Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har stort sett endt opp med å lage sidene først, med riktig vinkel, og så feste f.eks. bunn og bakvegg til sideplatene. Istedenfor å feste sammen to og to plater, så tar jeg fire stk i en smell, enkelt forklart.

    Blir ikke mye klem på limet, men det har holdt tett så langt... Pleier å dra en stripe innvendig i kassa også.

    Comment


    • mm, problemet mitt er at de må settes sammen først før jeg kan montere dem mellom gulvet og taket.

      Tror jeg skal lage sveise sammen to 45 graders hjørner og bruke dem sammen med en vanlig skrutvinge. Har sett overalt, men finner ingen 45 graders skrutvinger... :S
      Mvh. Damir

      Comment


      • Kom frem til en utrolig enkel metode. Man varierer trykket på dem horisontale og vertikale skrutvingene, slik at platene setter seg sammen helt riktig, og deretter øker man trykket til man har presset platene skikkelig sammen. Slik kan man presse sammen to plater uansett vinkel.

        Mvh. Damir

        Comment


        • Hei, har gått til innkjøp av 2x DD2512 subber, og skal til å lage en portet kasse på omtrent 140l
          Så da lurer jeg litt på hvor tykk burde mdf platene være? holder det med 19mm eller burde jeg gå for 25mm?

          -Johan

          Comment


          • 1x25 med avstivere vil være toppers, men ikke kritisk med avstivere.
            Sture Vedal

            Comment


            • hva tror dere om dette?
              med bassere bakover og portene opp mellom hattehylla med ca 10cm av porten utenfor kassa, vil det gå bra?
              3*b2ac12
              Number of drivers : 3
              Box type : Vented
              Box size : 150,0 l
              Tuning frequency : 33,78 Hz
              Vent : 2 vent(s)
              0,403 m length for each
              0,102 x 0,140 m rectangle

              Comment


              • ingen som vet?

                Comment


                • Ja, ser ut som en helt grei løsning det der, Robin. Knus på.. Og husk bilder når du bygger.
                  Sture Vedal

                  Comment


                  • da blir det hentet plater i morgen, 22mm mdf, tenkte og bruke to plater til fronten
                    trenger jeg avstiver?
                    noen tips til bygging?

                    Comment


                    • Hei!

                      Skal bygge om bagasjen, og lurer litt på om den tenkte løsningen for basserne vil funke, dette går vel mer på plassering enn kasse, men poster her uansett..
                      Kjører en seat leon (hatchback), og basserne er tenkt plassert skrått opp mot bakruta. Vil vinkelen og refleksjonen her ha noe å si, eller er det likegyldig hvilken vinkel de har sålenge de "peker" bakover ?

                      Comment


                      • Originally posted by richirich View Post
                        Hei!

                        Skal bygge om bagasjen, og lurer litt på om den tenkte løsningen for basserne vil funke, dette går vel mer på plassering enn kasse, men poster her uansett..
                        Kjører en seat leon (hatchback), og basserne er tenkt plassert skrått opp mot bakruta. Vil vinkelen og refleksjonen her ha noe å si, eller er det likegyldig hvilken vinkel de har sålenge de "peker" bakover ?
                        Vinkelen har fint lite å si!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • Hallo, trenger litt hjelp her.
                          Vurderer å få stefaren min ( utdannet snekker)til å bygge en ny kasse til meg, akkurat nå har jeg en 88 liter kasse med 2x5" rør på 30 cm, elementet jeg har er en ground zero nuclear 15".
                          Bilen jeg har er en Golf 3, har tatt mål i bagasjerommet og har funnet ut at jeg kan ha maks kasse med disse målene. 52 Cm i dybde, 46 cm høyde, 80cm bredde og det blir så jeg bruker 22 mdf plate, så innvendig blir målene 49,8 cm i dybe, 43,8 cm i høyde og 77,8 i bredde og volumet blir 169 liter.
                          Med kassen jeg har nå har jeg et stort problem med port støy, på ekstremt lave toner så er det ikke annet enn portstøy.

                          Spørsmålet er, er det noen her inne som har lyst til å tegne en kasse til meg? dere har maks målene over her.
                          Har meget lyst på slisseport, har lest at dette er vanskelig å få riktig, men regner med at med riktig tegninger så får stefaren min til å få ilag en kasse som blir grei nok? Tenker også å kjøpe nytt element etterhvert, mest sannsynligvis Digital Designs 3518. Ser at anbefalt kasse størrelse til denne er 170 liter, noe som passer utmerket.

                          Musikken jeg kommer til å bli mest dubstep, hip-hop og musikk generelt med lave toner. Men vil også at jeg kan høre musikk som dde og at jeg får noe trykk av slik musikk.

                          Setter virkelig pris på at noen hjelper meg, tegninger er ikke nødvendig, men mål som blir forstått av en snekker hadde vært greit, da tenker jeg spesielt på størrelsen på porten (hvor stor åpning og lengde på platen som går nedover porten ).

                          Kan ikke å forklare, men håper det her ble greit nok.
                          Ser også for meg at det er bedre at jeg skriver dette her enn å lage en ny tråd?.

                          Kan også at nevne at jeg vil at målene på kassen og port skal passe best mulig til digital designs elementet. =)

                          Comment


                          • skal til og bygge kasse, for første gang nu
                            lurer da på hva av sager osv som er egnet?

                            Comment


                            • Originally posted by robin1379 View Post
                              skal til og bygge kasse, for første gang nu
                              lurer da på hva av sager osv som er egnet?
                              Stikksag
                              Sirkelsag
                              Kløvsag
                              Snekkersag
                              Båndsag

                              Mange som er egnet, kommer helt an på hva slags kasse som skal bygges..
                              Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                              Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                              -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                              Comment


                              • skal bygge basskasse i 22mm mdf
                                glemte nevne det

                                Comment

                                Working...
                                X