Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp ang basskasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp ang basskasse

    har en basskasse med 3 hertz hx 300 12" drevet av en b2 monoblokk.
    volumet er på ca 150-155L tror jeg
    har en port på 6"
    kassen er bygd av 22mm MDF

    her er tegning av kassen (målene er fra ytterkant til ytterkant)



    hvilken tune blir dette og blir kassevolum/port str. riktig for disse elemtentene.
    Kassen er bygd av Kentiboy her på forumet. han bygde kassen for at den akkurat skulle passe inn i bagasjerommet på en passat stv. og elementene som var i når jeg kjøpte den var Hertz ES300 12"
    Attached Files

  • #2
    Jeg synes den kassa virker noe stor. Etter mine beregninger så skal 1st ES300 spille bra i 40 liter reflekskasse, og EX300 i noe mindre kasse (36 liter) så over 150 liter på 3stk høres litt mye ut, men du kan jo spørre han som bygget denne til deg hvor han fikk målene fra, eller om han laget den på måfå... Men du kan jo dele av kassa for hvert element og dermed få litt mindre volum pr sub, og heller egne ut hvor lange rør du trenger til hvert kammer

    Comment


    • #3
      Står ikke høyde på kassa i tegninga der, så gikk ut fra at kassa er 150l. Det jeg ville gjort er å flytte porten fra baksida og til toppen av kassa, den løsninga der er ikke så effektiv. Deretter ville jeg kutta porten slik at den er 20cm ink flenser. Da vil du få en tuning rundt 33hz. Siden kassa er så stor vil du kunne få fint med dypbass også med litt lav tuning
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        glemte høyden jeg ja, 36cm er den nå for tiden er mono forsterkeren skrudd fast på toppen av kassen.
        har vurdert å bygge en ny kasse som er egnet for disse elemtentene, få riktig portstr og portplassering. og få en kasse som spiller dypt/lavt og allikevel spiller som det suser med tanke på db drag.

        jeg regnet ut volum på 162L, men da hadde jeg glemt av å trekkefra tykkelsen på MDF'en og brukte yttermålene på kassen.

        om noen kunne tegnet/skisset, eller bare forklart hvordan jeg kan bygge en god kasse til disse subbene, er jeg veldig takknemlig for det.

        Comment


        • #5
          Prøv med port på toppen først, tror det kan spille ganske bra i forhold til det du ønsker
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment

          Working...
          X