Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bør man alltid bruke kassemål som er anbefalt av produsenten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bør man alltid bruke kassemål som er anbefalt av produsenten?

    Høyttalerprodusentene oppgir som regel et anbefalt kassevolum for sine elementer, samt rørdimensjoner for eventuelle porter. Men, får man alltid best lyd med disse målene?

    Jeg har kjøpt dette elementet Hertz HX 380
    Produsenten anbefaler 60 liter portet kasse, er ikke det litt lite for en 15 tommer? Den skal også en port som er 25 cm lang og 10 cm i diameter. Men jeg får helt andre mål når jeg prøver en kalkulator som for eksempel denne: http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31
    I følge den kalkulatoren skal porten være 35 cm lang og nesten 20 cm i diameter for å få en tuningfrekvens på 31Hz. Hvilke mål bør jeg bruke på kasse og port?

  • #2
    enkelt å greitt så kan man vell igrunn si nei..
    anbefalte kassestørrelser fra produsenter er et kompromiss på plass og ytelse..
    dersom en regner ut selv (med et skikkelig program/kalkulator) vil man ofte få helt andre størrelser på kassene, dette er da den "perfekte" kassestørrelsen iforhold til den produsenten oppgir (som i det fleste tilfeller gir bra nok lyd for den normale person). men vi som er over middels interessert i dette vil jo da gjerne ofre den ekstra plassen for enda mer/bedre godlyd
    rett meg gjerne om jeg tar feil her.
    Mvh Tony Andrè
    Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
    Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

    Comment


    • #3
      Noen produsenters anbefalinger stemmer utrolig nok godt overens av og til. Lær deg og bruke feks WinISD eller Bassbox Pro 6 så blir alt mye gøyere i tiden som kommer
      1 stk Rockford Fosgate T15KW - 2 stk Alpine PDX-4.150 - 2 stk Earthquake Holees 15 - 2 par Alpine SPX-17PRO - Pioneer DEX P99RS - 4 stk 350A Excessive Amperage - 12 stk Ritar RA12-200D

      Comment


      • #4
        Nå har jeg prøvd meg litt med WinISD og har fått noen interessante resultater. Bildene viser frekvenskurven som WinISD har kalkulert.

        Portet kasse:
        Hertz anbefaler 60 liter med 31 Hz tuning (blå)
        WinISD sier at dette elementet trenger hele 342 liter med 22 Hz tuning (grønn). Det høres vanvittig mye ut, men det er sikkert den beste kassa for dette elementet hvis plass ikke hadde vært tema.
        Click image for larger version

Name:	bassrefleks.png
Views:	1
Size:	15.4 KB
ID:	297126

        Lukket kasse:
        Hertz anbefaler 40 liter (oransje)
        WinISD sier 188 liter (gul).
        100 liter (rosa) er en mellomting av Hertz anbefaling og WinISD, kan det fungere bra?
        Click image for larger version

Name:	lukket kasse 2.png
Views:	1
Size:	16.2 KB
ID:	297125

        Jeg har foreløpig bare prøvd en lukket kasse på 40 liter. Det funker greit, men jeg syns ikke det går dypt nok. Er offshore, så får ikke testet mer før til uka, men tenkte jeg kunne høre litt på forumet her før jeg snekrer sammen en ny kasse. Vil helst slippe å lage ti kasser for å finne ut hvilken som fungerer best
        Last edited by Ronny M; 27-10-2012, 09:20.

        Comment


        • #5
          Det er mye nyttig lesing om WinISD rundt på nettet, men på denne siden kommer de med en påstand som jeg ikke skjønner så mye av. Nesten helt nederst på siden kommer følgende påstand:

          "There is no such thing as a 4.02" port so it is safe to click in the box, clear it and type in a simple "3""

          Dette er vel sprøyt? Jeg er ganske sikker på at 4" porter finnes, og er vanlig å bruke, eller er det noe jeg misforstår her?

          Comment


          • #6
            Driver å tester litt, har bygget en 60 liter lukket kasse nå, det var en betydelig forbedring i forhold til 40 liter som er anbefalt av produsenten. Det låter mer hifi på en måte. Virker som frekvenskurven er mer linjær, og det går definitivt dypere. Skal prøve å sette på en port for å høre forskjellen. Har også lyst til å bygge en lukket kasse på ca 100 liter bare for å høre om det er enda bedre enn 60 liter. WinISD anbefaler jo 188 liter, så det bør vel bare bli bedre og bedre jo nærmere jeg kommer 188 liter, eller?

            Comment


            • #7
              Bygget om 60-liters kassa til bassrefleks, det blei andre boller ja. Trykker litt mer nå, men jeg trur nok den med fordel kunne vært litt større for å få mer trykk helt i bånn. Vurderer å bygge en kasse på 110 liter med 31Hz tuning, det får jeg plass til. Er det noen som har litt peiling og erfaring med dette, som kan si ut i fra parameterne til elementet om det vil fungere bra, eller om jeg bør vurdere en annen størrelse og tuningfrekvens?
              Grunnen til at produsentene ofte anbefaler relativt små kasser i forhold til WinISD er etter det jeg har lest meg frem til i det siste at det er et kompromiss i forhold til effektivitet og plass. Større kasse krever mer effekt, og da er det også større fare for å overbelaste elementet, derfor "sikrer" produsenten seg med å anbefale kasser som fungerer bra med mindre effekt, men ofte på bekostning av at ikke høyttaleren får ut sitt fulle potensial. Derfor tenker jeg at 60 liter portet kasse ikke er bra nok, men hvor stor kasse er stort nok til dette elementet?

              Leste også Høyttalerboken av Frode Nesset, den var svært informativ, anbefales til alle ferske høyttalerbyggere.

              Comment


              • #8
                interessant å lese, jeg har samme elementet, men i eldre årgang som nå får ny forsterker og skal inn i en ny bil.
                Jeg kommer til å ha rundt 45 liter grunnet ferdig kasse som bygges i hjulbrønnen, men usikker på om jeg skulle prøve å porte denne.
                Men jeg vil ikke ha durende bass, mer trykkende og mer korrekt lydmessig
                Skal prøve å lese igjennom boken du linket til sikkert mye spennende der, takk for link

                Comment


                • #9
                  Originally posted by macgyver View Post
                  interessant å lese, jeg har samme elementet, men i eldre årgang som nå får ny forsterker og skal inn i en ny bil.
                  Jeg kommer til å ha rundt 45 liter grunnet ferdig kasse som bygges i hjulbrønnen, men usikker på om jeg skulle prøve å porte denne.
                  Men jeg vil ikke ha durende bass, mer trykkende og mer korrekt lydmessig
                  Skal prøve å lese igjennom boken du linket til sikkert mye spennende der, takk for link
                  Jeg har lekt meg litt med BassBox Pro i helgen, og lukket kasse på 54 liter er anbefalt til dette elementet for SQ. Nå har jeg prøvd 40 og 60 liter lukket kasse, begge funket greit, men jeg kan tenke meg at en mellomting er bedre, ca 45-50 liter.
                  Jeg syns også bassrefleks fungerte overraskende bra, det var god lyd i mine ører. Men jeg er ikke i tvil om at større kasse er bedre, så i morgen har jeg planer om å bygge en portet kasse på 110 liter tunet til 32Hz, det blir forhåpentligvis bra

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ronny M View Post
                    Høyttalerprodusentene oppgir som regel et anbefalt kassevolum for sine elementer, samt rørdimensjoner for eventuelle porter. Men, får man alltid best lyd med disse målene?
                    Nope.........
                    Pioneer DEX-P99RS - Gladen SQL 165 Dual - Mosconi Gladen Zero 3 - SPL Dynamics SPL-460D - SPL Dynamics D-10S

                    Comment


                    • #11
                      En liten oppdatering. Nå har jeg bygd en portet kasse på 115 liter tunet til 32 Hz. Det er absolutt den som låter best hittil, helt nydelig bass som går dypt. Nå skal det sies at jeg med denne kassa har prøvd en ny plassering som ikke jeg har prøvd med de andre kassene ennå, jeg snudde den sånn at elementet peker opp i taket, litt på skrå fremover. Det blei utrolig mye bedre! Jeg har alltid slitt litt med å få suben til å spille godt sammen med frontene i denne bilen, men fikk et tips om at det ofte er best når elementet peker mot taket i stasjonsvogner, ikke bakover eller forover

                      Comment

                      Working...
                      X