Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et par spørsmål om Dynabel BF8501 og BF8701!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Elutstyr.no View Post
    Snakket litt med Nils fra dynaBel på msn her nå, og han sier forsterkeren yter MER enn oppgitt. Han har databladene liggende på jobb, men er ikke tilbake før om 2 uker.

    Han kan scanne de inn for oss så kan jeg legge de ut her :-)
    Dette tviler jeg ikke et sekund på Dynabels image er så godt i mine øyne, at jeg ikke trenger noe datablad for å tro dem, MEN er jo alltid gøyale å lese på
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #47
      Jeg er helt enig med deg Henrik, som sagt så baserte jeg min antakelse på at Dynabel fulgte resten av flokken og at det var mest sannsynlig 10% forskjell, og som jeg sa så er det fult mulig at det er annerledes. For å sitere meg selv:

      Originally posted by Dammed View Post
      Siden vi vet ikke hva effektiviteten er ved 1 ohm, så kan vi kun forutse at den er rundt 70-75% slik den er hos mange andre klasse D forsterkere.

      Hvis den skulle levert 7000W rms, så må den være 81% effektiv. Noe som er ikke umulig, men usannsynlig når man sammenligner hvor effektive andre forsterkere er ved 4ohm og ved 1 ohm.
      Grunnen til at jeg fortsatte diskusjon var at folk uten kunnskaper begynte å rette på det jeg skriver som feil. Altså matematikken rundt P = UI.

      Men det er bra at vi ser datablader på dette her om et par uker.

      Elutstyr.no, du kan jo også be han legge til effektivitet på hjemmesida så slipper folk som jeg å undre på det.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #48
        Originally posted by Dammed View Post
        Jeg har ikke tatt feil noen sted her, leser du hva jeg skriver så ser du hvorfor. Hifonic husker noe, det er ikke bevis på noe som helst. Ikke noe vondt ment Hifonic, men slik er det. Hvis han henviser til en test så er det greit nok, men som sagt jeg har skrevet at det er ikke umulig, men veldig usannsynlig at BF8701 gir 7000W rms ved 1ohm.

        Jeg kan ikke elektronikk så godt og jeg prøver ikke å skryte på meg noe som helst, jeg er ingen elektro ingeniør, jeg har brukt lover som hører til elektronikken i min utdanning som maskin ingeniør så jeg kan dem ganske greit. Men ja sist jeg sjekket jo varmere en sikring eller metall generelt blir jo høyere motstand blir det og dermed blir det enda varmere, som igjen øker motstanden, til slutt blir det så varmt at det smelter, jo tynnere metall desto mindre strøm tar det før det blir varmt. Og slik funker sikringer, ganske enkel og primitiv løsning, men ingen vits å finne opp noe nytt hvis det funker bra. Selvfølgelig hvis vi tenker at alle sikringer består av samme type metall. Noe de sikkert ikke gjør.

        crazy taxi, som sagt du kan like gjerne ikke bruke en sikring, ikke så lurt men hvis du tror at du får mer fra forsterkeren slik så kjør på. Men sikringer som produsenter anbefaler er større enn den strømmen som forsterkeren vil trekke og dermed så er sikring str en absolutt maks. Dette så dere i f.eks. mitt eksempel med RF forsterkeren. Dette har jeg og mange andre brukt i flere år, du skjønner at en forsterker ikke kan gi f.eks. 2000W rms på en 40A sikring. Og dermed finner du fort ut om forsterker produsenter skryter på seg masse tull. Dette er som sagt ingen heksekunst.

        Men dere mener altså at Dynabel har sagt at du kan bruke en 300A sikring fordi dem vet at du kan kjøre mer strøm gjennom en slik sikring?

        Hvorfor ikke bare anbefale å bruke en 400A/500A sikring? Eller anbefale å bruke en fordelingblokk rett foran forsterkeren slik at man kan bruke 2 eller flere strømkabler på hver strøm terminal slik at dem leverer tilfredsstillende strøm?

        Syns det er litt rart at dere prøver å vri dere rundt det faktum som jeg har vist med bla RF forsterkeren at produsenter anbefaler/bruker sikringer som er større enn den strømmen som forsterkeren bruker.
        Sikringsstørrelser er ingen absolutt maks når det kommer til bilstereoforsterkere av denne typen.
        Mange som bruker forsterkere av denne typen ”For det de er verdt” bruker dem ikke med sikring fordi dette er et svakt ledd for dem. I ditt eksempel ang RF forsterkeren så synser du også ved at de skriver 12V da de følger CEA2006 standarden som opplyser om at målinger skal være gjort på 14.4V
        Fordi dette er noe du mener og huske. Som du egentlig har gjort hele ang denne forsterkeren da du ikke har noe og vise til ang denne aktuelle forsterkeren. Kan jo dra inn en sammenligning ang bil som du syns passer så bra inn. Bil A og B er begge en 1,4l av nogenlunde samme biltype. Bil A bruker jo 0.4l på mila og da må jo bil B også bruke det eller?

        PS. Nicket er Crazytaxi ikke crazy taxi. Siden du er så opptatt av hvordan nick skal skrives så burde du følge din egen lære.
        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

        Comment


        • #49
          Originally posted by Dammed View Post
          Jeg er helt enig med deg Henrik, som sagt så baserte jeg min antakelse på at Dynabel fulgte resten av flokken og at det var mest sannsynlig 10% forskjell, og som jeg sa så er det fult mulig at det er annerledes. For å sitere meg selv:



          Grunnen til at jeg fortsatte diskusjon var at folk uten kunnskaper begynte å rette på det jeg skriver som feil. Altså matematikken rundt P = UI.

          Men det er bra at vi ser datablader på dette her om et par uker.

          Elutstyr.no, du kan jo også be han legge til effektivitet på hjemmesida så slipper folk som jeg å undre på det.
          Jeg ser forsåvidt hva du mener, og det er lett å tippe at effektiviteten er rundt 75% om man sammenligner med visse andre forsterkere, men variablene er for store på effektivitet mellom forskjellige forsterkere, og da blir folk gale når det kommer til synsing på visse punkter. Selv om jeg kunne tippet det samme som deg, så hører ikke synsing hjemme i elverdenen Men da er vi hvertfall på bølgelengde
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #50
            Originally posted by Dammed View Post
            Jeg er helt enig med deg Henrik, som sagt så baserte jeg min antakelse på at Dynabel fulgte resten av flokken og at det var mest sannsynlig 10% forskjell, og som jeg sa så er det fult mulig at det er annerledes.
            Nettopp det jeg vil frem til her. Du kan jo ikke drive å basere ting på hvordan det er med andre forsterkere.

            Originally posted by Dammed View Post
            Jeg har ikke tatt feil noen sted her, leser du hva jeg skriver så ser du hvorfor. Hifonic husker noe, det er ikke bevis på noe som helst. Ikke noe vondt ment Hifonic, men slik er det. Hvis han henviser til en test så er det greit nok, men som sagt jeg har skrevet at det er ikke umulig, men veldig usannsynlig at BF8701 gir 7000W rms ved 1ohm.

            crazy taxi, som sagt du kan like gjerne ikke bruke en sikring, ikke så lurt men hvis du tror at du får mer fra forsterkeren slik så kjør på. Men sikringer som produsenter anbefaler er større enn den strømmen som forsterkeren vil trekke og dermed så er sikring str en absolutt maks. Dette så dere i f.eks. mitt eksempel med RF forsterkeren. Dette har jeg og mange andre brukt i flere år, du skjønner at en forsterker ikke kan gi f.eks. 2000W rms på en 40A sikring. Og dermed finner du fort ut om forsterker produsenter skryter på seg masse tull. Dette er som sagt ingen heksekunst.

            Men dere mener altså at Dynabel har sagt at du kan bruke en 300A sikring fordi dem vet at du kan kjøre mer strøm gjennom en slik sikring?

            Hvorfor ikke bare anbefale å bruke en 400A/500A sikring? Eller anbefale å bruke en fordelingblokk rett foran forsterkeren slik at man kan bruke 2 eller flere strømkabler på hver strøm terminal slik at dem leverer tilfredsstillende strøm?
            Det beviser ingenting for deg at jeg vet at den forsterkeren er nøye gjennomtestet av folk som ikke bryr seg om internett og slikt. Men han som har gjort dette (Mikko Virta) er så kompetent innen området at hans målinger bør ikke betviles. Og hadde du faktisk fulgt litt med på dB drag i Europa så hadde su sett at frosterkere som er samme som dynabel sin, men med annen branding er flittig brukt nettopp for sin gode effektivitet og ytelse.

            Og det står jo på nettsiden til dynabel at anbefalt sikrign er 300 ELLER 350 per plusskabel. Og det å sette noe større sikring enn det på 50mm2 kabel begynner å ligne idioti. De som faktisk utnytter denne forsterkeren maksimalt bruker ingen sikringer til denne. Kan vel kalles idioti det også, men fy som sikringer stjeler effekt!

            Og alle her forstår at man ikke kan dra f.eks 2kw rms gjennom 40A sikring, så du kan bare droppe å preke om det. 600A sikring leverer 7kw rms, det er poenget her. Og dynabel anfaler tross alt 700A også, så jeg ser ikke helt hva du hyler etter her? Den forsterkeren klarer å brenne opp den 700A sikringen også om man belaster den maksimalt over lengre tid med sinus tone.

            Poenget mitt her er at dynabel anbefaler sikring for at de som ikke er helt inne på bruken av en slik forsterker skal kunne velge noe som passer så de slipper å kjøre uten sikring. Og disse folka hører på musikk med denne forsterkeren, og da vil man MEGET sjelden komme over 600A strømtrekk grunnet flere faktorer. Kan vel nevne at musikk er dynamisk og at motstanden svinger "litt" når man spiller musikk. Da vil ikke forsterkeren levere særlig mye effekt uansett.

            Tror dynabel hadde mista troverdigheten sin om de anbefalte 400-500A sikring på 50mm2 kabel Og det hejlper jo lite å fordele kabelen i flere like store kabler når strømmen uansett skal gjennom den første kabelen?
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment

            Working...
            X