Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor eller liten basskasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor eller liten basskasse?

    Har nå hatt muligheten til å prøve meg fram litt med forkjellige basskasser.
    I mitt tilfelle har jeg brukt ett/to BOSCHMANN ZX12PRO ELEMENT og en BM monoblokk på 5000w i 1 ohm.

    BILEN ER EN SEDAN

    jeg har altid sverget til at 2 basser er best da det spiller høyere enn 1 og det er greit når du ligger i 100 på motorveien med nærmere 90 db veistøy

    spilte først en periode med to lukkede kamre på 50 liter.Dette spilte veldig greit men ble lei av å kjøre med åpent vindu for å få mere bass
    Det tok også opp for mye plass når vi(er gift og har unge)skulle ut og shoppe.

    Siden kassa var stor og firkanta skråskjærte jeg siden som er mot setet heiv på ny front og satte i en port i hver kassedel satte da igjen med ca 46L i hvert kammer.
    Dette låt mye tøffere og brutalt og jeg kunne kjøre med vinduet igjen

    Ble etterhvert lei av å bære denne kassa ut og inn av bagasjen(høy terskel)

    Lagde derfor to kasser istedenfor med hver sin 12" på ca42L Med bassport.
    På den måten ble de lettere å flytte på og jeg kunne nesten altids sitte igjen med 1 kasse selv om det skulle shoppes

    Så er det en myte her på forumet som vil ha det til at det ofte er bedre med 1 bass i en stor kasse enn 2 i små kasser.
    De fleste her vil jo gjerne følge fabrikk anbefalningen på kasse størelse.
    Og der vil myten her på forumet ha det til at den bør gjerne dobbles........

    OG...........det er akkurat det jeg har prøvd

    prøvde nå med 1 12" i en kasse på ca 88L.
    Har nå prøvd både lukket og portet.

    Nå er det ofte opp til den induviduelle hva som låter best så dette er kun basert på min erfaring.

    Lukket kasse;

    liten kasse(lukket)i mine ører i min sedan strakk ikke til på noen måter selv med to x 12" og 5000w inn.
    Dette spilte fint/greit med seteryggen helt nede når jeg sto parkert.
    Når jeg kjørte ble det aldri høyt nok.

    Derimot med stor lukket kasse og ett element (parkert) spilte jeg meg selv i søvn,ikke fordi det låt dåll,men fordi det låt såpass bra at når jeg heiv på den ene hippe cden etter den andre så låt det så bra at jeg bare måtte prøve å hive på litt jazz.
    Og for å være ærlig så har jeg aldri hørt frontsettet spille så uanstrengt og upåvirket av bassen.
    Med andre ord helt knall.
    Hadde da vinduet litt oppe og sto parkert i garasje.
    Dette låt også bra når jeg kjørte(åpent vindu)men vrengte litt for tidlig,derfor var ikke dette noe alternativ for meg.
    Hadde jeg hatt plass til 2 kasser på over 80 liter så ville jeg ha prøvd


    portet kasse;

    her har jeg prøvd ca 42,46 og 88L(lukket vindu)

    42Lsom anbefalt fra fabrikk: 2slike spilte mer enn høyt nok for meg,men synes det ble tamt fra 45hz og opp og litt for mye bromming fra35hz og ned.
    Dette gjør subben veldig selektiv på type musikk og innspilling,,noe kunne låte veldig bra og andre ting helt bærs.
    En kasse på 42L låt helt likt med de samme karakteristikkene men noe lavere,som igjen ikke altid er nok

    46 liter ble kun prøvd med 2 x12" og det spilte bedre på alle punkter og litt mindre selektert.

    88liter;Behøver jeg å si mere,noe annet enn at jeg skulle hatt to slike kasser
    Her har jeg gjenbrukt den samme porten som på 42liters kassa som helt sikkert er feil,men men man tager hva man haverkanskje jeg skulle hatt 2 porter??

    Dette spilte ikke like pent som samme kasse i lukket form(med åpen vindu)
    men who cares når man kjører og man har sedan og all veistøy
    Dette punchet ganske mye mere uten at det brummet for mye på de dypeste tonene.Jazz plata låter fortsatt meget bra og black eyed piece og bass dominator skiva spytter ifra seg,og bare en sjelden gang blir det ikke høyt nok.

    Så moralen er:VELG STORT HVIS DU KAN.


    PS.
    SER at elementet beveger seg mye mere nå enn i den lille portete kassa,så det er mulig jeg bør bruke en port til for å begrense bevegelsene litt så jeg da kan få spilt høyere.
    Så også att med lukket kasse var det enda mere bevegelse.

    veldig langt innleg men leser du dette også så var det sikkert interesant
Working...
X