Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mer bass med åpent bagasjerom?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Dessverre er det slik at begreper og teorier bak lydbølger og fase er relativt missforstått rundt om kring blant ivrige stereo byggere. Jeg har sett litt av hvert av merkelige forklaringer. Denne guiden gir en liten peke pinn på hvordan ting henger sammen, selv om den ikke går i voldsomt utfyllende detalj, mer fordøyelig for Ola Nordmann.

    Verdt og huske på er at disse prinsippene også gjelder for andre høytalere, bass, mellomtone, og også diskant.
    Refleksjoner kan være en pest og en plage for lydbildet, men det kan også være til god hjelp. Dessverre slipper du ikke enkelt unna i en bil.

    Comment


    • #32
      Så den tråden forsto litt mer nå, men vill fortsatt ikke ha en kasse helt bake i bagasjerommet, og vet ikke om jeg får plass i hjulbrønnen til 15 tommeren men nå har jeg laga skiluke på bilen, så om jeg lager en båndpasskasse helt ute i siden fremme, med port ut mot skiluka for deretter å få der helt tett mot bagasjerommet burde vell kunne funke gaanske bra? så lager jeg en "hylle" til forsterkerene på den ene ledige siden fremme og lager en vegg mellom bagasjerommet/anlegget slik att jeg ikke får noen uønskede refleksjoner der bake? så har jeg fortsatt god bagasjeplass og en skjult anlegg!
      Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
      Pioneer
      Digital Designs
      Ground Zero

      Comment


      • #33

        Som dette her visst dere forstår! kan ikke det bli bra?
        Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
        Pioneer
        Digital Designs
        Ground Zero

        Comment


        • #34
          Originally posted by Ozzt View Post
          Så den tråden forsto litt mer nå, men vill fortsatt ikke ha en kasse helt bake i bagasjerommet, og vet ikke om jeg får plass i hjulbrønnen til 15 tommeren men nå har jeg laga skiluke på bilen, så om jeg lager en båndpasskasse helt ute i siden fremme, med port ut mot skiluka for deretter å få der helt tett mot bagasjerommet burde vell kunne funke gaanske bra? så lager jeg en "hylle" til forsterkerene på den ene ledige siden fremme og lager en vegg mellom bagasjerommet/anlegget slik att jeg ikke får noen uønskede refleksjoner der bake? så har jeg fortsatt god bagasjeplass og en skjult anlegg!
          Om du klarer å få det hermetisk tett mellom bagasjerom og kupee så kan det fungere med en båndpass inn i kupeen.

          Derimot vær klar over at en båndpasskasse må være 100% riktig konstruert, ellers låter det ubrukelig. Og i tilegg er det langt fra alle elementer som er egnet for båndpasskasser også, så dette bør du gjøre god research på først. Bruk gjerne winISD til å simulere litt osv.

          Du er også avhengig av gode midbasser forran siden en båndpasskasse i de fleste tilfeller gir ett relativt smalt lydspekter.

          Jeg sier ikke at dette er ett ummulig prosjekt, du kan nok sikkert få en god båndpassløsning, men det jeg prøver å få frem her er at du har mange fallgruer å gå i.
          Dersom du ikke har god kunskap om dette så bør du bruke mye tid på å sette deg inn i hvordan elementer/kasser/lydbølger/frekvenser fungerer før du setter i gang med ett større prosjekt som du bare risikerer at blir bortkastet arbeid.

          Snakker av erfaring, jeg har bygget mer en nok av "jallabygg" på måfå selv før jeg har lært litt mer om lyd faktisk fungerer og oppfører seg. God planlegging er 50% av jobben.
          Man har ekstremt mye å hente på å lage ett korekt oppsett, både når det gjelder lydkvalitet og lydtrykk.

          Comment


          • #35
            hei jeg har funnet ut at no sånn kasse som er i dette bygget funker hellt sykt http://bilstereoforumet.no/showthrea...hlight=svane91
            MVH Mats S. Erdal

            Comment

            Working...
            X