Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereo i campingvogn, 12v eller 220v?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stereo i campingvogn, 12v eller 220v?

    Har planer om og kjøpe meg en campingvogn, for og ha som hybel

    Så vil ha et relativt bra stereo i den, får tilgang til strøm og internett osv osv..

    Bør jeg velge stereo med 12v eller 220v?

    Om jeg velger 12v, så bør jeg ha eget batteri + ctec lader?
    Har et biltema agm batteri i bilen og er meget fornøyd med det, 90ah bør vell holde?
    Har i første omgang planer om 1sub, 2 høytalere + monoblok å en 4 kanals høytaler + headunit...
    Blir jo sjeldent og dra på med fullt volum med mindre det er party

    Noen som har tips til forsterker, høytalere og subber, budjsettet blir og ligge på en plass imellom 5 og 10k.

  • #2
    Jeg ville gått for vanlig 230 og forsterker så slipper du tullet med lader og lyden vil vel låte ganske mye bedre komplett. Etc.
    ?

    Comment


    • #3
      Og hva gjør jeg feks om sommeren når vognen skal på tur, koble over på en jækla svær inverter?

      Comment


      • #4
        Aggregat haha:P
        ?

        Comment


        • #5
          Men hvordan blir det med headuniten?
          Mest praktiske i vogn er en dobbel din spiller mtp på plass og hvor den monteres

          Comment


          • #6
            Jeg tenkte kanskje en forsterker med innebygd pre-amp for eksempel. du skal vel ha forsterker uansett?
            ?

            Comment


            • #7
              Ja skal ha forsterker uansett, må ha en headunit med mulighet for dvd / bluray, skal koble til tv via hdmi / displayport eller annen digital kilde...

              Comment


              • #8
                Hvorfor ikke bruke pad/pc telefon som lyd kilde. Eller en laptop. 32" tv f eks for man meget billig. Tom 40" tv får en til rundt 2000. Tv bruker ikke store strømmen. Så der kan du jo f eks bruke en inverter til pc og tv.
                Lyd delen kan du jo muligens integrere i vogna for et bra lyd bilde. En liten mono blokk/ 2 kanaler og en 4 kanals forsterker så er mye gjort. F eks en 25 amp batteri lader fra biltema. God og billig lader
                Men du hadde sluppet billigere unna med hifi. Men er jo mye bra brukt på finn også

                Mvh Kim

                Comment


                • #9
                  blir en 32" led tv, noe større blir for stort i en vogn, den bruker jo uansett 220v.

                  Anlegget blir integrert i vognen slik som orginalt, bare bedre!
                  Kan hende jeg beholder pioneer høytalerene om det er ok lyd i dem.

                  Blir nok en liten monoblokk til sub, og en 4-kanals til høytalerene, så et eget AGM batteri + en god lader.

                  Et hifi anlegg ser jeg for meg blir vanskelig og integrere i vogna..

                  Comment


                  • #10
                    Funker knall med 12v annlegg og lader på aggregat
                    Ville passet på å kjøpe lettdreven sub og en klasse D monoblokk med lite strøm tap

                    Comment


                    • #11
                      Men, hvilken sub og enda viktigere, hvilken kasse?

                      Comment


                      • #12
                        THAM10! http://www.martinsson.cc/blog/index....y110306-224208

                        Comment


                        • #13
                          Så jo snasen ut den kassen der ja!

                          Et annet elektrisk spørsmål..
                          Spilleren vil jo gå på den 12v strømkretsen som allerede finnes i vogna.
                          Mens subben og forsterkerene vil gå på en egen.

                          Må/bør disse to kretsene jordes i hop på de tre batteriene?
                          Ene batteriet går kun til forsterkerene og de to andre går til alt annet slik som det er orginalt idag.

                          Comment


                          • #14
                            Trenger ikke det. Det blir bare signaler fra spilleren din.
                            ?

                            Comment


                            • #15
                              Det jeg håpet på

                              Noen som vet om en god dobbel dins spiller med HDMI utgang til TV?
                              Hadde jo også vært fint med 2 HDMI innganger til xbox og ligndende

                              Comment

                              Working...
                              X