Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Angående plexi glass og mdf blanding så skal det gå bra. I alle fall så har mange laget det tidligere. Om det gir noe utslag på bassen er jeg ikke sikker på.

    Det du tenker på med 3 kammer er en båndpass kasse. Som er en del mer avansert enn en lukket/portet kasse. Det er ikke alle elementer som egner seg for båndpass kasser.

    Du kan lese mer om båndpass her: http://www.bilstereoforumet.no/showt...ght=b%E5ndpass

    Dag Johansen her på forumet kan en god del om basskasser. Hvis du finner ut at du skal ha en båndpass kasse så kan det hende at han kan hjelpe deg litt med kasseforslag og evt om denne subben egner seg til båndpass. Hans profil: http://www.bilstereoforumet.no/member.php?u=14
    Mvh. Damir

    Comment


    • Takker for gode svar, Dammed!

      Comment


      • Lukket kasse

        Skal begynne å bygge lukket kasse til to 12" og har sett att de ferdige kassene som selges har to kammer. Har det noe og si om de to elementene deler kammer?
        Og gjør det noe om magneten bak på høyttaleren er nær veggen bak?
        Og hvor mye kan man bomme på volum med lukket kasse før man bør tenke seg om?

        Elementene der er snakk om er den nye typen Alpine Type R 12"
        Og i manualen anbefaler de 18,5 - 35 l lukket kasse. Hva anbefaler dere? hva blir forskjellen på en kasse på 18,5 l og en på 35 l?

        Takker for svar

        Comment


        • Nei, du kan gjerne ha et rom. Men fordelen med to kammer er at hvis det ene spiller litt (mikroskopisk) annerledes så vil det ikke påvirke det andre elementet. Det andre er at plata i midte som skiller de to kammerne er med på å stive opp kassa. Jeg anbefaler at du lager to kammer.

          Ikke ha subwooferen for nærme veggen, tommelfinger regelen sier vel minimum 10cm fra veggen, helst 15cm eller mer.

          Spørs åssen du bommer og hvor mye, bommer du ved å lage en større kasse så er det nok ikke et problem. Men for liten kasse er ikke helt bra. 15% +/- gjør ingenting.

          Jeg ville laget en basskasse med to kammer og hvor det er 25 liter i hvert kammer.

          Forskjellen mellom en kasse på 18 og 35liter er at med en 35 liter kasse så blir elementet enklere å drive samt at man kan få elementet til å spille dypere. Ta dette med et klype salt da jeg er ikke 100% sikker på dette. Det er sikkert svart på dette før, så hvis du søker litt så finner du svar ganske kjapt.

          Du kan lese litt mer om basskasser her: http://diyaudiocorner.tripod.com/dilemma.htm
          Mvh. Damir

          Comment


          • Hei har en kasse på 280 liter som porten er 63cm bred 7,5cm høy og 39cm lang ,er det noen som kan regne ut tuninga på kassa for meg.har trekt i fra volumet til port og elementer.
            Lasse Bass Tala
            Proud to be LOUD!!!

            Comment


            • Ingen som kan hjelpe meg??
              Lasse Bass Tala
              Proud to be LOUD!!!

              Comment


              • Originally posted by Talaboy View Post
                Ingen som kan hjelpe meg??
                31-32Hz.

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • Originally posted by Dag Johansen View Post
                  31-32Hz.

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  Takk for svar
                  Lasse Bass Tala
                  Proud to be LOUD!!!

                  Comment


                  • 1 stk. B2 Audio AC12 i lukket kasse. Ønsker stram og kontant bass, men med mulighet for å dra på litt hvis det faller meg inn. Sier heller ikke nei takk til dyp bass.

                    Hvor mange liter, og hvilke mål bør det være? Hvor tykke plater hvis jeg får tak i MDF?
                    Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                    Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                    Comment


                    • Originally posted by Gandulf View Post
                      1 stk. B2 Audio AC12 i lukket kasse. Ønsker stram og kontant bass, men med mulighet for å dra på litt hvis det faller meg inn. Sier heller ikke nei takk til dyp bass.

                      Hvor mange liter, og hvilke mål bør det være? Hvor tykke plater hvis jeg får tak i MDF?
                      Anyone? Har sendt mail til B2 Audio for flere dager siden, men fikk ikke svar.
                      Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                      Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                      Comment


                      • Jeg kommer til å prøve ca 30-35l på mine AC10 tror jeg. Hvis jeg ikke blir fornøyd blir de portet.
                        R-Design

                        Comment


                        • har en gammel focal 27k 11"

                          har rekna litt i winisd på kasse volum til denne .
                          planen er sq lyd , er minne "beregninger" korrekt i forhold til det??

                          Driver : k27
                          Project by : Brukar
                          Project for : you
                          --
                          Number of drivers : 1
                          Box type : Vented
                          Box size : 80.0 l
                          Tuning frequency : 34.00 Hz
                          Vent : 1 vent(s)
                          0.186 m length for each
                          0.102 m round


                          Relative
                          Freq Gain SPL
                          [Hz] [dB] [dB]
                          20.00 -21.34 -21.34
                          25.00 -10.92 -10.92
                          30.00 -2.27 -2.27
                          35.00 0.34 0.34
                          40.00 0.09 0.09
                          45.00 -0.06 -0.06
                          50.00 -0.01 -0.01
                          55.00 0.11 0.11
                          60.00 0.22 0.22
                          65.00 0.32 0.32
                          70.00 0.38 0.38
                          75.00 0.43 0.43
                          80.00 0.45 0.45
                          85.00 0.46 0.46
                          90.00 0.46 0.46
                          95.00 0.45 0.45
                          100.00 0.43 0.43

                          Comment


                          • Har en kasse på 355 liter hvor porten er 113,5 x 12.hvor lang må den være for at tuninga skal havne på 40hz??har da ikke trekt ifra volumet på porten pga vet ikke lengden på den enda.
                            Lasse Bass Tala
                            Proud to be LOUD!!!

                            Comment


                            • noen som kan hjelpe meg???
                              Lasse Bass Tala
                              Proud to be LOUD!!!

                              Comment


                              • Send en PM til Dag Johansen du
                                Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                                Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                                Comment

                                Working...
                                X