Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som vil hjelpe meg med å bergne kassevolum?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som vil hjelpe meg med å bergne kassevolum?

    Hei

    Noen som gidder å hjelpe meg med å beregne kasse til denne subben?

    http://www.brc.se/baselement/mds/mds...s400rs-15-bas/

    ønsker å finne ut hvor stor en bassrefleks kasse bør være til denne.

    Er også interisert i å høre hvordan en bandpasskasse ville a sett ut til subben

    Har en ny slik subb liggende hjemme, uten noen papirer... Og skjønner ikke så mye av disse beregnings programene selv...

    takk!

  • #2
    Nå er jeg ingen ekspert på simulering, men prøvde å legge inn parameterne i winisd, og for meg så virket det ikke som elementet var særlig egnet for hverken porta kasse eller båndpass. Klarte iallefall ikke finne en vettug størrelse/tuning som ga nogenlunde jevn respons.

    Prøv å google elementet litt, se om du finner noen forslag på nett

    Comment


    • #3
      har googlet som bare F*** før jeg postet her Men har bare funnet tegninger til bassrefleks til hus og bandpass til 2stk elementer....:P

      Comment


      • #4
        Ok.
        Vel, skal du ha en god kasse (i følge simuleringen, ta dette med en stor klype salt) så bør du ha ca 350 liters kasse med 24HZ tuning.


        Skal du ha en noe mer vettug størrelse, så ser det ut til at 200l / 28hz ikke er så halvgæli heller, men som sagt jeg er langt fra noen ekspert på simulering så hvorvidt dette stemmer tør jeg ikke påstå.

        Comment


        • #5
          Portet kasse til et element med en QTS verdi på 0,63 vil ikke jeg anbefale (helst under 0,40 etter min mening)
          Så uten å ha tastet inn noenting i et program vil jeg si at med et QTS så nært 0,7 kan du likegjerne bruke et volum=VAS eller mer. Altså 125-150L (og da mener jeg en LUKKET kasse)

          Comment


          • #6
            funnet noen tegninger, men egentli ikke noe av det jeg hadde tenkt...

            Men det spørs om det må bli en lukket kasse da...

            tett kasse:
            http://www.mds.se/file/product/361/D..._sluten_82.pdf

            bandpass med 2 elementer:
            http://www.mds.se/file/product/368/D...2.Bandpass.pdf

            mulig å finne ut hvordan denne kassen blir med bare 1 element? eller blir det så lite volum att det i praksis blir "umulig"?

            bassreflexkasse i hus:
            http://www.mds.se/file/product/362/D...sreflex_51.pdf

            takk for all hjelp så langt!

            Comment


            • #7
              Bandpass låter ikke spes bra synes jeg, men du kan halvere volumet i kammeret med rørene i, og bare bruke ett rør...
              Men jeg ville nok heller gått for lukket kasse

              Comment


              • #8
                Originally posted by cossiemk1 View Post
                Bandpass låter ikke spes bra synes jeg, men du kan halvere volumet i kammeret med rørene i, og bare bruke ett rør...
                Men jeg ville nok heller gått for lukket kasse
                hei og takk for svar

                jeg liker litt den bassen jeg har hørt i div bandpasskasser, og når jeg har en bil som folk sier det er dritt å bygge sub i (bmw e46) så ser jeg ingen grunn til å la være

                men det var en til som sa att jeg bare kunne halvere BEGGE romma om jeg skulle bruke 1 element i bandpass, det blir litt feil?! for meg hørtest ditt forslag bedre ut

                Comment


                • #9
                  Skal du først bygge båndpass så for all del ikke finn på å bygg det på måfå.

                  Du kan ende opp med å få betraktelig dårligere lyd enn hva du ville fått med en helt enkel lukket kasse baki, selv med en bil som er relativt tett fra bagasje til kupe.

                  Om du skal ha båndpass bør du ha ett element som er egnet for det, og du må ha en kasse som er bygget ut i fra elementes parametere.

                  Du må også belage deg på ett bra frontsett som spiller relativt dypt, da de fleste båndpassløsninger ikke spiller særlig langt opp i frekvens.

                  Comment


                  • #10
                    Simulerte noe for deg som kanskje kan fungere sånn nogenlunde, men tar ett stort forbehold da jeg ikke er noen ekspert på dette.

                    Comment


                    • #11
                      Hva er maxdimensjonene der du skal ha kassa? Og har du en slik metallvegg bak setene eller er det åpent?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by zxsonnyxz View Post
                        Hva er maxdimensjonene der du skal ha kassa? Og har du en slik metallvegg bak setene eller er det åpent?
                        maxdim er 75cm bred, 40 høy, 45 dyp..ca 135L..

                        det er metall bak setene ja men jeg har skiluke da

                        Comment


                        • #13
                          Vil en kasse på den størrelsen få plass gjennom bagasjeluka?

                          135 utvendige liter ja, etter man tar i betrakning plater, enkel 19mm, og selve subben ender du vel opp på rundt 100 liter.
                          Lukket er nok løsningen her, så stor kasse som du har plass til, og fylt med dempevatt. Kanskje også et par avstivere.
                          Noe så enkelt som dette:

                          En ide kan være å peke subben inn mot kupeen og skiluka og prøve å tettet en del mellom kupe og bagasjerom. Få det tett rundt kassa og legge dempematte i hattehylla over hullene der. '


                          Du har ikke vurdert en annen sub da?

                          Jeg så også en lik tråd på SMD, var det din?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by zxsonnyxz View Post
                            Vil en kasse på den størrelsen få plass gjennom bagasjeluka?

                            135 utvendige liter ja, etter man tar i betrakning plater, enkel 19mm, og selve subben ender du vel opp på rundt 100 liter.
                            Lukket er nok løsningen her, så stor kasse som du har plass til, og fylt med dempevatt. Kanskje også et par avstivere.
                            Noe så enkelt som dette:

                            En ide kan være å peke subben inn mot kupeen og skiluka og prøve å tettet en del mellom kupe og bagasjerom. Få det tett rundt kassa og legge dempematte i hattehylla over hullene der. '


                            Du har ikke vurdert en annen sub da?

                            Jeg så også en lik tråd på SMD, var det din?
                            jeg har vurdert en anen sub... men tenkte å prøve den, siden jeg har en liggende som jeg aldri har prøvd.. :P

                            SMD? trukke det..

                            Comment


                            • #15
                              etter mye tenking ble jeg veldig lei av å tenke... :P

                              Så jeg tok kontakt med bassbrothers og fikk dem til å anbefale meg en sub som var bra i bandpass, og da anbefalte de meg en Ground Zero GZRW300X, og den står nå gått planta på salongbordet

                              fikk med papir med volum på bandpasskasse å greier.

                              Men ett lite spørsmål før jeg tar tak i saga, er det med bandpasskasser det samme som bassreflex kasser, dyp kasse er bra?
                              eller er det greit å bygge så mann akkurat får inn elementet på dybda? håper egentlig på det siste :P da sparer jeg mest bagasje plass...

                              Comment

                              Working...
                              X