Announcement

Collapse
No announcement yet.

NeDD: Prosjekt Ford Mondeo ungdoms/lydbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PikoFlex
    replied
    Du er en syk.... syyyyk mann! :P

    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    Noen som har lite å gjøre en fredagsmorgen, så har jeg noen poleringsbilder liggende.
    For de som ikke er på DCN, så er disse de samme bildene som ligger der.
    Bilen skal være med i EMMA, så da må den jo være shinet for sesongen.


    Gikk på med godt mot og fikk vasket bilen, fikk den på bukker og tok hjulbuer og under bilen ++
    Brukte i alt 2 dager inkl dører, hengsler, lakk av kanaler og voksen til slutt. Tipper ca. 20 timer +/-
    Bilen står nå for toning av siderutene + jeg tenkte litt DCN-standard dekorering...

    Worklogg og bilder av prosessen.
    Har også tatt bilder for å vise produktmengde, hastigheter og så videre.. Spør om dere lurer på noe.
    For de som er litt interesserte så har jeg lurt inn noen linjer med tekst mellom noen av bildene.
    Vært å få med seg om man er litt ny i gamet.
    De fleste andre vet hvor scrollen er.....

    Noen vil kalle meg sprø, andre likesinned(?) :blink: B)

    Vask:
    Prickbort
    Avfetting
    HT spyler
    Nxt såpe
    3 BM m/gg.! (ekstra til felger + motor)
    Foam-lance + DP foam
    Cobra Wash mitt
    Cobra wave drying

    Motor:
    HT spyler
    DP Engine Degreaser
    Nxt såpe
    EZ Brush
    Swisswax brush
    Div børster ++
    Cobra wave drying
    Black Wow

    Felger/dekk:
    Meguiar's All wheel cleaner
    Bilbarry 1/3
    HT spyler
    Nxt såpe
    EZ Brush
    Swisswax brush
    Meguiar's wash mitt
    Svart Smhitt
    Cobra wave drying
    Jetseal
    Wolfgang tiregel
    Swisswax PNEU

    Vindu:
    Nanolotus pro.. Say no more! wub.gif

    Lakk:
    Pinnacle clay
    Meguiars claylube
    Vann
    Menz Compound
    Menz SIP
    Menz 106 FF Nano
    EZ Cream
    Jetsealer
    Pinnacle Liquied Souveran Wax

    Maskin:
    Metabo roterende
    "SS backingplate"

    Pads:
    Meguiars Solo ull pads (sip)
    CCS oransj (sip)
    CSS hvit (nano)
    Cobra microfiber påføringspads
    Cobra microfiber til å tørke av med
    Div andre merker...

    Div:
    1stk 500w lampe
    1stk Ølkasser
    1stk liggunderlag

    Helt normalt med 2 høytrykkspylere. 1 til Foam-lance og en kraftig til spyling.


    Før vask








    På med Engine Degreaser, Prickbort, Avfetting og til slutt skum...








    Av med lister og pakninger.. Ser her ja.. Mye dritt.. Tørk og støvite.






    Prikkbort i dørere og full vask av bilen etterpå.






















    Fikk bilen på bukker og begynte å spraye på med Prickbort og sterk avfetting.
    Noen forbikjøring stirret godt på meg der jeg sto kl. 0715 og vasket hjulhusene på en fridag.
    :blink:














    Hva?? Skum i hjulhusene er da nødvendig. Hvem sa jeg var normal? :lol:













    Så over til felgvasken. Sommertøflene var ikke klargjort, så dette måtte gjøres før de kunne monteres.


    Litt utstyr for å teste ut litt.. P21S, Bilbarry 1/3 i DG sprøyta og Megs All Wheel Cleaner.


    Disse er vell også kjenkjennelige?




    Nedslitt ja.. Bytter to dekk så fort de for dem inn på lager igjen.



    Let the washing begin..












    Polering av felgene





    Ferdig med felgene..


    Gikk på med godt mot tirsdagsmorgen og polerte alle 4 innstegslistene, alle dører innvendig, sidestolper og "krinker og kroker".


    Grå beinspark merker osv.


    Kom seg betraktelig




    Venstre sidestolpe før og etter. Vanskelig å se, men ripene er der på det første bildet...


    ... Men ikke her lenger.








    Kanalene blei mye rene og finere. La også et strøk lakk på selv "jekkepunktene".










    Let the swirlremoving begin.. Dette var gøy, så gamle kjørespor på taket fra forrige polering.
    De forsvant denne gang...






    Menzerna SIP + Meguiars Solo 1 light cut pad + 4/1800rpm speed.


    Ble en killer dette her.


    Ikke så mye produkt som skal til.


    Fordele utover uten at maskinen er i gang.


    Ferdig nedbrutt på speed 4.. 1800 rpm.


    Wipe off....


    Sjekke om resultatet ble bra nok.. Litt små kjørespor etter hardt press, men ripene er long gone..


    Vipp opp trådene på paden etter hver runde. Slik som jeg laget en "50-50" på her.




    Litt produkt og litt vann..









    Sjekke microfiberen om den er fylles med poleringsstøv. Noe denne kluten ikke har gjort enda, så den er brukbar til flere wipe-off runder..


    Sjekker paden..


    Close-up..


    Litt produktrester blandet med støv og "dritt" fra lakken.. Dette må fjernes...


    Etter en kjapp runde med neglen. Børste ikke nødvendig i mine øyne om man dunker håndflaten til paden noen ganger i tillegg. Da ser du at støvet forsvinner fra paden.




    Nanospeed...



    Polert med nano.. Man skimter produktet som ligger på lakken..


    Nok en wipe-off..


    Her ser dere HVORFOR dere må maskere... Dette er etter forrige korrigering og dere ser hvordan det blir om man bare touch´er litt med en skumpad på gummi og plast.


    Tape gjør susen..


    Ferdig maskert


    Nærbilde av noe?


    Riper og polering videre..































    Må være kreativ for å komme til.












    Fukte en ny pad som skal brukes videre på bilen i lag med nano.


    Sentrert montering.


    Fullt turtall for å tørke den.. Eller få bort "overfladig vann".




    Sjekke tilstanden


    Klart til bruk.



    Nano på frontlyktene.. Helt greit, ble mye bedre enn de var.


    Scratch-X i hullet til dørhåntaket. Ble blankt, men ripene forsvant ikke...


    Bildet viser ikke så tydelig forskjell, men det ble klart hvitere.


    Nanolotus på alle vinduer...


    Tok steget opp i år......






    F E R D I G! Endelig!






























    Nanolotus slager...


    Beading en regnfull morgen... Jepp Black Wow beader også.




    Trenger en ukes pause nå.. Var lei i slutten..

    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    Har noen flere bilder av det dekselet som nå er ferdig. Bare prøvemontert fåreløpig.
    Skal festet med borrelås tror jeg blir planen.










    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    4 egne fester er sveiset fast i bagasjen. Ramma er skrudd i disse festene og subkassa er igjen skrudd i ramma. Dvs at alt kan demonteres om jeg er nødt å ha bagasjeromsplassen.

    (Ps: De sveisene skal i teorien tåle noen tonn)

    Leave a comment:


  • Tony
    replied
    Okei

    Menneh, en ting er å ha laget fester til ramma, men hvordan er det festet i bilen? M6 popmutter?

    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    Fordi at viss kassen var trekt, så skulle jeg presset på elementene uten at vinylen skulle glidd rundt kanten og i tilleg skulle det være heeelt tett. Men det var ikke bare hullene da. Måtte jo ha plasta opp midten for å få lik bøy, slik at det ikke ble en kant der liksom.

    Egne sveiste fester til ramme til subkassen duger i massevis
    Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder av dette...

    Leave a comment:


  • Tony
    replied
    Ikke for å være totalt ARSEHOLE, men hvordan er det enklere å lage et deksel istedet for å sparkle noen små hull? Bare et lite spørsmål fra en undrende hjerne.

    Men ellers ser det bra ut da

    Håper du bolter det skikkelig gjennom gulvet da

    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    Får vekke litt liv i tråden i gjen.. Skal til alpene i helgen og feriere en ukes tid, men skal jobbe mye med bilen når jeg kommer, så kan starte nå med å legge ut noen bilder fra et av 4 deksel.
    Har også fått justert stereoen nå, så nå låter det bra.

    Bilder fra subkasse dekselet.. Orket ikke å sparkle alle skruehullene, så jeg laget meg heller deksel og gjør det trekkbart.

    Her viser først hvordan det IKKE skal gjøres når man skal lage deksel.. Upressa glassfiber + et plastdekke som ikke var helt flatt resulterte i at første støpen ble ujenvn og bølgite.







    Kastet det første dekselet og gjorde litt forandringer da jeg følte jeg lærte av feilene mine.
    Først laget jeg et møje bedre grunnarbeid med å lage flat beskyttelse og ikke å få bølger. Brukte maskeringstape med litt overganger.







    Sørget for å blande opp nok polyester blandt med herder..



    Helt flatt og godt. Mye bedre utgangspunkt til sparklingen skal begynne..




    Til venstre så ser dere hvorfor man aldri ska sage ut forfra når man har støpt et slikt deksel. Ser jo ikke rundt ut i det hele tatt. Fikk litt ekstra sparkle og pussejobb for å rette opp i dette dessverre.. men men, alle er nybegynner en gang..


    Kvalitetssparkel denne gangen. Bare å sette i gang med å sparkle og pusse...










    Finsparklet og klar for en kjapp pusserunde før jeg trekker dekselet.
    Last edited by NeDD; 04-02-2009, 13:23.

    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    Kjekt å høre.

    Sitter i tenkeboksen ang. deksel til å ha utenpå subkassen.
    Tror det blir et deksel som er vinklet likt kassen, og at sidedekslene ska overlappe subkasse dekselet..

    Skal jobbe mer med midtkonsollen i helgen og btw...

    Leave a comment:


  • PainMaster
    replied
    dette ser bra ut så langt!
    gleder meg til å se sluttresultat,faktisk vuder mondeo selv som førsteprosjekt så kommer til å følge med på tråden din
    lykke til!

    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    Fått gjort mer sveising og klargjøring i bagasjen..

    Grunnet og lakkert forsterkerrammen:



    Samme med holderen til DSP`n:






    Prøvefeste subkasseramme til kassen:


    Borret hull og sveiset mutter på unsiden:



    Ferdig lakkert og klar for festing i bilen:



    Ferdig med alt sveisearbeid, unntatt de festene som skal sveises i bilen slik at alle rammene kan skrus fast i festene. Hmm... Tror det var alt.

    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    Hehe, ja det blir litt for ofte dyrere varianter pga utsenet

    Leave a comment:


  • Crazytaxi
    replied
    ser jo penere ut med en 8mm2 da.. hehe...

    Leave a comment:


  • NeDD
    replied
    Tenker på den fastmonterte laderen som er i bagasjerommet som skal gå rett bort på et ekstrabatteri.. Snakk om maks 50 cm strekk..

    25 amp lader. Nok med 2,5 kvadratss kabel da?

    Leave a comment:


  • Øyvind
    replied
    Fra dynnamo mener du? Ikke vits i og har større kabel enn etter hvilken ladestrøm som går der..

    Leave a comment:

Working...
X