Announcement

Collapse
No announcement yet.

Port opp av hattehylla - lengde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Port opp av hattehylla - lengde?

    Har da sett meg lei av at hele bagasjerommet rister når sub'en banker, så vil prøve noe nytt. Hvor lang skal porten være hvis den skal stikke opp av hattehylla? Er en Ground Zero GZRW30SPL (http://www.judysbilstereo.no/subwoof...000w-spl-power). Anlegget har akkurat vært ute av bilen, så skal vel skaffe nye ledninger også. (drepte visst forrige forsterker^^), så da tenkte jeg at det var på tide å prøve noe nytt mtp. kassen.
    Ser også helst at det er 2 porter, da det estetisk blir finere slikt (samt at jeg ikke trenger å kappe av metallet til hattehylla da)

    Neste forsterker skal forresten være DynaBel BF4501, så har noen en de vil selge - skrik ut høyt (eller send meg PM)

    Bil: Passat -97 sedan.
    /// BIS

  • #2
    Svaret står i linken du viser til:

    Portet kasse 42 liter, 1 x 4" x 25 cm port
    Du kan bytte den ene 4" porten på 25cm i 2stk 3" porter. De skal da være 34,5cm lange hver. Blir vel litt utenfor og litt inni kassa da, alt etter utforming på den. Om dette blir bra i praksis er en helt annen sak, men det vet du jo ikke sikkert før du har prøvd
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      Regnet faktisk med at det var nøyaktig slik jeg måtte gjøre det, men virket "for enkelt". får prøve det ut! kan godt være det blir en liten prosjekttråd på dette når lønna kommer på konto

      Takker for svaret!

      EDIT: wait, hvordan fikk du så lange porter ut av det ? i hodet mitt skulle de jo tilsammen være tilsvarende str. som 1 port som burde bli brukt?
      /// BIS

      Comment


      • #4
        Vist du tror det blir bedre med port opp der for å få mindre vibrasjoner i trunken tar du litt feil da kjøper du noen gode dempematter å montere rundt om så sjauer det mindre å lyden stikker ikje av ut blikket ditt,eller kutter litt i hattehylla å trekker den opp slik at det blir mere åpning fra bagasjeromet te cupeen
        øl å høna kan du sjøna- fitta å dramm er mitt program

        Comment


        • #5
          Fordi porttuning er et resultat av lengde på porten i forhold til diameter/portåpning, ikke totalt volum på porten som du nok tenker.

          Regner med at du tenker slik at om 1stk port på 4" skal være 20cm, så kan man sette inn 2stk 4" porter på 10cm hver for likt resultat. Når det faktisk er slik at dobler man antall porter så må man også (ca) doble lengden på de for lik tuning som med en enkelt port.

          Går man fra en 4" til 3" port så minker lengden, men den må man doble igjen om man setter i doble 3" porter (som har noe større total portåpning enn 1stk 4")
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

          Comment


          • #6
            Originally posted by vwperformance View Post
            Vist du tror det blir bedre med port opp der for å få mindre vibrasjoner i trunken tar du litt feil da kjøper du noen gode dempematter å montere rundt om så sjauer det mindre å lyden stikker ikje av ut blikket ditt,eller kutter litt i hattehylla å trekker den opp slik at det blir mere åpning fra bagasjeromet te cupeen
            Denne bilen fortjener ikke noe godt anlegg, så har ingen ambisjoner om å legge så mye mer penger i det. Siden sub'en skal snus mot seteryggen, og portene skal opp hattehylla, så blir det vel mer lyd i coupeen og mindre i bagasjerommet. Neste bilen får nok et seriøst anlegg, og da er nok førstepri demping

            Originally posted by Haakon O View Post
            Fordi porttuning er et resultat av lengde på porten i forhold til diameter/portåpning, ikke totalt volum på porten som du nok tenker.

            Regner med at du tenker slik at om 1stk port på 4" skal være 20cm, så kan man sette inn 2stk 4" porter på 10cm hver for likt resultat. Når det faktisk er slik at dobler man antall porter så må man også (ca) doble lengden på de for lik tuning som med en enkelt port.

            Går man fra en 4" til 3" port så minker lengden, men den må man doble igjen om man setter i doble 3" porter (som har noe større total portåpning enn 1stk 4")
            Skjønner!
            /// BIS

            Comment


            • #7
              Originally posted by BaardI View Post
              Denne bilen fortjener ikke noe godt anlegg, så har ingen ambisjoner om å legge så mye mer penger i det. Siden sub'en skal snus mot seteryggen, og portene skal opp hattehylla, så blir det vel mer lyd i coupeen og mindre i bagasjerommet. Neste bilen får nok et seriøst anlegg, og da er nok førstepri demping
              Skal ikke være altfor sikker sikker på at du hører mer av lyden inne i bilen om du setter kassa inn med elementet pekende mot seteryggen.. Du burde ihvertfall prøve det, i forhold til element pekende bakover, før du setter noe fast. Tror det blir bedre med element pekende bakover
              -Sondre

              Comment


              • #8
                Tror og vet er 2 helt forskjellige ting.
                Har sedan jeg også, men dog med skiluka.
                ikke samme bilen.

                Men element og porten pekende forover, og er som natt og dag kontra bakovervendt.
                bakovervendt vibrerer alt bakover ib ilen, mens forovervendt kommer bass og vibreringen framover.

                Håper dette er vel forklart, du burde bare prøve å se hva som passer best i ditt tilfelle.
                Lyd er det ikke noe fasit og hente på iallfall, alt fungerer ulikt alt ettersom plassering,gain og etc etc...
                ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                Comment


                • #9
                  Hvilken vei bassen slår TROR jeg avhenger endel på hvilken bil du har. I en sedan kan nok det å vende bassen fremover ha noe å si. I en coupe/stv ville jeg nok gått for å ha den bakover. Hvorfor vet jeg ikke, bare noen erfaringer jeg har gjort meg. Bygget nettopp en tett kasse i en sedan, der vi satte bassen under hatthylla, og lagde kasse under. Ble meget bra

                  Comment


                  • #10
                    Hvilken retning man bør ha subben har med refleksjoner og avstander å gjøre. Ligger noe tegninger som forklarer ganske godt her

                    http://www.teamrocs.com/technical/pages/aiming.htm

                    Comment


                    • #11
                      Du kan jo bygge en båndpass kasse da. da kommer all lyden ut av porten:-)


                      mvh kim

                      Comment

                      Working...
                      X