Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dempemateriale i porta kasser?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dempemateriale i porta kasser?

    Har prøvd å lese meg litt frem til dette, men er mange ulike meninger. Som jeg har skjønnt så vil dempemateriale i lukka kasser gjøre at elementet "opplever kassa som større"

    Årsaken til dette er etter hva jeg har funnet ut at lydbølgene må gå omveier forbi fibrene i dempematerialene og kassa vil derfor bli "større"

    Saken er den at jeg har litt begrenset med plass, og kassene jeg lager blir litt i minste laget.
    Spørsmålet er, fungerer dette på samme måte i porta kasse? Her er det vist litt ulike teorier ute å går. Hvordan vil det eventuelt påvirke tuning? Må man regne ut tuningen som om kassa har mer volum enn den faktisk har?

  • #2
    Vil nok tro at dette i større grad gjelder trykkammer-kasser. I og med at du tenker på en portet kasse, så blir vel ikke det på samme måte (endring av Q-verdi om jeg har forstått det riktig).

    Sånn at det er sagt så kjører jeg alltid et lag eller to med dynamat i bunnen av kassa, spesielt da når jeg støper, for å tynge godset, og da til slutt limer jeg på noen eggekartongformede skum-matter fra Biltema (primært fordi jeg så Anders Fleischer gjorde det i Civic'en sin, og når det bare tar en brøkdel av pengene og tiden jeg har lagt inn i selve kassebyggingen uansett, så kliner jeg til for sikkerhets skyld)
    VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
    DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

    Comment


    • #3
      Ok, men er det ikke bedre å legge ett lag eller to til med glassfiber for å få det 100% stivt isteden for dynamat'n? Fyller jeg for mye rart inn i kassa er jeg litt redd for at det bare ender med at volumet blir mindre enn det trenger å være. Nå er det hovedsakelig dørkassene mine på ca 12 liter jeg tenker på (elementene er anbefalt til å ha 15) men kommer til å støte på samme problem når jeg skal lage subben

      Comment


      • #4
        Heller mer glassfiber ja, men ser jo for meg at det ikke skader med litt ekstra stivhet og demping. Så kan man jo spørre seg om det er hensiktsmessig å bruke penger på slikt, men i mitt tilfelle når noen sier "det er bortkastede penger" mens andre sier "det funker" så blir det jo ikke noe dårligere av å prøve

        Om du skulle prøvd å gjøre noe inni den kassa ville jeg fylt kassa di med et materiale som har minst mulig massetetthet og mest mulig elastisitet, helst i store biter limt foran selve porten slik at det ikke flyr ut når du begynner å spille. En fin-kvalitets bomull/vatt i større flak ser jeg for meg kunne passet bra...
        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

        Comment

        Working...
        X