Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carputer - hvorfor ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • chin
    replied
    Vil det da si at det går an å styre dvalemodus i stedet for at pc'en slår seg av? Er det noen mulighet for dette også på stasjonære pc'er?
    Da tror jeg at jeg dropper spørsmål 2 og 3 inntil videre. Takk for svar.

    Leave a comment:


  • J.T.
    replied
    1. De fleste bærbare pc'er går i dag i dvalemodus når de mister strømmen sin, og batteriet er nesten tomt.
    2. Ja og nei. Folk har fått til det før, men om du ikke har utdypende peiling så ville ikke jeg ha prøvd.
    3. Kommer alt an på hvor mye bøy det er på buen. Jeg ville ikke begynt å bøye på en lcd-skjerm, alternativet er å støpe/lage egen form til skjermen, så den får stått rett

    Leave a comment:


  • chin
    replied
    Jeg henter opp denne litt, med ett par enkle spørsmål til dere som har bygget carputer i bilen eller som generelt kan litt mer om pc enn hva jeg kan.

    er det mulig å få en pc til å gå i ventemodus i stedet for å slå av ved strømstans?
    Er det noen sjans for å dele en laptop dvs splitte skjerm og hoveddelen i to deler, for å kunne bruke skjermen annet lurt sted i bilen?
    Hvor vanskelig er det å bøye en lcd skjerm? Dvs, kan den monteres i en liten svak bue i en bil?

    Leave a comment:


  • Toby91
    replied
    hehe nei si det det må da bli litt spilling og slikt det(Crysis,Grid etc...)
    men slo fra meg den ideen ganske kjapt etter anbefalinger fra dere og litt tenking selv

    Leave a comment:


  • nicoloco
    replied
    Originally posted by Toby91 View Post
    kanskje det ja men da blir det å vente til den jeg har nå går av med pensjon også flytte den ut i bilen.
    hvordan kan det bli et problem med 2 strømforsyninger i bilen dersom kun 1 av de brukest om gangen?
    er jo ikke værre enn å bruke noen sperredioder til å sperre for spenning tilbake til strømforsyningene.
    Saken er den at du trenger en strømforsyning til bilen og en til stua. Vet ikke om et eneste kabinett som rommer 2 strømforsyninger i den størrelsen du tenker... Ser ikke for meg at det er et problem, men ser for meg at det kan være tungvint å drasse frem og tilbake på en maskin.. Uansett, hva skal du med en maskin med specs
    som dette i bilen?

    Leave a comment:


  • Toby91
    replied
    ja det blir nok det som blir det enkleste koblingsmessig.
    trenger ikke noe annet enn en 12vdc til 19vdc omformer på rundt 90-200w
    i tillegg til de så har jo den bærbare pcen eget batteri.
    men hvordan gjør man det med tanke på av/påslag av pc?
    men vi får se hva jeg gjør.
    takker for all hjelp folkens

    hmm har jo faktisk touch skjerm på den bærbare jeg har nå
    men blir kanskje litt stort?
    Last edited by Toby91; 04-08-2010, 08:45.

    Leave a comment:


  • bassdal
    replied
    Toby: eg har brukt pc stort sett i alle bilane mine. bærbar pc er tingen rett og slett!.

    planen her er da å enten støpe ny midtkonsoll(kun øverste delen) og lage til med en 8" lilliput touch skjerm eller koble signalet fra carputeren til video inngangen på min Alpine iva d 106r.
    hordan tror dere dette vil fungere?
    eventuellt droppe skjermkortet?
    anbefalinger til psu størrelse etc..?


    signalet kan du kjøre inn på iva`n din. so lenge pc`n din har kompositt ut. eller
    du bruker ("vga til kompositt") eg bruker detta i min bil) ,men ikkje å anbefale! Lilliput skjerm er et must!.


    eg råder deg til å kjøpe deg en bærbar pc. (mitt tips)

    Leave a comment:


  • Toby91
    replied
    kanskje det ja men da blir det å vente til den jeg har nå går av med pensjon også flytte den ut i bilen.
    hvordan kan det bli et problem med 2 strømforsyninger i bilen dersom kun 1 av de brukest om gangen?
    er jo ikke værre enn å bruke noen sperredioder til å sperre for spenning tilbake til strømforsyningene.

    Leave a comment:


  • ugn
    replied
    Eller bare (snikreklamen) denne; http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11486 !! ;D

    Leave a comment:


  • nicoloco
    replied
    Originally posted by Toby91 View Post
    hei istedenfor å lage ny tråd så slenger jeg bare inn spørsmålet her.
    har en liten stund fundert på å lage til en carputer i bilen, men den skal likevell enkelt kunne tas ut og brukest inne.
    har satt opp et lite forslag som for meg virker noenlunde bra.

    planen her er da å enten støpe ny midtkonsoll(kun øverste delen) og lage til med en 8" lilliput touch skjerm eller koble signalet fra carputeren til video inngangen på min Alpine iva d 106r.
    hordan tror dere dette vil fungere?
    eventuellt droppe skjermkortet?
    anbefalinger til psu størrelse etc..?
    takker for svar og hjelp.
    Jeg stemmer for at du kjører en laptop istedenfor dersom du har lyst til å ta den inn og ut av bilen. Det der kommer nok til å bli særdeles slitsomt og mest sannsynlig kommer et eller annet til å gå galt. Særlig i og med at du må ha en strømforsyning til bilen og en til stua.

    Leave a comment:


  • Toby91
    replied
    hei istedenfor å lage ny tråd så slenger jeg bare inn spørsmålet her.
    har en liten stund fundert på å lage til en carputer i bilen, men den skal likevell enkelt kunne tas ut og brukest inne.
    har satt opp et lite forslag som for meg virker noenlunde bra.

    planen her er da å enten støpe ny midtkonsoll(kun øverste delen) og lage til med en 8" lilliput touch skjerm eller koble signalet fra carputeren til video inngangen på min Alpine iva d 106r.
    hordan tror dere dette vil fungere?
    eventuellt droppe skjermkortet?
    anbefalinger til psu størrelse etc..?
    takker for svar og hjelp.

    Leave a comment:


  • nicoloco
    replied
    Originally posted by Miniboom View Post
    Windows Media Center (selv i Win7) er jo ikke noe særlig tregt om man har 20.000 filer i biblioteket. Eller. Det kan være PC'ene mine. Men tviler på at bil-PC'er generelt ligger i ytelsestoppen.

    Tror jeg hadde gått for XBMC eller noe sånt. Selv MediaPortal fungerer bedre enn WMC (mtp hastighet).
    Vel, så ville det ikke falt meg inn å bruke WMC, da... Og ikke anbefaler jeg det heller.

    Leave a comment:


  • Tor Ølberg
    replied
    Miniboom, kunne ikke XBMC over linux værdt en god sak i bil? Fungerer hvertfall knall på Acer Revoen til storebroren min. Leser 1080p som bare rakkern

    På en annen side så mister du mulighet for nav og litt random snacks. Selv ville jeg gått for en linux distro også prøvd og bygget opp et menysystem som henter inn programmer på fullskjerm ut i fra hva jeg trykker på. Krever mye tid men i slutten så tror jeg det vil lønne seg.

    Leave a comment:


  • Miniboom
    replied
    Originally posted by nicoloco View Post
    Jeg hadde nok også vurdert en Linux-løsning, men om maskinen hadde taklet Win7 så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøre det og bruke mediacenter-software. =)

    Så du mener at det holder at man har datamaskinens linjeutgang koblet rett på forsterekeren, altså? Får man høyt nok volumsignal for forsterkeren å jobbe med uten å måtte voldta gain-bryterene?
    Windows Media Center (selv i Win7) er jo ikke noe særlig tregt om man har 20.000 filer i biblioteket. Eller. Det kan være PC'ene mine. Men tviler på at bil-PC'er generelt ligger i ytelsestoppen.

    Tror jeg hadde gått for XBMC eller noe sånt. Selv MediaPortal fungerer bedre enn WMC (mtp hastighet).

    Leave a comment:


  • ugn
    replied
    Originally posted by neptyr View Post
    Det avhenger helt på lydkortet.. Du får jo alt mulig der.
    En annen ting som kan være spennende er justering av volum, hvis f.eks PCen henger seg eller noe slikt.
    Hadde ikke vært dumt med et slags potmeter mellom lydkort og forsterkere..

    Er jeg helt på jordet og litt til venstre nå?

    Leave a comment:

Working...
X