Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell i db; portet vs lukket kasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjell i db; portet vs lukket kasse

    Heisann.

    Da jeg byttet fra Xantian til Mondeoen så gikk jeg også fra en portet til en lukket kasse. Valget ble i hovedsak tatt på grunn av lyden, og jeg tenkte at jeg kunne ofre litt trykk for å oppnå det. Jeg har ikke målt noen av bilene, så tilbakemeldingen går på hva som "føles høyest", og ikke fakta - men spørsmålet er fortsatt gyldig.

    Lyden ble mye penere med en lukket kasse, men jeg føler at jeg i svært liten grad har ofret lydtrykket. Lurer derfor på om det var en dårlig/feil portet kasse jeg hadde, eller om forskjellen generelt ikke er så stor?

    Har to B2 AC12 elementer og en B2 Mono koblet i 2ohm (ca 550watt til hvert element). Alt dette har blitt brukt i begge bilene, og begge bilene har kjørt på originalt batteri med 50/53mm jord og strøm. Den porta kassa fra Bassworx var på 76L tunet til 36hz, mens den lukkede er på ca 80l.

    Noen som har noen formeninger?
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

  • #2
    AC12 subbene klarer seg fint i kasser som er mindre (lukka) I porta er alt fra 34l (pr. element) og oppover bare lekkert.
    Hvis du har den gamle kassen så er det helt sikkert du vil få mer output enn den du har i lukket.
    De vil begge uansett låte bra, men kan være du må tweake litt hvis det blir for mye bass i de nedre frekvensene.
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #3
      Jeg spør egentlig ut av nysgjerrighet, for jeg er veldig fornøyd med løsningen jeg har i dag og ønsker ikke endre på noe. Ved normal lytting så er jeg aldri nærheten av å makse subbene, det er kun når man vil flytte litt luft på dubstep lignende musikk at jeg gainer opp bassen på spilleren. Det bare overrasker meg at jeg synes forskjellen var så liten.

      Du skriver at alt fra 34L og oppover er lekkert i en portet kasse, og den forrige kassen hadde jo 38l per element. Med andre ord var ikke kassen for liten, og (med forbehold om en Torshov-selger sin kunnskap) var den tunet til 36hz. Med den lukkede kassen så føles ikke trykket nevneverdig mindre ut, men bassen er mye strammere på trommeslag/raske slag og dypbassen er herlig. Fryktet også at effekten skulle bli for lav i en lukket kasse, men det ser ikke ut til å være et issue.
      Ford Mondeo '04
      B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jan-Erik123 View Post
        Jeg spør egentlig ut av nysgjerrighet, for jeg er veldig fornøyd med løsningen jeg har i dag og ønsker ikke endre på noe. Ved normal lytting så er jeg aldri nærheten av å makse subbene, det er kun når man vil flytte litt luft på dubstep lignende musikk at jeg gainer opp bassen på spilleren. Det bare overrasker meg at jeg synes forskjellen var så liten.

        Du skriver at alt fra 34L og oppover er lekkert i en portet kasse, og den forrige kassen hadde jo 38l per element. Med andre ord var ikke kassen for liten, og (med forbehold om en Torshov-selger sin kunnskap) var den tunet til 36hz. Med den lukkede kassen så føles ikke trykket nevneverdig mindre ut, men bassen er mye strammere på trommeslag/raske slag og dypbassen er herlig. Fryktet også at effekten skulle bli for lav i en lukket kasse, men det ser ikke ut til å være et issue.
        Vel, som regel kan man aldri ta utgangspunkt i ferdigbygde kasser da disse ofte er dårlige.

        Akkurat her har jeg testet mye forskjellig. Og alt låter veldig forskjellig også.

        Som regel gir portet kasse dypere bass enn lukket, så at det har vært noen rare forhold mellom subbene og kassene dine er det nok ingen tvil om.

        Kan ta et eksempel på dette selv. For et par år tilbake hadde jeg et beist av en sub i bilen min, var når jeg drev DDaudio.no. Hadde en DD9515g sub i en ferdigkasse på ca 100 liter, tunet til 42hz.

        Spilte i og for seg OK, men når jeg bestilte en kasse fra Dag Johansen, skreddersydd til min sub og etter mine mål, med et volum på 150 liter og en tuning på 37hz i tillegg til 2stk feite 6" aeroporter, så spilte den samme 15"-eren helt ufattelig vilt. Det gav bilen min vinger enkelt og greit. Ødela hele interiøret og sprakk bakruten. Med samme forsterker. Mens den samme subben i den første kassen ikke var på langt nær halve lydtrykket.

        Dette hadde nok mye med mannen bak kassen samt de meget tykke mdfplatene, tuningen og konstruksjonen. Den var forsterket dobbelt opp inni, hadde en frontplate på rundt 40mm og kassen veide 60kg alene.

        Så det er nok derfor du opplevde den lille forskjellen bare. Fordi den portede kassen enten er veldig dårlig eller fordi den lukkede er veldig god eller en kombinasjon av dette.

        Veldig enkelt forklart da.
        Last edited by DD-Henrik; 07-05-2012, 10:26.
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #5
          Han var ikke bare heldig med bilvalget da?

          Comment


          • #6
            Takk for et fyldig svar Henrik!
            Da velger jeg å tro at bassworx kassen ikke var det helt store, mens den lukkede (som Judys har lagd på bestilling) er mye mer solid/riktig for elementene. Og at dette jevner ut forskjellen mellom typene. :-)
            Ford Mondeo '04
            B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jan-Erik123 View Post
              Takk for et fyldig svar Henrik!
              Da velger jeg å tro at bassworx kassen ikke var det helt store, mens den lukkede (som Judys har lagd på bestilling) er mye mer solid/riktig for elementene. Og at dette jevner ut forskjellen mellom typene. :-)
              Det er helt sikkert grunnen ja
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment

              Working...
              X