Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til mitt første bilstereoanlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    What he said!^^^^^^^^^

    Og befalt størrelse på sikring samt plassering av denne finner du i manualen til forsterkeren evt google it. Ikke bare sett på en tilfeldig størrelse.
    never enough!

    Comment


    • #17
      Jeg synes 50 mm2 blir unødvendig stort, og 25 mm2 blir for lite, så jeg likte 35 mm2 hos Torshov. Om forskjellen er at den er stivere, så skal jeg nok klare meg med den. Føler at kvaliteten på strømkabelen ikke er så viktig, i og med at strømmen legges for seg selv.

      Når det kommer til høyttalerkabel, så føler jeg at kvaliteten på kabelen spiller en litt større rolle. Noen som har noe negativt å si om høyttalerkablene til Torshov? Eventuellt noe skryt om en av kablene på Bilstereosenteret?

      Så var det sikring. I manualen til Pioneer monoblokka stod det at det skulle være "Fuse (30A) x 2" i motorrommet, og om Macromen stod det bare at det måtte være en sikring så nærme batteriet som mulig. Jeg googlet også, men ble ikke noe smartere av det. Hjelp?

      Comment


      • #18
        kablene på torshov er aliminium og ikke kobber. Du kan dele tverrsnittet på 2 i forhold til kobber. Pluss at du kan ikke dra like mye ut av ledningen. men vil du kjøpe der så vær så god. er vel 100kr meteren. Ditt valg. Bilstereosenteret har mye snacks de


        mvh kim

        Comment


        • #19
          Okei. Det er feil at at man kan dele tverrsnittet på 2, men om man deler det på 1.5 så får man et mer riktig resultat, dvs. at 50 mm2 alu blir ca. det samme som 35 mm2 kobber.
          F.eks ved en 5 meter lang 35 mm2 kabel med 30 A belastning sparer man under 0.04V ved å legge kobber, og jeg tror jeg klarer meg uten de 0.04 voltene Og det er 60kr meteren for 35 mm2, men 150kr meteren for 50 mm2 på Torshov.
          Men takk for innspillene uansett, men hadde satt pris på noen innspill om det jeg engentlig trenger hjelp til, nemlig høyttalerkabel og sikring til anlegget

          Comment


          • #20
            Du sikrer i hovedsak etter hvor mye strømkablene tåler, og alle kablene i samme krets burde ha samme størrelse. Er en mindre enn den andre må du sikre etter den minste. Hvorfor mindre jording enn pluss på forsterker?

            Tror du kan sikre den 35mm2 kabelen med 150A, i følge EMMA. Tipper de har tatt høyde for "worst case scenario" når det kommer til kabeltype.

            Om forsterkeren ikke har innebygd sikring og krever en ekstern, kan du sette en sikring av den størrelsen rett før forsterker. Du kan også bruke den størrelsen på hovedsikringen men når du skal ha flere forsterkere kan det gi trøbbel.

            Hvordan skal du splitte strømmen til begge forsterkerne? Om du splitter 35mm2 kabelen til to nye 35mm2 trenger du ikke nye sikringer etter splitter. Går du ned på tverrsnittet trenger du egen sikring på den/de aktuelle kablene.

            Comment


            • #21
              Åja, det visste jeg ikke.
              Jeg tenker at jordingen har mindre spenningsfall siden det går gjennom chassiet, så er det ikke nødvendig med tykkere kabel.
              Ok, da kjøper jeg 150A sikring.
              Macromen har 2x25A sikring innebygd, og Pioneeren har 2x30A. Vil det i all hovedsak si at jeg bare trenger 55A hovedsikring?
              Jeg tenkte å kjøre strømmen fra batteriet inn i den ene og laske dem sammen om det er plass i terminalene. Visst ikke det er plass må jeg dele på en annen måte, men jeg kjører hvertfall 35mm2 all the way på plussen.

              Men er det ingen som har noen erfaringer med høyttalerkabel fra bilstereosenteret eller torshov?

              Comment


              • #22
                Du kan bruke den høyttalerkabelen du vil og føler du har råd til. Kanskje ingen har svart på det spørsmålet ditt fordi det generelt er et svært omdiskutert tema innen lyd, bilstereo og ihvertfall hifi. Her er det nok motstridende meninger! Noen mener det har meget stor innvirkning på lyden, andre mener det har fint lite å si. Kostnadsmessig bør kablene gjerne matche prisen på resten av utstyret ditt (ikke kabel til 300kr/meter på et frontsett til 599,-).
                Pass på at tverrsnittet er stort nok. Da tenker jeg over 2,5-4kvadratmillimeter til subwoofer og over 0,75kvadratmm til mellomtoner og diskant. Kjøper du en kabel fra en bilstereoforhandler (og gjerne ikke den aller tynneste og billigste) så gjør du sikkert et trygt valg.
                Last edited by bass-freek; 21-04-2013, 21:56.
                never enough!

                Comment


                • #23
                  Du er jo på 110A totalt med de forsterkerne da, 150A sikring skal være greit.

                  Det går fremdeles like mye strøm gjennom den jordingen som plussen.
                  Du måtte ha sikret som om du kjørte 20mm2 hele veien da man må sikre etter tynneste kabel i kretsen.

                  Så helst kjør 35mm2 eller større der også, strøm er ikke et område det lønner seg og nedprioritere.

                  Comment


                  • #24
                    Ja selvfølgelig... Tenkte av en eller annen grunn at de innebygde sikringene var seriekoblet...
                    Da blir det 35mm2 på hele anlegget. Takk for hjelpa!

                    Comment

                    Working...
                    X