Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flere små eller færre store basselementer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flere små eller færre store basselementer

    Driver å pusler sammen ett budsjett anlegg, og har litt old school greier liggende som jeg tenkte å bruke, men ett spørsmål surrer rundt.

    Har 3 stk MTX blue thunder 10" elementer som jeg var veldig fornøyd med tilbake i gamledager.
    Etter hva jeg kan huske er de på 150rms hver. Dengang ble drevet av omtrent halvparten (kanskje rundt 200rms) og det funket etter forholdene bra.
    Nå kommer de til å drives av en amp som gir rundt 50% mer enn de er oppgitt til, spørsmålet er derfor:

    *Vil det være bedre å bytte ut tre av de "små" mot ett kraftigere større (nyere) element? (1x 12" eller 1x 15")

    Målet er ikke noen db bil, SQ er viktigere men klart det er gøy å riste litt.

    Det er som sagt BUDSJETT så ett element brukt / nytt til rundt 1500 er nok Max, så blir jo begrenset hvor gromme saker det vil være snakk om.
    Kanskje ikke får noe høyere kapasitet uansett med det budsjettet.

    *Slik jeg regner vil 3stk 10" ha omtrent dobbelt areal av 1stk 12".
    Disse har da 450rms. Sett at man har 1stk 900rms 12" element, vil det spille lavere, likt eller høyere enn 10" elementene? I generelle trekk, vet det er MYE annet som avgjør.

    *Hvis man har ett A element med areal Y, og ett annet element B med areal 2Y, vil da element A måtte benytte seg av dobbelt så stor slaglengde som element B for å oppnå samme volum? (Igjen, generelt)

    *Regner med at minst mulig salg gir mest kontroll..?
    Last edited by Silverboy; 20-01-2014, 19:57.

  • #2
    Originally posted by Silverboy View Post
    *Vil det være bedre å bytte ut tre av de "små" mot ett kraftigere større (nyere) element? (1x 12" eller 1x 15")
    Hovedsaklig har høyttalerelementer uviklet seg i retning av mer slaglengde,mindre kasser og lavere følsomhet. Om plass er et tema kan det nok være "bedre", men rent lydmessig tror jeg ikke det er noen enorm forskjell.

    Originally posted by Silverboy View Post
    *Hvis man har ett A element med areal Y, og ett annet element B med areal 2Y, vil da element A måtte benytte seg av dobbelt så stor slaglengde som element B for å oppnå samme volum? (Igjen, generelt)
    Stemmer. Lydtrykk = membranvandring x membranareal. Generelt.

    *Regner med at minst mulig salg gir mest kontroll..?[/QUOTE]
    Ville nok ha formulert det som "minst forvrengning". Så får man heller diskutere hva som er hørbart osv. en annen gang.

    Jeg hadde glatt gått igang med 3xBlue Thunder

    EDIT: hvilken versjon er det du har? Jeg tolket dine "gamle dager" som mine gamle dager, og da så de omtrent slik ut:
    Last edited by epifant; 20-01-2014, 22:39.

    Comment


    • #3
      Takk for svar. Mine gamle er eldre tror jeg, svart kon med "omvendt" kopp i midten. Tror det var akkurat da det gikk fra vanlig thunder til blue thunder.. For tror ikke BT forsterkere var kommet enda da. 12ohm elementer drevet av thunder 275x den gang og thunder 2300 nå..

      Comment


      • #4
        Last edited by Silverboy; 21-01-2014, 10:26.

        Comment

        Working...
        X