Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygg nå for guds skyld en kasse som passer elementet eller få noen til å bygge en til deg.


    Mvh kim

    Comment


    • Noen som kan hjelpe meg litt med ei basskasse her?

      Kassa skal inn i en Golf 3 96 modell

      Jeg har tenkt å ha subben vendt bakover, og porten oppover, høres dette greit ut? Subben vil jeg også plassere helt til venstre i kassa, og ikke midt i, er det noen ulempet med dette?

      Skal bygge ei kasse til DD9515 element.
      "Rec box (cubic ft) = 4.25" (ca 120 liter)
      "Port Area (sq in) = 70" (ca 450 cm2)
      "Port Length (inches) = 21" (ca 53 cm)

      Free Air Resonance er oppgitt til 33 hz på subben, ved å kjøre en port volum på nesten 24 liter, vil jeg oppnå ei tuning på 33 hz altså?

      "Rec box" som oppgitt er vell innvendig mål (?), men er det inkludert porten? Eller må jeg tenke rec box = 120 liter + port volumet = 24 liter, altså 144 liter totalt innvendig? Eller må jeg igjen tenke at elementet tar et visst volum, og plusse på det også? (evt. hvordan regner jeg ut dette voulmet som elementet tar?)

      OM rec box er total innvendig volum inkl porten, altså 120 liter totalt, så tenker jeg:
      Høyde = 45
      Bredde = 80
      Dybde topp = 32
      Dybde bunn = 52
      Bygget i 19mm MDF plater vil dette tilsvare ca 120 liter innvendig.

      Men så ser jeg, hey, porten skal være 53 cm lang. Hvordan kan jeg evt gjøre dette? Kan jeg ha et portareal på 600 cm2 og
      lengde på ca 40 cm? Eller vil dette bli feil i forhold til tuninga?
      Om jeg gjør det, blir det 5 cm igjen med "fri luft" bak porten, før den treffer bunden av kassa (porten jeg har tenkt står oppover), holder det?

      - Bør jeg evt bygge i tykkere plater? (22/25 mm MDF
      - Bør jeg kjøre dobbel front? (med tanke på at elementet veier 25 kg)
      - Bør jeg bruke avstiver? (evt mellom topp-bunn og front-bak (30x30mm?))


      Da var første runde av spørsmål over, håper på fine svar


      Mvh Even
      Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

      Comment


      • Du bør bygge med dobbel baffel.
        Du kan vinkle porten 90 grader hvis den blir for "lang" til planlagt kasse.
        Du bør virkelig avstive kabinettet.
        Du må trekke fra elementets omtrentlige volum/displacement i volumberegninga.
        jeg ville valgt elementet oppover og porten bak heller, men det er ikke avgjørende som oftest.

        Håper/ regner med du har bygd et par subwoofere før? Jeg skal til krs om ca to uker og kan kanskje hjelpe da hvis nei.
        never enough!

        Comment


        • Ahh, takk for svar

          Kan jeg kjøre en direkte 90 graders vinkel på porten?

          Hvor stor bør porten være? 60*7,5cm, 40*11,25cm eller hva?

          Når det står rec box, vil det si det totale volumet inkludert porten altså? Så må jeg bare finne ut volumet på elementet og legge det til på kassa, sånn at lufta inni kassa tilsvarer 120 liter?

          Holder det med 19mm MDF altså? Dobbel front it is
          Og holder det med 30x30 mm avstiver mellom topp-bunn og front-bak?

          Hvorfor vil du ha elementet oppover istedenfor bakover? Sånn som målene ser ut, har jeg ikke plass til elementet oppver, topp plata er bare på 32 cm.

          Har aldri bygd kasse før ;p Men har googla og spurt litt her og der.


          Mvh Even
          Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

          Comment


          • Hei. ville kjørt dobbel 19mm mdf rundt hele veien og avstivere fra front til bak og topp til bunn. husk at avstivere tar fort noen liter de også. 2x2 fungerer fint. men en kan også bruke tykke gjenge stenger også. men jeg syntes personlig at det er bedre og finere og bruke treverk istedefor. metall er jo bedre men stygge og se på.hehe. sett parten på fronten du :-)


            Mvh kim

            Comment


            • Dobbel 19mm rundt hele kassa ? ;o Blir både dobbelt så dyrt, og dobbel så tung.

              "Sett parten på fronten du", da tenker du på porten? At jeg hiver den på samme side som elementet, altså vendt bakover mot bagasjerommet?
              Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

              Comment


              • Nå har jeg ikke bygget kasser til noe større enn 12", men kan ikke tenke meg at det er nødvendig med dobbel 19mm rundt hele kassa. Kjør heller dobbel vegg der elementene sitter, og stiv heller godt av innvendig med gjengestenger. Fordelen med gjengestenger i forhold til treverk er at du stjeler mindre av det innvendige volumet.

                Comment


                • Og ulempen er at det koster mer med gjengestenger og muttrer enn hele kassa i MDF koster.. Ingenting galt med å avstive med MDF. Bygger du slotport (i stedenfor å sette i runde bassrefleksrør) så har du en "gratis" avstiving i selve porten, selv om den kommer mest på ene siden. 19mm er nok til hele kassa, men du kan gjerne ha den siden som elementet sitter dobbel, altså 38mm.

                  Du har et svært kraftig 15" som koster ca 10000kr, det har ingenting for seg å "kjipe" på kassa skal du få elementet til å spille som det kan. En måte å avstive på er å skjære til et ekstra sett med sidevegger, lage hull i disse for luftgjennomstrømming og fordele de inni kassen, noe slikt som dette i prinsipp:


                  Her har du en byggevideo som viser fremgangsmåte, her kan du også se hvordan porten kan lages om ikke kassen er dyp nok (er et slags horndesign dette, men samme prinsippet gjelder for bassrefleksport). Portmunningene bør avrundes for best resultat.

                  http://youtu.be/5VFx37kz5Ww
                  Last edited by Haakon O; 23-06-2012, 16:48.
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • Er vel enig i det Haakon sier at det ikke er noe poeng i å holde igjen på kostander på kassa når man har ett slikt element. Eneste tanken min er vekt.

                    Selv har jeg kjøpt 2stk 9512 jeg skal bygge kasse til snart, men den kommer hovedsakelig til å bli i glassfiber. Det vil gjøre kassa noe lettere, men enormt mye dyrere. Regner med å bruke 5000+ i matriell for å bygge den.

                    Comment


                    • Glassfiber er dyyyrt som byggemateriale til basskasser ja..

                      Det kostet omtrent like mye å støpe en 35 liter kasse i hjulbrønnen som det kostet å lage 3 kasser i 19mm mdf, en på 220 liter, en på 285 liter med mdf slotport og dobbel topp, samt en liten på 50 liter. (men har da gode priser på mdf fra en lokal vindusfabrikk).
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment


                      • Originally posted by Haakon O View Post
                        Glassfiber er dyyyrt som byggemateriale til basskasser ja..

                        Det kostet omtrent like mye å støpe en 35 liter kasse i hjulbrønnen som det kostet å lage 3 kasser i 19mm mdf, en på 220 liter, en på 285 liter med mdf slotport og dobbel topp, samt en liten på 50 liter. (men har da gode priser på mdf fra en lokal vindusfabrikk).
                        Men, litt avhengig av motorstørrelse, vekt på bil og hvor mye man kjører, men mye av prisen kan betale seg igjen mtp bensinforbruk

                        Comment


                        • Da tenker jeg at jeg bruker 19mm MDF, og dobbel front (hvor elementet sitter).
                          Den ideèn din Haakon, med en "ekstra sidevegg" som avstiver likte jeg. Tror nok jeg går for det ja. Og tusen takk for den videoen, den hjelper meg masse

                          Jeg så på filmen du linket, at han skrudde ut skruene igjen, og tettet hullene etter limet hadde tørket. Blir det dårligere resultat av å la skruene stå igjen i kassa, evt hvor mye dårligere ? ;P

                          Jeg kommer nok til å bygge slot port, da dette virker som det enkleste og som også litt litt avstiving.

                          Bare for å få det straight, har ikke fått noe ordentlig svar på det enda, det skal være 120 liter luft i kassa, så om man dytter i en avstiver som tar 3 liter, så bygger man kassa 3 liter større f.eks?

                          Og er det noen som har en god idè på hvordan man kan skjære et fint rundt hull til elementet, uten å ha sånn fancy utstyr som han på filmen har?
                          Kan jeg evt. bore et stort nok hull med drill, for så å komme til med denne saga? Er det vanskelig å få hullet rundt og fint med den?

                          Og Haakon, portmunningene, mener du da begge endene av porten?


                          Mvh Even
                          Last edited by Elgzuhh; 12-03-2015, 10:47.
                          Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                          Comment


                          • Originally posted by Elgzuhh View Post
                            Bare for å få det straight, har ikke fått noe ordentlig svar på det enda, det skal være 120 liter luft i kassa, så om man dytter i en avstiver som tar 3 liter, så bygger man kassa 3 liter større f.eks?
                            Ja, men i praksis hvis endringene er så små så har det fint lite å si.
                            Originally posted by Elgzuhh View Post
                            Og er det noen som har en god idè på hvordan man kan skjære et fint rundt hull til elementet, uten å ha sånn fancy utstyr som han på filmen har?
                            En slik kan fungere men krever litt mer stødig hånd. Ville øvd/prøvekort en gang først i såfall. Eller så koster ikke en overfres så veldig mye på biltema/jula osv.
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                            Comment


                            • Originally posted by Elgzuhh View Post
                              Da tenker jeg at jeg bruker 19mm MDF, og dobbel front (hvor elementet sitter).
                              Den ideèn din Haakon, med en "ekstra sidevegg" som avstiver likte jeg. Tror nok jeg går for det ja. Og tusen takk for den videoen, den hjelper meg masse

                              Jeg så på filmen du linket, at han skrudde ut skruene igjen, og tettet hullene etter limet hadde tørket. Blir det dårligere resultat av å la skruene stå igjen i kassa, evt hvor mye dårligere ? ;P

                              Jeg kommer nok til å bygge slot port, da dette virker som det enkleste og som også litt litt avstiving.

                              Bare for å få det straight, har ikke fått noe ordentlig svar på det enda, det skal være 120 liter luft i kassa, så om man dytter i en avstiver som tar 3 liter, så bygger man kassa 3 liter større f.eks?

                              Og er det noen som har en god idè på hvordan man kan skjære et fint rundt hull til elementet, uten å ha sånn fancy utstyr som han på filmen har?
                              Kan jeg evt. bore et stort nok hull med drill, for så å komme til med denne saga? Er det vanskelig å få hullet rundt og fint med den?

                              Og Haakon, portmunningene, mener du da begge endene av porten?


                              Mvh Even Skuterud
                              Du kan gjerne la skruene stå i, det gjør absolutt ingenting, blir ikke dårligere enn å ta de ut, poenget er at de ikke har noen effekt når limet har herdet.

                              Du kan fint lage runde og fine hull med stikksag, har alltid gjort det sånn fram til jeg kjøpte meg en overfres for et par år siden. Tat fra en prosjekttråd jeg har innpå her:
                              Markering av hull til elementet. Lakket toppen svart for å lettere se omrisset når det skulle sages ut med stikksaga. Skyvelær funker gull til å risse opp sirkelen:


                              Så er det bare å sage hullet
                              Men en overfres som både kan brukes til å lage perfekte runde hull, samt avrunding på portmunninger (begge endene som du lurte på ) Koster mindre enn 400kr på Biltema (den jeg bruker, har funket fint i et par år til nå). Der følger med også med et verktøy for å lage runde hull i. Mange andre fine bruksområder også, kan anbefales.

                              Når det kommer til innvendig volum, så skal du trekke fra det volumet porten opptar, avstivinger og element. Så om kassen skal være 120 liter, porten tar opp 10 liter, avstivere 1 liter og element 4 liter, så skal du i teori legge til 15 liter. Når det er sagt, så er ikke dette så nøye å treffe på literen, det er slett ikke sånn at elementet spiller supert i 120 liter kasse, men dårlig i 117 eller 123 liter. Du kan bygge kassen på 100 liter og 140 liter netto og det vil spille bra.

                              Her kan du se en oversikt Digital Designs har laget som viser spennet i anbefalt kassevolum for de forskjellige DD elementene (opplistet etter størrelse, uanvhengig av serie) Som du kan se så kan du etter deres anbefalinger lage kasse på alt fra 3 til 5 kubikkfot (85 til 140 liter), alle tunet til mellom 35 og 40hz.
                              http://www.ddaudio.com/tech-support/...he-dd-box.aspx

                              Tar du utgangspunkt i 135 liter innvendig volum før fratrekk for port/avstivinger/element så blir det nok helt greit vil jeg tro
                              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                              Comment


                              • Tusen takk for svar både ugn og Haakon

                                Jeg må se om jeg tar en tur inn på biltema og handler meg en overfres

                                På ddaudio sida, DD9515 elementet, står det 4,25 cubic ft, så jeg tenker at dette volumet må være det beste, så jeg kommer til å bygge etter dette Og bare for å få sagt det, så kommer porten på en 24 liter, så jeg kommer nok til å bygge kassa litt større, mulig rundt 150 liter.

                                Haakon, virker som du har skikkelig peiling på dette her. Vet du hvordan jeg bør tune kassa? Det står Free Air Resonance: 33 Hz, skal jeg ta tune den til 33 hz? Og evt. når porten skal være 450 cm2, hvordan skal jeg dimensjonere porten? 60*7,5 cm eller 40*11,25 cm, eller hva tror du ?


                                Mvh Even
                                Last edited by Elgzuhh; 12-03-2015, 10:47.
                                Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                                Comment

                                Working...
                                X