Announcement

Collapse
No announcement yet.

JL W7 13.5" sub. Hvilke amp anbefales?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JL W7 13.5" sub. Hvilke amp anbefales?

    Har funnet en Hifonics XI Colossus... Vil den være bra for lydtrykket og lyd kvaliteten?
    Eller er en DD M3 bedre egnet?

    Disse er klasse AB vs D om jeg ikke tar feil? Trekker denne Colosus så mye at jeg bør montere eget batteri for stereo? Hva er mest strømsparende, om noen, av disse to? Har ikke lyst å montere en ny ledning til dynamo og nytt batteri

  • #2
    Skal prøve å skrive et noenlunde fornuftig svar på det du spør om.

    Har null erfaring med Hifonics, andre her som har det.
    Kjapt søk på nett forteller meg at Colossus skal levere 2x1700W i 1 ohm, mens M3A er opgitt til 2200W. Det skulle tilsi at Colossuss trenger mest strøm.
    Begge deler vil jeg si er helt i grenseland for om du trenger ekstra batteri - det er bare å prøve uten. Men om du ikke har topp kvalitet på orginalbatteri samt en grei orginal dynamo så vil du fort merke spenningsfall. Lys som blinker er en stygg indikator. Bruk en hundrings på et voltmeter så kan du greit overvåke spenninga.

    Om du kvier deg for å oppgradere TB3 så hadde jeg ikke begitt meg ut på dette her. It takes power to make power...
    never enough!

    Comment


    • #3
      spm er om du faktisk trenger så mye effect?
      eller om du kan gå for en mindre forsterker og spiller like bra uten spenningstap
      // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
      //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
      Mvh
      Rune Kvaal

      Comment


      • #4
        Nå er elementet fra JL enten 3ohm eller 0.5ohm...Har to 1.5ohms spoler. Da må jeg nok kjøre den i 3Ohm da forsterkerne neppe takler 0.5Ohm? Nã kjøper jeg brukt og da blir det hva som er for salg som jeg kan velge mellom. Har en Hertz tokanaler nå. Men den gir 750w 4ohm..... Hvilke amp anbefaler dere?

        Skal ha noe til front også. Vurderer en audison 5 kanaler. Den kan drive begge frontsett pluss bassen under setet? Ville dere valgt den løsningen?

        Comment


        • #5
          Ettersom det høres ut som om du ikke er så keen på å oppgradere særlig på strøm fronten så tror jeg du fint kan prøve den Hertz tokanaleren brokoblet. Dersom den takler 3ohm noe jeg antar. Da kan du nok hente bortimot tusen watt og det er passe for å pumpe litt liv i det elementet. Har brukt noen 12" JLW3v4 selv tidligere, med 400-600W per stk, og det spilte fint det altså!
          never enough!

          Comment


          • #6
            Originally posted by bass-freek View Post
            Ettersom det høres ut som om du ikke er så keen på å oppgradere særlig på strøm fronten så tror jeg du fint kan prøve den Hertz tokanaleren brokoblet. Dersom den takler 3ohm noe jeg antar. Da kan du nok hente bortimot tusen watt og det er passe for å pumpe litt liv i det elementet. Har brukt noen 12" JLW3v4 selv tidligere, med 400-600W per stk, og det spilte fint det altså!
            Takker for tilbakemeldingen. Nå har jeg vel gjort en deal med han som selger Hifonicsen. Jeg kommer trolig ikke til å overstige mer en 3ohm så rundt 1400w kansje? Fordelen med denne er at det er en tokanaler så ved en senere anledning kan den brukes til et heftig frontsett osv. Minuset er alder...selv om dette nok var tiden da Hifoics leverte kvalitet.... Må kansje bytte ut strømkabelen og sette inn et til batteri....men er det bare å sette inn et parallelt?...må ha sikring imellom kansje men er sikkert ikke lenge en en halvmeters strekk siden batteriet er baki.

            Men må ha en til frontsett...kansje hertzen er god der... BMW har et treveis sett fremme med 8" midbass i gulvet. Bare synd de ikke kan bygge så dypt. Har forstått mange bygger inn 6" istedenfor.

            Tror W7 fra JL er litt vassere en w3 uten at jeg har hørt forskjellen

            Comment


            • #7
              http://amp-performance.de/1184-Hifon...lossus-XI.html

              Hifonicsen trekker 234A i 4ohm mono, og 341A i 2ohm mono, så du kan forvente at den drar i underkant av 300A i 3ohm... Det høres ut som den er veldig lite egnet til ditt bruk, om den ikke får nok strøm så kan den ta kveld på både seg selv og høyttaler(e) som er koblet til.. Bruk heller pengene på en forsterker som både er mindre og mer effektiv, selv om den er dyrere i innkjøp så blir det billigere i lengden..

              Er uansett begrenset hvor mye effekt en 13W7 trenger og tåler:


              En klasse D monoblokk som gir en 800-1000w i 2ohm burde holde plenty til en 13W7 koblet i 3ohm. Og bilen din klarer mest sannsynlig å levere strømmen som trengs.
              Last edited by Haakon O; 29-03-2016, 10:45.
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

              Comment


              • #8
                Originally posted by Haakon O View Post
                http://amp-performance.de/1184-Hifon...lossus-XI.html

                Hifonicsen trekker 234A i 4ohm mono, og 341A i 2ohm mono, så du kan forvente at den drar i underkant av 300A i 3ohm... Det høres ut som den er veldig lite egnet til ditt bruk, om den ikke får nok strøm så kan den ta kveld på både seg selv og høyttaler(e) som er koblet til.. Bruk heller pengene på en forsterker som både er mindre og mer effektiv, selv om den er dyrere i innkjøp så blir det billigere i lengden..

                Er uansett begrenset hvor mye effekt en 13W7 trenger og tåler:


                En klasse D monoblokk som gir en 800-1000w i 2ohm burde holde plenty til en 13W7 koblet i 3ohm. Og bilen din klarer mest sannsynlig å levere strømmen som trengs.
                Så det bunner på det at den trenger ekstra strøm. Vil et vanlig bilBatteri gjøre jobben eller må jeg kjøpe et batteri beregnet for bilstereo? Er litt nytt territorie for meg. En annen sa jeg må bytte ut kabelen fra dynamo i tilegg?

                Comment


                • #9
                  Der fikk du et særdeles kompetent og utfyllende svar nettopp.
                  Biltemas AGM batt er gode nok for ditt bruk, bytt ut det du har om det er gammelt. Angående kabelen du tar opp, se her : https://m.youtube.com/results?q=the%...20upgrade&sm=1 .

                  Ca 1000W er altså passe til subwooferen du har.
                  Bilstereo er dyrt. Skal du ha masse trøkk må du legge penger og jobb i det.
                  never enough!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bass-freek View Post
                    Der fikk du et særdeles kompetent og utfyllende svar nettopp.
                    Biltemas AGM batt er gode nok for ditt bruk, bytt ut det du har om det er gammelt. Angående kabelen du tar opp, se her : https://m.youtube.com/results?q=the%...20upgrade&sm=1 .

                    Ca 1000W er altså passe til subwooferen du har.
                    Bilstereo er dyrt. Skal du ha masse trøkk må du legge penger og jobb i det.
                    Jeg har bygget en del gromme anlegg opp gjennom men aldrig så gromt at ekstra batteri har vert et tema :-). Når man vil kjøre brukt blir det litt kompliser siden de perfekte komponenter kansje ikke er for salg. Skjønner nå jeg burde slått til på JL 1000/1 som var for salg.... litt for sen rett og slett
                    Var innom bilradiospesialisten og fikk litt ideer. Må finne ut hva som ligger klart org og ta det derfra. De mente to monoblokker, en til sub og en til midbass under setet samt en tokanaler på mellomtone diskant. Kan nok gå for en firekanaler og monoblokk og.....

                    Comment


                    • #11
                      Typisk! Viser seg at JL 13W7 subben er "sprengt". Kommer en ujill klakkelyd ved litt belastning. Går ut fra det skylder at coilen har bunnet... Hvem selger Recone kit til disse subbene?

                      Comment

                      Working...
                      X