Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som kan hjelpe meg med beregning av kasse til sub? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som kan hjelpe meg med beregning av kasse til sub? :)

    Heisann

    Er ganske fersk innen bilstereo og driver å bygger meg basskasse. Etter et lite forsøk med både lukket og bassrefleks har jeg bestemt meg for å gå for en bassrefleks kasse. Har lekt meg litt i diverse programmer mtp størrelse på kasse og porter, men føler det ligger litt utenfor mine kunnskaper så derfor spør jeg om litt hjelp her.

    Har plass til en kasse på maksimalt 95 liter. Datablad til elementet med parametere finnes her.

    Jeg har 2 stk. Noen snille sjeler der ute som kunne hjulpet meg med beregning av kasse størrelse og lengde,diameter og antall porter? Har testet anbefalt kassevolum men usikker på om det er optimalt? Ikke har jeg råd eller tid til å bygge masse kasser for å teste heller. Skal forøvrig inn i en mazda 6 kombi.

    Tillegsspm. Bør jeg lage porter selv eller funker de bra de som selges ferdig? Noen anbefalinger her?

    På forhånd takk

  • #2
    Link til sub er ikke der.

    Aeroporter er bra om de passer inn i designet

    Comment


    • #3
      http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17243 Ups.

      Comment


      • #4
        Selv kom jeg frem til 117 liter med winsd. Sånn ca25 liter mer enn anbefalt volum, og litt mer enn hva jeg har plass til. Har det mye å si i praksis?

        Comment


        • #5
          Hva er maksmålene på kassa? LxBxH
          Og hvilken musikk skal du spille?

          Comment


          • #6
            Ca 70 cm i diameter, 25 cm i høyden. Det blir vel sånn ca 96 liter. Må isåfall bygge opp hele vagsjegulvet om jeg skal ha mer enn det og vil helst unngå det.

            Av musikk spiller jeg alt mulig, alt fra Enya og hans zimmer til Young jeezy. Men går kanskje mest i tropical House og chillstep.

            Har en testkasse nå som jeg tunet til 33hz. Den spiller bra på sanger med mye bass, men bassen er ganske fraværende i "vanlige sanger". Bør kanskje tune noe høyere med mindre man spiller bare negerrap?

            Comment

            Working...
            X