Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bassrefleks 4" vs 6"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by trustno1 View Post
    Jeg ser du skriver 2stk vega 154, er dette 15" elementer? Isåfall hørtes 180 liter litt lite ut, uten at jeg kjenner disse elementene spesifikt. Det blir 90 liter pr element, noe som betyr at du må ha relativt lange porter i forhold til portarealet

    Hvor mye effekt skal du ha på dette her? 2x4" vil fort lage blåselyder om du har store elementer og mye effekt.

    Har du vurdert å prøve å simulere litt i feks winISD? Der kan du finne ut både frekvensgangen på ulike tuninger, samt finne ut lufthastigheten ut fra hvor store (og mange) porter du har.
    Ja, det er 15" elementer ja. Har lest gjentatte ganger at 180-190 liter skal være ganske så perfekt for disse elementene. Hadde 2x15" RF T1 subber tidligere, disse hadde 80 liter hver, med 2x4" rør i hvert kabinett å det spillte rimelig heftig! Kjørte den gangen en RF 4kw amp, som ga seg rimelig fort grunnet for lite strøm.

    Så det blir å prøve med både 3 x 4" og 4 x 4"..

    Plana er i første omgang å kjøre en Phoenix Gold XS2500, som skal yte 1x500w 4 ohm, men er stabil helt ned til 2 ohm brokoplet. For min del blir det å parallellkople elementene å få 2 ohm. Håper å finne en noe større eldre Phoenix Gold etterhvert som skal brukes.
    VW/Audi ende-tusi-ast!

    Comment


    • #17
      synst 180liter til 2 høres litt lite ut. synst å huske anbefalt fra cerwin var rundt 115liter og 35hz tuning
      Cerwin Vega! Pioneer

      Comment


      • #18
        Anbefalt 100 liter pr stk i bassrefleks i følge produsenten, så da funker det sikkert enda bedre med litt større kasse

        Comment


        • #19
          Jeg har en kasse stående som er på 125Liter. Bytter jeg frontplate på denne, lager hull for begge elementene, og monterer "riktige" rør. Hva kan jeg oppnå? At tuningsfrekvensen blir alt for høy?
          VW/Audi ende-tusi-ast!

          Comment


          • #20
            Fikk tesya så vidt med kassa jeg hadde liggende, med litt modifiseringer. Kassa er 118 liter, minus elemfnter og porter. Testa med 2x4" på totalt 26.5cm lengde, å det funka meget bra. Nå er nok forsterkeren litt liten, å de er nok gode for enda mere så det blir å teste litt..
            VW/Audi ende-tusi-ast!

            Comment

            Working...
            X