Announcement

Collapse
No announcement yet.

HDMI Kabler fra Supra testet i Lyd og bilde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har en PURE 8 Meter og bruker den AKKURAT nå til å spille den siste eppisoden av TOP GEAR på min Pioneer Limited Edition: Bronze 50" og den viser et UTMERKET bilde og lyd med tanke på både lengde og pris. Funker bra for meg.

    Comment


    • #17
      Originally posted by nansen View Post
      Jeg har en PURE 8 Meter og bruker den AKKURAT nå til å spille den siste eppisoden av TOP GEAR på min Pioneer Limited Edition: Bronze 50" og den viser et UTMERKET bilde og lyd med tanke på både lengde og pris. Funker bra for meg.
      Pris på kabel og oppløsning?

      Comment


      • #18
        Jeg har to stk 7.5m lange hdmi kabler som går fra prosjektor til pc, hvor jeg spiller av 720p materiell. I f.eks Gladiator, fra 2000, så slet den ene kabelen med å få fram bilde. filmen hakket og var tilnærmet useelig for min del. Jeg kjøpte en annen kabel fra datakjeden.no til en verdi av rundt 600,- tror jeg det var, denne viser filmen perfekt uten lagg, uten glitcher og uten mosaikkfeil.

        Den første kabelen jeg kjøpte, tror jeg er en billig biltema kabel, uten at jeg skal si det sikkert, fikk den for 200kr av en fyr borti gata her.

        Så ja, en kabel har faktisk litt å si. Noen faglig bakgrunn har jeg ikke for det jeg skriver, annet enn at jeg VET med sikkerhet, at jeg ikke endret noen innstillinger på hverken pc eller prosjektør før og etter kabelbytte.
        Sture Vedal

        Comment


        • #19
          Originally posted by chin View Post
          Jeg har to stk 7.5m lange hdmi kabler som går fra prosjektor til pc, hvor jeg spiller av 720p materiell. I f.eks Gladiator, fra 2000, så slet den ene kabelen med å få fram bilde. filmen hakket og var tilnærmet useelig for min del. Jeg kjøpte en annen kabel fra datakjeden.no til en verdi av rundt 600,- tror jeg det var, denne viser filmen perfekt uten lagg, uten glitcher og uten mosaikkfeil.

          Den første kabelen jeg kjøpte, tror jeg er en billig biltema kabel, uten at jeg skal si det sikkert, fikk den for 200kr av en fyr borti gata her.

          Så ja, en kabel har faktisk litt å si. Noen faglig bakgrunn har jeg ikke for det jeg skriver, annet enn at jeg VET med sikkerhet, at jeg ikke endret noen innstillinger på hverken pc eller prosjektør før og etter kabelbytte.
          Over lengre avstander er det nødvendig med en bedre kabel enn over kortere strekninger, men det betyr ikke at den trenger å være av en dyrere sort av den grunn. Får rimelige kabler med lite tap også. Digitale signaler er også offer for tap, så klart. Poenget jeg vil få frem, er bare at dersom det ikke er så mye tap i en rimelig kabel at bildet blir hakkete, er det ingen grunn til å svi av mange kroner på en dyrere kabel - fordi bildet blir ikke noe bedre av den grunn.

          Ser ikke noe argument for hvorfor det tidligere (alt for lange) innlegget mitt ikke skal være "gjeldende" fortsatt. :P

          Edit: Formulerte meg noe annerledes.

          Comment


          • #20
            Den evige kabeldiskusjonen tar aldri slutt

            For den som vil lese mer kabelsvada fra Lyd & Bilde kan jo lese denne artikkelen: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=587871
            Alpine
            Audison
            Hertz
            Soundstream

            Comment


            • #21
              Hehe, noe må jo entusiastene få lov til å diskutere.

              Menne... sitert fra VG's sammendrag: "Pass på at strømkabelen ikke sitter feil vei i kontakten. Bruk en fasepenn for å måle."

              What? :O

              Comment


              • #22
                Det gjelder de som har 400V TN-nett, altså ikke spesielt mange i Norge. I teorien kan det visstnok ha en betydning.

                Og for alle oss som har 230V IT så er det uaktuelt. Hvis jeg skal komme med et grovt anslag tipper jeg at minst 95% har IT-nett i Norge.

                Og til favorittdelen min av artikkelen:

                - En egen strømsentral med en 16 amperes sikring og en god installasjonskabel frem til en dedikert jack med god mekanisk kvalitet. Det er trinn én for å få godt lyd og bilde hjemme
                Når man kaller et sikringsskap for strømsentral og en stikkontakt for dedikert jack, DA er man på villspor!
                Last edited by spade; 25-11-2009, 18:59.
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

                Comment


                • #23
                  Stemmer det... det finnes jo ikke likerettere i f.eks en cd-spiller eller forsterker

                  Tror jeg skal kjøpe en liten skvett blinklysolje til han jeg, er jo snart jul!
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #24
                    Må ikke glemme GRØNN overledning da
                    Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                    Comment


                    • #25
                      osv osv.. hold det saklig da, så kanskje vi får en konklusjon til en forandring..
                      Terje Lie
                      99 53 66 00
                      terje_lie@yahoo.no

                      Comment


                      • #26
                        Det går ikke an å komme med en konklusjon, fordi gærningene ikke kan bevise sine påstander, og vi andre er for late til å finne ytterligere midler for å motbevise dem når teori OG referanser til blindtester ikke er tilstrekkelig dokumentasjon på at de er på jordet. :P

                        Ta han amerikanske bilstereofyren (husker ikke hva han heter) som påsto at man får mer bass jo lenger bak i bilen subwooferelementet står, pga faseproblematikken. Selv om han har gjort en rekke tester og målt med RTA i forskjellige biler, som beviser det han sier, så finnes det fortsatt skeptikere - sikkert mest av prinsipp, fordi de "mener" det høres annerledes ut i alle bilene DE har testet det i (uten å måle, så klart).

                        Det er bare sånn, at noen "hører" forskjell på f.eks. optiske kabler, og nå også på om man har egen kurs og dedikert stikkontakt til stereoen.

                        Selvsagt gjør de det. Fnarg. Hehe.

                        Comment


                        • #27
                          Hvis man ikke ser forskjell på en HDMI kabel til 1000kr på en flatskjerm til 50 000 kr, og en HDMI kabel til 10 000 kroner er vel konklusjonen ganske åpenbar

                          Er sikker på at om jeg skal inn og kjøpe en TV til 50 laken, anbefaler nok selgeren meg kabler til 10 laken, og at "jeg MÅ ha dyre kabler for å få utnyttet den ekstremt gode bildekvaliteten til TV-en". Hadde vært morro og ta med en slik blindtest og vise selgeren dette
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by DDaudio.no View Post
                            Hadde vært morro og ta med en slik blindtest og vise selgeren dette
                            De kjørte jo en slik blindtest på TV2 Hjelper deg. De brukte kanskje den beste TV'en som er å oppdrive, Pioneer 50" og testet HDMI til et par hundre mot en til flere tusen. En fra Oslo Hifi Center som var høy i hatten og garanterte forskjell ble ganske så stum når han skulle bevise dette med blindtest. Han klarte rett og slett ikke å se noen som helst forskjell

                            HDMI er veldig greit, enten er alt 100%, eller så har du skikkelig dårlig bilde eller ikke bilde i det heletatt. Det er ikke slik at du mister litt sortnivå eller dybde i bilde.
                            Alpine
                            Audison
                            Hertz
                            Soundstream

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by spade View Post
                              HDMI er veldig greit, enten er alt 100%, eller så har du skikkelig dårlig bilde eller ikke bilde i det heletatt. Det er ikke slik at du mister litt sortnivå eller dybde i bilde.
                              Nettopp, å argumentere med noe annet er ikke noe annet enn urimelig fanatisme - eller selgertriks. Som sagt er det veldig mye fortjeneste i kabler.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Miniboom View Post
                                Nettopp, å argumentere med noe annet er ikke noe annet enn urimelig fanatisme - eller selgertriks. Som sagt er det veldig mye fortjeneste i kabler.
                                Det stemmer det. Eksempelet ditt med en høyere fortjeneste på en kabel til 1500 enn en TV til 16000,- kan faktisk være helt riktig. Vi har solgt flatskjermer for sikkert 150 laken, og dem er det nesten ikke fortjeneste på. Ca 10% på det meste, så kommer jo differansen på momsen av inngående og utgående fakturaer som skal betales i tillegg. Så om en selger får solgt en HDMI kabel til 2 laken er det sikkert full jubel hehe.

                                Siste ment som en gimmick for å sette ting litt i perspektiv vel å merke

                                EDIT: For å ta et eksempel på ting det selges lite av; en kamerat av min bror jobbet på en mopedforretning for noen år siden, hvor dem solgte slanger til dekkene for 60kr pr stk. Disse fikk dem inn for 5 kr stk. Da har man en avanse på 1200%
                                Last edited by DD-Henrik; 26-11-2009, 23:45.
                                Tidligere importør for Digital Designs,
                                overtatt av www.dynaBel.no.

                                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                                Comment

                                Working...
                                X