Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kun varmgang i ett element?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kun varmgang i ett element?

    Hei og god kveld folkens. Test kjørte dd 615 elementene mine litt i kveld. Måtte gjøre noen justeringer på forsterker siden jeg begynte å lukte spole ved litt ekstra pådrag. Dette er jo ikke helt bra, men var ikke noe farlig. Etter at alt spiller pent merket jeg at kun det ene elementet får temperatur. Det er det elementet som sitter rett ovenfor slisseporten. Det er dermed kortere avstand her mellom magnet og port. Det andre elementet går klar av porten. Kassen er på 200liter, port tunet til 35hz. Kan dette ha noe å si på varmeutvikkling? Takker for alle svar. Hilsen Magnus.
    Ingen basskasse for øyeblikket :\
    Gladen SPL 1800c1 monoblokk
    Gladen M-Line høyttalere
    Gladen M-Line tweeters

  • #2
    Er de koblet riktig og skal få få lik effekt? Samme spoler? :P

    Regner med det ikke er så enkelt men greit å ta det enkle først.
    Har opplevd at ikke alle subber takler så bra usymmetriske kasser og forskjellig plassering i forhold til port osv. pga "dårlig" design. Beveger de seg helt likt og like langt? Kan tenkes at den nærmest porten får mest mottrykk og beveger seg mindre og dermed får dårligere kjøling, spesielt rundt tuningfrekvens. Eller kan være forskjellig luftstrøm rundt i kassen. Ren spekulasjon men er jo en ide og har opplevd lignende selv To lib 15" funket kanon i en kasse med port på en side, prøvde to Rockford T2 15" og de mistet helt kontroll. En sto nesten i ro mens den andre bevegde seg mer normalt ca rundt tuning, ellers var de normal.

    Comment


    • #3
      Koblet i serie/parallell for totalt 2ohm. Begge spolene er like. vil tro det har noe med portlengde og avstand.
      Ingen basskasse for øyeblikket :\
      Gladen SPL 1800c1 monoblokk
      Gladen M-Line høyttalere
      Gladen M-Line tweeters

      Comment

      Working...
      X