Kan oppdatere denne litt med info om hvordan det gikk siden jeg startet tråden.
Forsterkerne ble skrudd i gods og har funket i 4 månder uten problem, så er vel som de fleste over skriver, blir det ulyd er det noe annet feil...
Slenger inn et par bilder med resultatet..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Feste forsterker..
Collapse
X
-
Hvorfor ikke bare måle spenning foran på batteriet ved skikkelig pådrag og måle bak på forsterkeren etterpå. Forskjellen på målingene blir da totalt spenningsfall mellom batteri og forsterker. Altså tap i strømkabler, jordingspunkt, koblinger og karosseri.
Målte akkurat i bilen min, tallene er de laveste som ble målt.
14.45V på batteri uten stereo
14,35V på batteri ved spilling av høy musikk med mye bass
14,11V på forsterker ved spilling av høy musikk med mye bass
Nå har ikke jeg så ekstremt høyt strømtrekk, men det trenger man heller ikke til normalt bruk.
Er uansett godt fornøyd med et tap på 0,24V mellom batteri og forsteker. Og et tap på 0,1V som følge av hardere belastning på dynamo samt tap fra dynamo til batteri.
Leave a comment:
-
joda.. men motstanden kommer ikke før du begynner å kjøre strøm gjennom punktet.
Leave a comment:
-
Originally posted by spade View PostSå lenge du ikke ødelegger gjengene med latmannsarmen så
Måle om det er et godt gjodring punkt er litt bak min kunnskap.
Men kan du ikke måle ohm mellom - punket på batteriet og gjodringpunket bak i bilen. Mindre ohm dest jo bedre?
Var en som sa noe sånt til meg en gang, elller er dette helt på vidda?
Leave a comment:
-
Originally posted by pip View PostSkrape vekk lakk rundt skru hullet, pusse skiven og kabelskoen med sandpapir.
Skru den godt fast med latmanns arm.
Det definerer jeg som en god gjording, men er sikkert mange meninger om det.
Leave a comment:
-
Skrape vekk lakk rundt skru hullet, pusse skiven og kabelskoen med sandpapir.
Skru den godt fast med latmanns arm.
Det definerer jeg som en god gjording, men er sikkert mange meninger om det.
Leave a comment:
-
Du sjekka med øynene at jordingen var god som de fleste tydeligvis gjør?
Leave a comment:
-
Gjordingen var god, kan være som RoBox sier, dårlig forsterker.
Spiller egentlig ingen rolle, har solgt den bilen.
Leave a comment:
-
Originally posted by pip View PostNope, da jeg fjernet skruen som var i kontakt med chassisen ble støyingen borte.
Men hvis anlegget ditt er 100% i orden er det null problem.
Leave a comment:
-
Originally posted by Erik André View PostBare å skru det rett i chassi, har ingen betydning om du kommer i kontakt med med karroseriet. SØRG for god jording på kablen, noe du må sørge for uansett. Har selv 4stk forsterkere i stålramme som er bolta fast i karroseriet. For du støy som pip så har du et annet problem.
Går mange konkuranse biler som vil at forsterkere skal sitte fast og velger stål siden mdf holder like mye som å skru det i papp i en kollisjon.
Leave a comment:
-
Originally posted by LabanSeigmenn View PostBlir jorda rett i batteriet så da er ikke jord noe problem, så da skrur jeg rett i gods...
Har vært festet i gods i 2 år mine forsterkere og bilen er brukt 350 dager i året og det spiller enda
Leave a comment:
-
Originally posted by spade View PostDet kan provosere fram støy, men som nevnt over er det da noe annet som er galt. Om forsterkeren har dårlig jording kan den dog havarere så pass på at du har en skikkelig jordforbindelse.
Leave a comment:
-
Det kan provosere fram støy, men som nevnt over er det da noe annet som er galt. Om forsterkeren har dårlig jording kan den dog havarere så pass på at du har en skikkelig jordforbindelse.
Leave a comment:
Leave a comment: