Dette er egentlig på feil plass, iom at denne ståden handler mer om selve kassene, menmen.
Du vil merke veldig stor forskjell siden du faktisk filtrerer bort bassfrekvensene. HPF står for høypass filter, enkelt sagt fjerner den frekvenser under den gitte frekvensen og slipper igjennom de over (derav høypass).
Om du har en portet kasse er den nyttig for å filtrere fort de laveste frekvensene under port tuningen hvor systemet går i selvsving og du risikerer å skade subben pga for lang vandring på elementet.
Er vel generelt for sedaner vil jeg tro, og er faktisk en løsning jeg har veldig lyst å prøve. Minimalt med vibrasjoner fra bagasjerom og skilt.
Da skjer det motsatte av det som skjer med hpf. Den slipper igjennom frekvenser under og filtrerer bort frekvenser over gitt frekvens. Hvor du setter den har mye med smak -og behag og gjøre. Også hvordan subben samarbeider med resten av lyden og hvordan subben i seg selv høres ut. 50-60 høres egentlig ut som en grei plass for lpf å være, men du kan prøve å justere opp og ned for å se hva du liker best. I motsetning til hpf vil ikke denne instillingen være kritisk for subben med tanke på at den tar skade av noe, selv om det kanskje høres stygt ut med for høye frekvenser på subben.
Også vil jeg si at dette er svar du lett kunne funnet om du søkte litt rundt, men når jeg uansett sitter oppe om natta så gir det meg noe å gjøre
Originally posted by Warlow
Om du har en portet kasse er den nyttig for å filtrere fort de laveste frekvensene under port tuningen hvor systemet går i selvsving og du risikerer å skade subben pga for lang vandring på elementet.
Også vil jeg si at dette er svar du lett kunne funnet om du søkte litt rundt, men når jeg uansett sitter oppe om natta så gir det meg noe å gjøre
Comment