Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dette er egentlig på feil plass, iom at denne ståden handler mer om selve kassene, menmen.

    Originally posted by Warlow
    hei.
    hvor stor forskjell i bassen vil jeg merke om jeg stiller hpf fra 20 til 40 45hz?
    har planer om å sette hpf på forsterkeren til rundt 40 45hz.
    vill bassen øke hvis jeg setter hpf til 40 45hz?
    eller merker jeg ikke så stor forskjell?
    mvh. john.
    Du vil merke veldig stor forskjell siden du faktisk filtrerer bort bassfrekvensene. HPF står for høypass filter, enkelt sagt fjerner den frekvenser under den gitte frekvensen og slipper igjennom de over (derav høypass).
    Om du har en portet kasse er den nyttig for å filtrere fort de laveste frekvensene under port tuningen hvor systemet går i selvsving og du risikerer å skade subben pga for lang vandring på elementet.

    Originally posted by Warlow
    er det noen som vet om det å montere elementer mot seteryggen og så bygge en vegg bak kassa for og alt trykket inn i kupeen?
    dette gjeller i en 2001 nissan almera 4 dørs kombi. eller fungerer denne løsningen bare i sedan biler?
    jeg og en kamerat skal bygge en vegg bak kassa når det blir litt millere.
    håper på seriøse svar. håper dere ikke synes jeg er plagsom.
    jeg gjør mitt beste for og lære.
    hilsen John.
    Er vel generelt for sedaner vil jeg tro, og er faktisk en løsning jeg har veldig lyst å prøve. Minimalt med vibrasjoner fra bagasjerom og skilt.

    Originally posted by Warlow
    hei.
    er det noen som vet hva som skjer om jeg skrur lpf på forsterkeren til 32hz?
    jeg tipper at lpf står på over 50 60hz nå. vill jeg få renere bass av det?
    eller vill jeg få mer romlete bass om jeg stiller lpf til 32hz?
    bare si ifra om inlegget er uklart så skal jeg utdype det bedre.
    mvh. john.
    Da skjer det motsatte av det som skjer med hpf. Den slipper igjennom frekvenser under og filtrerer bort frekvenser over gitt frekvens. Hvor du setter den har mye med smak -og behag og gjøre. Også hvordan subben samarbeider med resten av lyden og hvordan subben i seg selv høres ut. 50-60 høres egentlig ut som en grei plass for lpf å være, men du kan prøve å justere opp og ned for å se hva du liker best. I motsetning til hpf vil ikke denne instillingen være kritisk for subben med tanke på at den tar skade av noe, selv om det kanskje høres stygt ut med for høye frekvenser på subben.


    Også vil jeg si at dette er svar du lett kunne funnet om du søkte litt rundt, men når jeg uansett sitter oppe om natta så gir det meg noe å gjøre

    Comment


    • Håper dette er rett plass til mitt spm.

      Jeg har en Mitsubishi Space Star 99mod. Dette er en MPV og har derfor som en stv åpent bak til bagasjerommet. Jeg har kjøpt to Ground Zero GZPW12 limited Edition subber som jeg tenkte å bygge inn i bilen. Der er tre typer kasser som står anbefalte med volum osv, men jeg vet ikke helt hvilke kasse jeg bør gå for? En ting er lydkvaliteten, men en annen er jo også plassen som brukes. Jeg må ha litt plass igjen til brød og melk skal dette fungere :-)

      Her er linken til de tre alternativene GZ har på kasser:
      http://www.ground-zero-audio.com/13_...w12limited.pdf

      Hvilke av disse kassene vil spille mest SQ? Jeg liker ideen at den lukkede kassen er såpass liten...Men dette vil vel nødvendigvis kreve en del forsterker kontra en 4 ordens kasse for eks?

      Er det 4 ordens som vil gi mest "bang for the buck"?

      Hvis jeg tar mål av plassen jeg har til rådighet, for eks mellom støtdempertårnene osv, har noen mulighet til å konstruere en tegning for meg på den typen kasse vi blir enig om har mest for seg i mitt oppsett? Jeg betaler gjerne for denne tjenesten om det skulle være ønskelig.

      Jeg har pr i dag en Audison LRx6.9 6-kanaler. Denne er ikke kraftig nok til å drive subbene med sine 470w i 2ohm så jeg er på jakt etter en ny amp til subbene. Men det blir ikke 100% av opgitt RMS på 6000w :-). Jeg skal heller ikke delta i SPL konkuranser...tror jeg. Hele kjøpet av GZ er egentlig bare et fordyrende ledd med tanke på effekt, så jeg burde nok valgt noe mer SQ...Men nå ble det ikke slik. Kjekt med trøkk også :-)

      Håper noen kan hjelpe meg med dette.... Eventuelt om disse programmene kan ta imot de data jeg har og komme opp med en kasse som egner seg?
      Last edited by RCS; 28-01-2012, 15:50.

      Comment


      • noen som har noe info, eller kasse forslag til polk sr104?
        spiller: pioneer p88
        front: Hertz MLK 165
        sub: polk sr104 x2
        forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

        Comment


        • Ingen som har noen tips og bidrag til min kasse?

          Ang bygging av kasse... De oppgir et antall liter kassen skal være. Er dette beregnet for at elementet skal være i kassen eller må man legge til de literne som elementet opptar? I listen over data på elementet som jeg har linket til over, er der noen data der som røper hvor mye liter elementet opptar..... Eller er dette uvesentlig?

          Viser seg at kassen jeg har var på 50liter pr kammer og ikke 30 som jeg tippet.... Hadde håpt elementet opptok 15- 20 liter :-). Da er det bare å få inn en ny større port og "off we go!"
          Last edited by RCS; 31-01-2012, 13:00.

          Comment


          • Hei, er litt usikker på vilken tuning kassa mi er på.... målene på kassa innvendig er ganske ca: 66,7 + 31,6 + 96,8 = 195,1 Liter og porten er innvendig mål 10cm brei + 27 cm høy + 40cm lang... og portens utvendigmål er:13,6 + 36 + 40cm... noen som kunna målt tuninga om det er mulig?

            på forhånd takk
            Last edited by Terranoise; 19-02-2012, 05:44.

            Comment


            • Tunet til ca 25hz etter de målene.
              Runar E. Olsen ~ Moderator
              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

              Comment


              • okei takk for svar, er ikkje dette en ok tuning i såfall da? synst det spiller dypt og fint vertfall...har ikkje guffa noe enda men.
                Last edited by Terranoise; 19-02-2012, 05:42.

                Comment


                • hei folkens =)
                  har styra med ei kasse til en stroker 15d gammle typen,er ei kasse på 136l men 1x 6" port, men får stygge lyder i elemente når jeg guffer på. har prøvd på lengeder på porten i alt fra 25 cm til 5 cm. fant noen kasse mål fra cerwin vega og det sto det 112,28 l men hvordan eller ossen regner jeg ut tuninga til ca 36hz på den kassa,noen gode ider her?

                  Comment


                  • mulig dette er ett teit spørsmål..
                    men uansett

                    Når jeg ser på div subber som er anbefalt i 4ordens bandpass så står det f.eks:

                    rør: 4" 10cm langt

                    "refleks rom": 30L

                    "lukka rom": 40L

                    det er jo greit da, men har ikke høyde,bredde,dybde noe betydning?

                    Comment


                    • Så lenge du får 30L og 40L i de forskjellige kammerne. Spiller det ingen trille om kassa er 10cm høy og 100cm brei, eller 50x50.
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                      Comment


                      • Originally posted by GENEXXA View Post
                        Så lenge du får 30L og 40L i de forskjellige kammerne. Spiller det ingen trille om kassa er 10cm høy og 100cm brei, eller 50x50.
                        så det er egentlig bare røret som spiller den store vitsen? gjør det noe om røret stikker 5cm ut fra kassen på utsiden, så lenge det er bare 10cm inne i kassa? eller må 10cm være den totale lengden på rører?

                        takker for kunnskap

                        Comment


                        • Det er total lengde på røret ja.

                          Comment


                          • Originally posted by volvogeek View Post
                            så det er egentlig bare røret som spiller den store vitsen? gjør det noe om røret stikker 5cm ut fra kassen på utsiden, så lenge det er bare 10cm inne i kassa? eller må 10cm være den totale lengden på rører?

                            takker for kunnskap
                            Volum og røret utgjør tuningen. Øker du diameteren på porten øker du også tuningen.
                            Bmw e34 520:
                            Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                            Comment


                            • Jeg har en slik sub: http://www.brc.se/baselement/mds/mds...s400rs-15-bas/

                              og skal bygge bandpass til den tenker jeg..

                              Men har bare disse teiningene, som viser subben min X2: http://www.mds.se/file/product/368/D...2.Bandpass.pdf

                              noen som kunne hjulpet meg med å fortelle meg hvordan denne kassen vill bli når jeg skal bruker bare en sub i den?

                              Comment


                              • Originally posted by volvogeek View Post
                                Jeg har en slik sub: http://www.brc.se/baselement/mds/mds...s400rs-15-bas/

                                og skal bygge bandpass til den tenker jeg..

                                Men har bare disse teiningene, som viser subben min X2: http://www.mds.se/file/product/368/D...2.Bandpass.pdf

                                noen som kunne hjulpet meg med å fortelle meg hvordan denne kassen vill bli når jeg skal bruker bare en sub i den?
                                Med ett element kan du halvere volumet og bruke kun en port med samme dimensjoner. Dvs: Vb1=19,5 L Vb2=19,5 L Portlengde=16 cm Portdia=16 cm

                                Jeg synes imidlertid dette simulerer ganske snodig, men hvem vet; mulig det låter greit i en bilkupe? Har heller ikke sett på om dette lar seg løse i praksis, dvs om det blir plass til port osv.

                                Evnt. kan du prøve Vb1=30 L Vb2=30 L Portlengde=20 cm Portdia=16 cm
                                Bmw e34 520:
                                Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                                Comment

                                Working...
                                X