Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger bare en dobbeltsjekk for bygg av kasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger bare en dobbeltsjekk for bygg av kasse

    Hei! Jeg skal bygge kasser i min 09 Caddy. Har tidligere hatt 2 enkle kasser (en under hvert sete), men de kassene ble litt vel dårlig bygd og lakk mye, pluss dårlig port. Så vil nå prøve å bygge kasse for første gang helt på egenhånd. Spørsmålet mitt da er først og fremst om utregningene er riktige (målene er tatt for at det skal passe greit under hvert sete uten problemer med å evt ta dem ut igjen)

    35cm bred
    29cm lang
    19cm høy

    Kom frem til svaret 19,285. Har jeg regnet ut riktig, og isåfall, vil det si at kassene blir på 19 liter?

    Andre spørsmål: Skal ha 1 stk Ground Zero 200x 150W 20CM sub i hver kasse. Vil jeg få noe ut av dem i så liten kasse?

    Tredje spørsmål: Hvis dette er ok, burde jeg gå for portet eller lukket kasse?

    Beklager på forhånd hvis dette er teite spørsmål, men er helt ufattelig dårlig i matte, og det er første gang jeg skal bygge Setter stor pris på alle svar

    DUB5T3R!

  • #2
    Har du husket det som selv proffene kan glemme, å trekke fra platetykkelsen sånn at du regner med innevndige mål? Utregningen din stemmer hvertfall, kom frem til samme svaret på min kalkulator. Mine Hertz Energy 8" (20cm) subber trives i porta kasse på rundt 20 liter, tipper dine Ground Zero subber ikke er veldig ulike. Mine subber spiller dypere og kraftigere enn man forventer fra såpass moderate 8" subwoofere så du burde klare å få ut ca like mye av dine subwoofere.

    Fordelen med portet kasse er at du kan til en viss grad etterjustere frekvensresponsen ved å endre lengde på porten og du får potensielt høyere lydtrykk med porta kasse. Lukka kasse kan potensielt spille jevnere og fastere, men det er fullt mulig og få ei porta kasse til å spille veldig jevnt og fast.

    En ting du kan gjøre er å først bygge kassa lukka og teste hvordan det spiller og så eventuelt ettermontere en rørport slik at du tester alle alternativer.

    Hvilken forsterker skal du drive de med? Forsterkeren har mye å bety og det er ikke noe som heter for kraftig forsterker. Har selv bestilt en Hertz monoblokk oppgitt til 1100 watt i 2 ohm som skal avløse Hertz EP 4 firekanaleren som har drevet de til nå. Hadde fra før en Hertz EP 1D monoblokk, men den var det noen luringer som ikke kunne holde fingrene unna...
    Last edited by Lefse; 02-03-2016, 18:39.

    Comment


    • #3


      Platetykkelse har jeg ikke tenkt på nei.. Dette er jo de utvendige målene så det blir jo litt mindre egentlig. Tror du det vil gå greit uansett?

      Burde jeg prøve å bygge port selv eller montere en rørport? Og evt ved rørport er det bare å lage hull til den og sette den inn? Og hvor stor rørport burde jeg gå får? Helt amatør på feltet

      DUB5T3R

      Comment


      • #4
        Tusen hjertelig takk for svar forresten! Settes meget høyt pris på!

        Comment


        • #5
          Trekker du fra platetykkelse så ender du vel på en 17-18 liter tenker jeg, ikke så helt galt. Jeg har prøvd begge deler, rørport og såkalt "slot port", i praksis så er det ingen forskjell i ytelse, "slot port" er mindre kostbart da man gjerne lager den av overskuddsplater. Med rørport så lager du hull på et egnet sted i kassa og monterer med skruer og lim/fugemasse så det blir tett rundt porten.

          Jeg anbefaler å finne en manual til subwooferene, der finner du sannsynligvis anbefalinger til både kasse størrelse og port størrelse/lengde. Jeg brukte 2" rørporter i mi kasse da jeg hadde de fra før og fordi det ikke var plass til større på grunn av formen til kassa. Dette er ca. samme som er anbefalt av produsent men hadde kanskje vært mer optimal med 3" porter.

          Bare hyggelig å være til hjelp.
          Det kan være et par detaljer jeg tar feil på, men jeg burde ikke være så altfor langt utpå jordet her tror jeg.

          Comment


          • #6
            Okei, da har jeg litt mer å gå ut ifra! Da skal jeg sjekke litt rundt og se om jeg finner ut noe om mine 8¨ Tusen takk for hjelpen!

            Comment


            • #7
              Forsterker

              Glemte helt spørsmål ang forsterker, men husker ikke helt hva den heter. Det er en fra Dynabel. Den dro 2x12¨ sinnsykt bra så den skal nok klare 8¨ ganske så bra også

              Comment


              • #8
                Godt mulig det er en Dynabel 4501? Hadde en sånn selv og de er gode til prisen, skulle hvertfall drive de 8" bra i såfall.

                Comment


                • #9
                  Har prøvd denne subben i flere kassetyper, og du kan sikkert følge GZ sine anbefalinger som er:

                  Portet: 15 liter med 1x7cm diameter x 21 cm lengde port

                  Bygget en sånn i en Audi S4 stv, låt helt greit det. Har også brukt dette elementet i en lukket kasse på ca 10 liter i en Golf 4 reservehjulsbrønn og det spilte over all forventing egentlig. Da med en ganske (altfor) kraftig dynabel forsterker på 600w rms brokoblet i 4ohm. Men går greit det om man bruker ørene i tillegg til volumknotten for å holde seg på et levelig nivå
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    Da skal jeg prøve å bygge en kasse på mellom 15-18 liter Peiling på hvor tykk MDF jeg burde bruke? Nok en gang takk for all god hjelp

                    Comment


                    • #11
                      Er dette en port som kan fungere? http://www.********.no/az-audiocomp-...112-210mm.html

                      Kan noen evt sende en link med en port som burde fungere?

                      Comment


                      • #12
                        Bytt ut stjernene med ''********''

                        Comment


                        • #13
                          Fader da! '' E L U T S T Y R''!!!!

                          Comment


                          • #14
                            En 2" eller 3" port med passe lengde skulle funke bra det.

                            Comment


                            • #15
                              Plassering port!

                              Ikke bry dere om tegningen, er bare et veldig grovt første utkast Hvor burde jeg plassere porten? Ved nr 1, 2 eller 3?
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X