Announcement

Collapse
No announcement yet.

problemer med bilstereo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • problemer med bilstereo.

    Hei.
    har akkuratt kjøpt med ny bil, en peugeot 406.
    fikk med anlegget som stod i, har har litt problemer med det.
    har veldig lite peiling på dette, så tenkte jeg kansje kunne fått litt hjelp her.

    anlegget er kjøpt på torshov.
    1 ads 2800w forsterker
    1 pioneer 3500w 12" sub
    5f kondis
    pioneer spiller
    20mm2 kabler
    100A automat sikring.

    problemet er at når jeg spiller opp, så dimmer alle lysene i bilen.
    var inne på bilradiospesialisten og de sa jeg måtte ha nye kabler å at det kunne være dynamo som ikke ladet nok og/eller at batteriet for lite.

    noen som kan hjelpe meg med dette?

    takker får svar

  • #2
    Det første jeg ville gjort er vel følgende:
    *Sjekket batteritilstand
    *Sjekket kabeltykkelse
    *Oppgradert kabler bakover fra batteri, samt strekke jord fra batteri og bakover i stedet for å bruke karosseri som jordingspunkt
    *Byttet ut til tykkere kabel mellom minus på batteri og ned til karosseri og motor
    *Byttet ut til tykkere kabel mellom pluss på batteri og bort til starter og dynamo

    Dette vet jeg kommer til å hjelpe, men om det hjelper nok er jeg ikke sikker på

    Neste alternativ blir vel da større batteri/dynamo/ekstra batteri baki bilen.
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

    Comment


    • #3
      At lysene blinker sier meg at anlegget trekker FOR mye strøm. Med andre ord er det ikke kablene som er problemet, da de tydeligvis fører mer enn nok strøm til å få lysene til å blinke :-)

      Her er det strømreservene/produksjonen som er for liten for å drive anlegget og lysene på en gang.

      Med andre ord er batteriet gammelt/dårlig. Bytt det til et bedre ett. Hjelper det ikke, som det mest sansynligvis gjør, så må du bytte dynamo også.

      Comment


      • #4
        Ahh, selvfølgelig :P
        Batteri er pri1
        2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

        Comment


        • #5
          Originally posted by Elutstyr.no View Post
          At lysene blinker sier meg at anlegget trekker FOR mye strøm. Med andre ord er det ikke kablene som er problemet, da de tydeligvis fører mer enn nok strøm til å få lysene til å blinke :-)

          Her er det strømreservene/produksjonen som er for liten for å drive anlegget og lysene på en gang.

          Med andre ord er batteriet gammelt/dårlig. Bytt det til et bedre ett. Hjelper det ikke, som det mest sansynligvis gjør, så må du bytte dynamo også.

          sant nok dette men du må huske spenningsfallet over kabelen stiger ved høyere strømtrekk ;-D

          har testet akkuratt dette i min bil.
          hadde 2x 16mm2 bak til forsterker fra batteri (pluss og minus)
          ved max pådrag blinket lysene veldig mye og under de heftigste slagen stoppet bilen.
          oppgraderte senere kablene til 2x53mm2 bak til forsterker fra batteri(pluss og minus)
          etter jeg gjorde dette blinket ikke lysene så mye og bilen har aldri stoppet etter dette.
          dette med et syrebatteri på 45aH.

          men såklart har han et mega dårlig batteri så hjelper heller ikke det på.
          du kan også få samme problemet dersom børstene på dynamoen er slitt.
          Last edited by Toby91; 20-01-2010, 03:21.
          Mvh Tony Andrè
          Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
          Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

          Comment


          • #6
            Originally posted by Toby91 View Post
            sant nok dette men du må huske spenningsfallet over kabelen stiger ved høyere strømtrekk ;-D

            har testet akkuratt dette i min bil.
            hadde 2x 16mm2 bak til forsterker fra batteri (pluss og minus)
            ved max pådrag blinket lysene veldig mye og under de heftigste slagen stoppet bilen.
            oppgraderte senere kablene til 2x53mm2 bak til forsterker fra batteri(pluss og minus)
            etter jeg gjorde dette blinket ikke lysene så mye og bilen har aldri stoppet etter dette.
            dette med et syrebatteri på 45aH.

            men såklart har han et mega dårlig batteri så hjelper heller ikke det på.
            du kan også få samme problemet dersom børstene på dynamoen er slitt.
            Bare tilføyer at enkelte ganger holder det ikke bare å skifte børster/spenningsregulator. Sleperingene(de bronse-ringene som er børstenes anleggsflate) kan være slitt,og da lader ikke dynamoen optimalt.
            Har en litt peiling på å skru,så går det an å skifte disse selv. Må HELST ha en presse for dette,og nye bronse-ringer koster ikke mange kronene(100,-). Dette har i allefall jeg kjøpt på Bilxtra,men sikkert andre plasser de selger også.
            No Windows-crap,just Mac Power

            Comment


            • #7
              takker får svar

              noen anbefalinger om hvor jeg kan kjøpe ett godt batteri får en billig penge? :P

              Comment


              • #8
                Gode batteri er aldri billige, samme som med alt annet som er billig.

                Odyssey batteriene er veldig gode, og mye brukt blandt brukerne her inne:
                http://www.elutstyr.no/index.php?cPa...a&filter_id=94

                Comment


                • #9
                  prøvde å koble til ett ekstra batteri idag, men til ingen nytte
                  Målte også dynamoen idag. 55-60 A gav den.. er dette får lite?
                  Last edited by mrxpower; 21-01-2010, 19:07.

                  Comment

                  Working...
                  X