasj istedet.
                          Rota litt i winISD idag, kom fram til 190l 39hz, 2stk 6" porter, men er åpen for forslag for dette er noe jeg absolutt ikke kan.

                          Comment


                          • Skal du bruke subben til musikk? 39Hz er litt høy tuning. Har en kasse med 38Hz tuning og det fungerer overhodet ikke til musikk.
                            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                            Comment


                            • Jikk for 39 siden det sto i det arket som var med subbene.
                              Hovedsaklig musikk ja, men også høyt da såklart
                              Hva skal man gå for da?
                              Last edited by kaiove; 26-05-2013, 20:31.

                              Comment


                              • heisann har en subb med følgendes data

                                RMS Power: 500W
                                Outer Diameter: 12.59 in. (320mm)
                                Cutout Diameter: 11.22 in. (285mm)
                                Mounting Depth: 6.77 in. (172mm)
                                Impedance (Ω): 4 DVC
                                SPL (dB @ 1W/1m): 85.6
                                Fs (Hz): 32.676
                                Qts: 0.567
                                Vas (liters): 43.159
                                Qms: 4.94
                                Qes: 0.641
                                Re (Ω): 7.2

                                har lyst på ny kasse. har den nå i 30liter lukka kasse å vill ha bassrefleks kasse.
                                spiller for det meste rock og heavy men liker å dra på med litt bass en gang i blandt
                                hvor stor å hvilken tuning vill gi meg det jeg er ute etter
                                Cerwin Vega! Pioneer

                                Comment

                                Working...
                                X