Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carputer - hvorfor ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • neptyr
    replied
    Originally posted by ugn View Post
    Neptyr da, en hel side med dette.. og vi er ikke i OT-delen engang

    Hvis jeg på død og liv må prøve å si noe fornuftig ut av den watt watt watt-tingen.
    Hvis du monterer en elektrisk duppeditt i bilen, som trenger 10W når den ikke er på, så ville ikke jeg hatt den i min bil.

    Fordi, 10W når det er 230V i veggen blir et strømtrekk på 0,45A men hvis vi snakker i bilen, så blir strømtrekket på 0,85A.

    Så med et PC1200 som jeg i bilen nå, som er på 44ah, så tar det ish 50 timer for en slik duppedings alene å tømme batteriet,

    Men nå vet vi jo at det ikke er tilfelle, da den bruker bare 1.5W eller noe slikt. Så ja.
    Helt relevant å få detta opp i lyset.
    Og du kunne vel bare skrevet dette ved første rundte, istedet for å virke som du er helt på skogstur.
    Det hadde både vært informativt og nyttig for trådstarter/folk som lurer på trekket.

    0,043 blir vel amptrekket ved 220volt btw.

    Leave a comment:


  • ugn
    replied
    Originally posted by neptyr View Post
    Nei, du sier "10watt med 230 i veggen humhum " og legger dermed opp til at det vil oppføre seg anderledes ved 12volt.
    Neptyr da, en hel side med dette.. og vi er ikke i OT-delen engang

    Hvis jeg på død og liv må prøve å si noe fornuftig ut av den watt watt watt-tingen.
    Hvis du monterer en elektrisk duppeditt i bilen, som trenger 10W når den ikke er på, så ville ikke jeg hatt den i min bil.

    Fordi, 10W når det er 230V i veggen blir et strømtrekk på 0,45A men hvis vi snakker i bilen, så blir strømtrekket på 0,85A.

    Så med et PC1200 som jeg i bilen nå, som er på 44ah, så tar det ish 50 timer for en slik duppedings alene å tømme batteriet,

    Men nå vet vi jo at det ikke er tilfelle, da den bruker bare 1.5W eller noe slikt. Så ja.

    Leave a comment:


  • neptyr
    replied
    Originally posted by ugn View Post
    Og? Det var svar på spørsmålet ditt.
    Ja, det er vi vel enige om nå.
    Nei, du sier "10watt med 230 i veggen humhum " og legger dermed opp til at det vil oppføre seg anderledes ved 12volt.

    Leave a comment:


  • ugn
    replied
    Originally posted by neptyr View Post
    Og?

    Fremdeles samma wattforbruk...
    Og? Det var svar på spørsmålet ditt.
    Ja, det er vi vel enige om nå.

    Leave a comment:


  • neptyr
    replied
    Originally posted by ugn View Post
    Nei, ampern
    Og?

    Fremdeles samma wattforbruk...

    Leave a comment:


  • ugn
    replied
    Originally posted by neptyr View Post
    Skulle wattforbruket gå opp om du endret spenninga?
    Nei, ampern

    Leave a comment:


  • neptyr
    replied
    Originally posted by ugn View Post
    10W når det er 230v i veggen ja
    humhum
    Skulle wattforbruket gå opp om du endret spenninga?

    Leave a comment:


  • epifant
    replied
    Originally posted by Dammed View Post
    ide mode er jo ikke standby/sleep da. Idle betyr at pc'en ikke jobber med noen oppgaver, men at den kun står på.
    Eep, du har rett. Ifølge denne Apple-PDFen ligger strømforbruket i dvalemodus (sleep) under ~1.5 watt. Ikke noe å utvikle angst av, med andre ord...

    Leave a comment:


  • ugn
    replied
    10W når det er 230v i veggen ja
    humhum

    Leave a comment:


  • Dammed
    replied
    ide mode er jo ikke standby/sleep da. Idle betyr at pc'en ikke jobber med noen oppgaver, men at den kun står på.

    ""Idle" reflects the power used with only Finder open, using the default power management settings."

    Men ja, sleep mode på carputer med en 45W PSU er nok rundt 5W elns, noe som tilsvarer en liten lyspære i bilen.

    Leave a comment:


  • epifant
    replied
    Nyeste Mac Mini 2.4GHz/2.66GHz C2D bruker 10 watt i dvalemodus*, og med OS X er maskinen våken og klar til bruk i løpet av ~5 sekunder. Du kan selvsagt installere Win7/Vista/XP/Linux om du er allergisk mot OS X...

    Carnetix-strømforsyningene passer ypperlig og kan settes til å slå maskinen av når batterispenningen synker under et forhåndsinnstilt nivå.

    *Kilde

    Leave a comment:


  • Dammed
    replied
    en pc tar veldig lite i standby mode. Strømforsyningene i en carputer er også veldig små, er bare å prøve og se hvordan det går.

    Leave a comment:


  • Noobdelux
    replied
    er faktisk en drosje i byen som har en bærbar pc fastmontert.. minn meg på å få tak i eieren av den bila..

    ps sett dvd`n?

    ps 2. du kan jo få tak i en mini tastatur og ett liten skjerm som du kobler til den bærbare som du da kan ha en annen plass i bila. men lurer på om du da desverre må ha skjermen i en open posisjon.
    Last edited by Noobdelux; 13-09-2010, 21:49.

    Leave a comment:


  • chin
    replied
    Er vel ikke store strøm mengden som kreves for å ha en carputer i hvilemodus, er det? Jeg har omtrent nada peil på mengden som kreves for å ha en pc gående, men hvis vi sier ett ca tall, hva vil det være da?

    Jeg vet ikke helt enda hvor aktuelt det blir med pc i bilen, men vi får se hva jeg finner på når nye spilleren kommer i hus..

    Leave a comment:


  • Dammed
    replied
    mister du strøm på en stasjonær pc så er det akkurat som å skru av strømmen til en lyspære. Den slutter å fungere. Grunnen til at latops går i dvalemodus er at de har en batteri reserve. Og denne ventemodusen er ment for at du skal kunne hente laderen eller at du tar og lagrer arbeidet ditt og skrur av maskinen.

    Siden du skal ha en Carputer, så er det fult mulig å sende en datamaskin til ventemodus istedenfor at den slår seg av, men da bruker den strøm fra batteriet ditt.

    Mange 12-12V PSUer har en jumper innstilling som man kan velge om man vil at datamaskinen går inn i ventemodus eller om den skal bli slått av når du trykekr på av/på knappen.

    Leave a comment:

Working...
X