Announcement

Collapse
No announcement yet.

Feste forsterker..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LabanSeigmenn
    replied
    Kan oppdatere denne litt med info om hvordan det gikk siden jeg startet tråden.

    Forsterkerne ble skrudd i gods og har funket i 4 månder uten problem, så er vel som de fleste over skriver, blir det ulyd er det noe annet feil...
    Slenger inn et par bilder med resultatet..



    Leave a comment:


  • spade
    replied
    Hvorfor ikke bare måle spenning foran på batteriet ved skikkelig pådrag og måle bak på forsterkeren etterpå. Forskjellen på målingene blir da totalt spenningsfall mellom batteri og forsterker. Altså tap i strømkabler, jordingspunkt, koblinger og karosseri.

    Målte akkurat i bilen min, tallene er de laveste som ble målt.

    14.45V på batteri uten stereo
    14,35V på batteri ved spilling av høy musikk med mye bass
    14,11V på forsterker ved spilling av høy musikk med mye bass

    Nå har ikke jeg så ekstremt høyt strømtrekk, men det trenger man heller ikke til normalt bruk.

    Er uansett godt fornøyd med et tap på 0,24V mellom batteri og forsteker. Og et tap på 0,1V som følge av hardere belastning på dynamo samt tap fra dynamo til batteri.

    Leave a comment:


  • Øivind Sandvik
    replied
    joda.. men motstanden kommer ikke før du begynner å kjøre strøm gjennom punktet.

    Leave a comment:


  • pip
    replied
    Originally posted by spade View Post
    Så lenge du ikke ødelegger gjengene med latmannsarmen så
    Alt med måte



    Måle om det er et godt gjodring punkt er litt bak min kunnskap.
    Men kan du ikke måle ohm mellom - punket på batteriet og gjodringpunket bak i bilen. Mindre ohm dest jo bedre?
    Var en som sa noe sånt til meg en gang, elller er dette helt på vidda?

    Leave a comment:


  • Hifonic
    replied
    Originally posted by pip View Post
    Skrape vekk lakk rundt skru hullet, pusse skiven og kabelskoen med sandpapir.
    Skru den godt fast med latmanns arm.
    Det definerer jeg som en god gjording, men er sikkert mange meninger om det.
    Greit nok at det er en veldig god måte å gjøre det på, mne du VET ikke om jordinga er god likevel bare fordi du har pussa lakk osv Man må nesten måle seg frem til dette før man kan være så sikker.

    Leave a comment:


  • spade
    replied
    Så lenge du ikke ødelegger gjengene med latmannsarmen så

    Leave a comment:


  • pip
    replied
    Skrape vekk lakk rundt skru hullet, pusse skiven og kabelskoen med sandpapir.
    Skru den godt fast med latmanns arm.
    Det definerer jeg som en god gjording, men er sikkert mange meninger om det.

    Leave a comment:


  • spade
    replied
    Ser egentlig ikke for meg at så mange måler hvor bra jording de har

    Leave a comment:


  • Hifonic
    replied
    Du sjekka med øynene at jordingen var god som de fleste tydeligvis gjør?

    Leave a comment:


  • pip
    replied
    Gjordingen var god, kan være som RoBox sier, dårlig forsterker.
    Spiller egentlig ingen rolle, har solgt den bilen.

    Leave a comment:


  • spade
    replied
    Originally posted by pip View Post
    Nope, da jeg fjernet skruen som var i kontakt med chassisen ble støyingen borte.
    Som det sies av flere her så kan andre feil i anlegget komme frem som form av støy om du skrur forsterkeren til chassiet i bilen.

    Men hvis anlegget ditt er 100% i orden er det null problem.

    Leave a comment:


  • pip
    replied
    Originally posted by Erik André View Post
    Bare å skru det rett i chassi, har ingen betydning om du kommer i kontakt med med karroseriet. SØRG for god jording på kablen, noe du må sørge for uansett. Har selv 4stk forsterkere i stålramme som er bolta fast i karroseriet. For du støy som pip så har du et annet problem.

    Går mange konkuranse biler som vil at forsterkere skal sitte fast og velger stål siden mdf holder like mye som å skru det i papp i en kollisjon.
    Nope, da jeg fjernet skruen som var i kontakt med chassisen ble støyingen borte.

    Leave a comment:


  • spade
    replied
    Originally posted by LabanSeigmenn View Post
    Blir jorda rett i batteriet så da er ikke jord noe problem, så da skrur jeg rett i gods...
    Da er det null problem å skru rett i gods

    Har vært festet i gods i 2 år mine forsterkere og bilen er brukt 350 dager i året og det spiller enda

    Leave a comment:


  • LabanSeigmenn
    replied
    Originally posted by spade View Post
    Det kan provosere fram støy, men som nevnt over er det da noe annet som er galt. Om forsterkeren har dårlig jording kan den dog havarere så pass på at du har en skikkelig jordforbindelse.
    Blir jorda rett i batteriet så da er ikke jord noe problem, så da skrur jeg rett i gods...

    Leave a comment:


  • spade
    replied
    Det kan provosere fram støy, men som nevnt over er det da noe annet som er galt. Om forsterkeren har dårlig jording kan den dog havarere så pass på at du har en skikkelig jordforbindelse.

    Leave a comment:

Working...
X