Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til mitt første bilstereoanlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til mitt første bilstereoanlegg

    Hallo godtfolk
    Etter å ha ventet mang en uke på svar på mail av Bilradiospesialisten, henvender jeg meg her i håp om å faktisk få hjelp.
    Jeg har en Volvo 740 92 mod. stasjonsvogn som jeg er veldig gira på å få litt grei lyd i.

    Jeg har noe gammelt utstyr liggende: En forsterker av typen Macrom 44.07, og to subber av typen Rockford Fosgate RFP 1410, tror det er 8", i en lukket kasse.
    Jeg skal bruke den basskassen, men tror jeg må ha en ny forsterker til den. Noen som har peiling på hva jeg trenger?

    Jeg skal ha ny spiller som MÅ ha DAB/DAB+, AUX og CD spiller. USB(gjerne med iPhone støtte) er også ønskelig, men ikke et must. Det er de tingene jeg føler er viktigst i en spiller, men har skjønt at innmaten er vel så viktig. I og med at jeg ikke har peiling, så må dere gjerne komme med anbefalinger. Jeg har sett litt på Pioneer DEH-X8500DAB, og jeg føler den har alt som trengs, men once again, jeg har ikke peiling på om innmaten er god, eller om jeg like godt kan kjøpe en spiller til 1000 kr.

    Jeg skal også har nytt frontsett, men er usikker på hva jeg skal velge. Jeg vet at jeg må ha noen adaptere som går fra en rar volvostørrelse til 5.25".
    Jeg har hørt at Focal er et bra merke, og at komponentsett spiller bedre en fulltone høyttalere. Høttalerne må passe inn i dørene uten modifikasjoner, og de orginale grillene må passe over, men etter hva jeg har forstått passer de fleste komponentsett høyttalerene rett inn. Jeg har sett på Focal PS-130 og Focal P130 V15. I og med at sistnevnte er ny, regner jeg med at den er bedre, men hva får man igjen for de 200 kronene? Men igjen, jeg har jo ikke peiling, så kom gjerne med anbefaliner!

    Når det kommer til forsterker til frontsettet, så har jeg jo som sagt en liggende som jeg håpte jeg kunne bruke til det. Etter hva jeg har lest meg frem til på nettet, så kan den dele ut 60 W på 4 kanaler eller 150 W på to kanaler. Så vidt som jeg forstår trenger frontsettene 60 W eller max 120 W. Om jeg brokobler til to kanaler når forsterkeren er stilt inn på 4 kanaler får de vel 120 W på hver, ville ikke det blitt perfekt? Eller tar de bare det de trenger, slik at jeg kan kjøre 150 W på dem uten at de nødvendigvis trekker så mye, og uten at de ødelegges?

    Når det kommer til kabing osv. har jeg ingen peiling. Hvilke kabler og tverrsnitt trenger jeg(eller er det best med bare et kabelsett?), må jeg kjøpe sikring utenom, trenger jeg kondensator osv.

    Jeg har egentlig ikke lyst til å bruke mer en 6-7 tusen på alt i hop, men om dere mener jeg virkelig burde legge til en tusenlapp eller to, så er ikke det umulig

    Håper noen av dere der ute som leser dette vil ta seg tid til å hjelpe en stakkar nybegynner

    Hilsen Jonas

  • #2
    Mange spørsmål på en gang her.
    anbefaler at du styrer unna Bilradiospes. Etter mitt syn er de dyre, de tar lite hensyn til kundens behov og ønsker men er mest opptatt av å selge det dyreste du vil gå med på.

    - Jeg uttaler meg ikke om CD-spiller da jeg ikke kjenner markedet så godt, noen andre kommer sikkert med et greit tilbud til deg på det i denne tråden.
    - Brukt, billig og god forsterker til subben din kan du finne her i kjøp/salg-tråden. evt legg ut en ønskes kjøpt annonse
    - Jeg har et 5,25 frontsett til salgs. tilsvarer dette:
    http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...entsett/AS4312
    men forrige modell. det er ditt for 800,- pluss frakt. ligger klart i orginalesken!
    - Jeg ANTAR at forsterkeren din gir 150w i 2 ohm når denne firekanaleren brokobles, du bør da ha et frontsett med 2ohms motstand for å få gleden av den effekten. Jeg mener at 60w er lite på et frontsett personlig. Men du kan starte med den og oppgradere hvis du vil ha mer trøkk.
    - Anbefaler at du kjøper noe dempematter til dørene dine for at det skal låte best mulig i dørene,og slike monterer du greit selv evt få hjelp av en venn. Tipper du får de fleste frontsett i rett dimensjon til å passe innafor orginale døtrekk/griller.

    Lykke til!
    never enough!

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      - Håper noen andre der ute kan anbefale meg en cd-spiller, evt fortelle meg om den Pioneeren er god nok og verdt prisen.
      - Eneste problemet med å finne forsterker til basskassen er at jeg aner ikke hvor mye watt den trenger... Håpte at noen på dette forumet visste det?
      - Angående frontsettet, så tror jeg at jeg heller vil kjøpe et nytt sett som jeg kan ha i mange år fremover, så takk men nei takk Men er Gladen et bra merke? Focal P130 V15 vs. Gladen SQX 130?
      - Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli 150 W av å brokoble to 60 W kanaler? Men er det sånn å forstå at motstanden halveres ved brokobling, slik at det da blir uaktuelt? Hva vil skje hvis jeg kjører 150 W på dem da? Ødelegger jeg dem da?
      - Når det kommer til lyddemping av bilen, så har jeg av en eller annen grunn fått intrykk av at ikke det vil hjelpe noe om ikke man tar hele bilen skikkelig. Så jeg skjønner ikke hvordan det kan hjelpe noe å dempe kun i dørene?

      Hilsen Jonas

      Comment


      • #4
        Subwooferen:
        http://www.rockfordfosgate.com/rftec...oofers_MAN.pdf
        http://www.rockfordfosgate.com/rftec...10_1810-TS.pdf

        Er en 8" 4 ohms på 200W RMS (pr stk selvfølgelig).

        Spilleren er sikkert finfin den. Pioneer DEH-X6500DAB er kanskje også ett alternativ.


        Når det kommer til demping så gjelder vel egentlig det litt mer "ekstremister". Jeg har ikke dempet noen av bilene mine og lyden er sinnsyk og vell så det. Selvfølgelig kunne jeg gjerne ha hentet noe mer "hifi" ved og dempe osv og ikke minst fjerne støyen litt utenfor bilen og noe av skranglingen man gjerne har i bilen.


        Forsterker til subene? Hmz.. kanskje noe i dette området:
        http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=575
        http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=4339
        Litt usikker på prisklasse.
        Last edited by Julepils; 27-02-2013, 21:37.

        Comment


        • #5
          Originally posted by JonasKanonas View Post
          Takk for svar!

          - Håper noen andre der ute kan anbefale meg en cd-spiller, evt fortelle meg om den Pioneeren er god nok og verdt prisen.
          - Angående frontsettet, så tror jeg at jeg heller vil kjøpe et nytt sett som jeg kan ha i mange år fremover, så takk men nei takk Men er Gladen et bra merke? Focal P130 V15 vs. Gladen SQX 130?
          - Når det kommer til lyddemping av bilen, så har jeg av en eller annen grunn fått intrykk av at ikke det vil hjelpe noe om ikke man tar hele bilen skikkelig. Så jeg skjønner ikke hvordan det kan hjelpe noe å dempe kun i dørene?

          Hilsen Jonas
          Har du høyttalere i dørene hjelper det MYE å dempe dørene. Du trenger ikke dempe hele bilen for at det skal det skal hjelpe. De som demper hele bilen gjør antagligvis dette for dem driver med SPL / dB-drag.

          Er ikke noe galt i å kjøpte brukt frontsett / løse høyttalere.

          Kan anbefale en CD-spiller, den har alt du trenger - men desverre ikke DAB hos Pioneer enda, vet kun om én spiller som har DAB. Denne spilleren har streaming via BT, telefoni via BT, tilkobling for iPod og iPhone. 2x USB bak, AUX foran og bak, muligheter for å koble til tilleggsutstyr etc. Den har også veldig masse avanserte justeringsmuligheter som kan hjelpe til med å få skikkelig god lyd - hvis man vet hvordan man skal bruke det. Bl.a 16-bånds EQ på L & R, 3-veis delefilter, tidskorrigering etc
          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

          Comment


          • #6
            Takk for infoen om subbene Julepils!
            Angående dempingen i dørene, så får jeg se hva det blir til, men det blir nok ikke med det første hvertfall...
            Ble veldig lysten på den spilleren din Jørgen, men eneste broblemet er at jeg ikke aner hvordan man bruker noe sånt... Får søke litt på det, og prøve å sette meg inn i det før jeg blar opp pengene hvertfall. Eller kanskje noen av dere vet om noen bra sider man kan sette seg litt inn i sånt?
            Men finnes den noen slags DAB mottaker som man kan koble rett inn i spilleren for å kunne spille fra dabsignaler når spilleren er på f.eks AUX eller USB mode? For om det hadde vært mulig å få tak i, og det ikke hadde kostet gull og grønne skoger, så hadde jo det vært helt perfekt

            Ok, da vet jeg hva jeg trenger til å drive basskassen, jeg tror jeg vet hva jeg vil ha av CD-spiller, og jeg har blitt anbefalt å ha dempematter i dørene.
            Det jeg da trenger hjelp til er:
            - Frontsett. Er det mye forskjell på de forskjellige komponentsettene i 2000 kroners prisklassen, eller er alt stort sett samme driten? Noen som kan anbefale et komponentsett dere vet er bra rundt den prisen? Det kan være Focal eller hva enn annet som er bra. Akkurat dette vil jeg ha nytt.
            - Forsterker til frontsett. Har vel egentlig fått svar på dette, at jeg kan kjøre de på 60 W, men at det egentlig er for lite. Men jeg har ikke helt forståelse for hvordan det med høyttalere og watt fungerer. Trekker høyttalerene bare den effekten de trenger, eller får de det forsterkeren kan levere, hele tiden? Hva vil skje hvis jeg stiller forsterekeren inn på 150 W når max watt på komponentsettet er 120 W? Noen som eventuellt vet om noen komponentsett som er laget for 150 W eller 120 W på 2 ohm?
            - Kabling osv. Hvor store tverrsnitt trenger jeg, hvor stor sikring trenger jeg, eller om noen kunne anbefalt meg et kabelsett til mitt oppsett, hadde det vert helt topp! Er det nødvendig med kondensator og/eller burde jeg oppgradere batteriet mitt?

            Setter stor pris på all hjelpen jeg får!
            Hilsen Jonas

            Comment


            • #7
              Går ann å finne info for å sette seg inn i sånne spillere ja, finnes tråder om det her på forumet.

              "for å kunne spille fra dabsignaler når spilleren er på f.eks AUX eller USB mode" - hva mener du her?

              Vanligvis er det vel ikke store forskjellen på komponenter i samme prisklasse. Til 2000kr nør du få tak i noe bra.

              Forsterkeren gir ut effekt alt ettersom hvor høyt du spiller. Spiller du lavt går det liten effekt, jo høyere du skrur opp volumet desto mer effekt pøses ut. Går fint med 150W på 120W-rated høyttaler. F.eks kjører jeg 200W på mine høyttalere rated til under 50W.

              Dimmensjon av kabler vet du ikke før du vet hva det vil trekke av strøm. Kondensator er ikke det første man prioriterer i et anlegg.
              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

              Comment


              • #8
                Her får du flere gode tips fra Jørgen. For å konkretisere:
                Kjøp deg en spiller fra et respektabelt merke du. Kjøp et frontsett, men jeg vil påstå at om du ikke engang er villig til å dempe dørene så får du ikke full glede av et sett til over 2000kr. Da kan du kjøpe noe rimeligere! Det blir litt som å kjøpe seg en penskjorte til to tusen spenn fordi du skal bruke den når du maler huset.
                Drit i kondensator, det er tøys. Når du har forsterker(e), kompsett og spiller er det veldig mye lettere å fortelle deg hvilke kabler som passer bra.

                Du kan forøvrig ikke "stille forsterkeren på 150w" egentlig. Ikke tenk så veldig mye på watt i det hele tatt... Hvis du skal bruke subwoofer som drar litt strøm kan nytt batteri være lurt, kommer ann på hva du har i dag.

                Til sist, les litt på forumet så finner du sikkert svar på myyye av det du lurer på
                never enough!

                Comment


                • #9
                  Akkurat det der med demping av dørene skal du ta litt med en teskje salt. Jeg har ikke hørt med og uten på settet jeg har nå (Focal PS165) men lyden er ikke til å ta feil av - den blåser ørene av meg hvertfal og høres veldig bra ut. Så tenk litt over selv hvor aktuell du tror du er for mer arbeid enn du absolutt må. Jeg tror nok dette har mye og si på hvilken bil det er også, og hvor mye bevegelige greier det er i døren (fare for andre lyder).

                  Bare nevner det litt på grunn av at du ikke skal bli skremt bort og tro at du absolutt må ha det. Men vil nok selvfølgelig tro det er bedre med, hvis du har lyst å gjøre det.

                  Det er som Johann nevner at du finner nok ekstremt mye informasjon rundt forbi på forumet fra før av.
                  http://www.sonicelectronix.com/ er fin side for å lese litt tilbakemeldinger/reviews på forskjellige produkter imo.

                  Comment


                  • #10
                    Takk for all hjelp!
                    Jørgen:
                    Jeg har søkt litt etter den DAB mottaker jeg fantaserte om, og fant akkurat det jeg tenkte på. Bilradiospesialisten hadde til og med flere å velge mellom

                    Så da kan jeg trygt kjøre 150 W på et frontsett som har max watt på 120 uten at noe kan gå galt? Eller må jeg unngå å spille på max volum over lengre tid typisk? Er så lei av å bruke mange penger på noe jeg tror burde funke bra, men som ikke gjør det, så nå skal jeg være 100% sikker på at ikke jeg kan gjøre noe galt.

                    bass-freek:
                    Regner med pioneer regnes som et respektabelt merke? Man skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å demper dørene nå som dere har anbefalt det så inderlig, men det blir ikke med det første hvertfall

                    Alle:
                    nå vet jeg at hvert av basselementene trenger 200 W RMS og har en max verdi på 400 W. Uten at jeg vet sikkert, så vil jeg tippe det dobles siden jeg har to av de, så da må jeg vel ha en forsterker som kan levere mellom 400 W, og 800 W? Men jeg vet ikke hvilken vei ressistansen går... Dobles, halveres eller forblir ressistansen det samme når hvert element er på 4 Ohm?

                    Julepils anbefalte meg jo to forsterkere, men jeg følte at de, eller hvertvall den billigste var en typisk "slenge sammen de billigste delene som gir mest effekt" forsterker. En forsterker som gir mye effekt til prisen, men til gjengjeld bare varer i kanskje ett år, eller det er hvertfall sånn jeg tenker om slike. Det jeg lurer på er hvor høyt i pris jeg trenger å gå for å få en gjennomført god forsterker som kan levere nok watt, og i tillegg være av god kvalitet slik at den kan brukes i en del år fremover? Om dere eventuellt kunne anbefalt meg en forsterker som er slik? Helst ikke dyrere enn 4000, og kan gjerne være brukt...

                    Beklager for at jeg maser med alle spørsmålene mine, men jeg er veldig takknemlig for at dere tar dere tid til å hjelpe meg!

                    Hilsen Jonas
                    Last edited by JonasKanonas; 28-02-2013, 23:25.

                    Comment


                    • #11
                      denne forsterkeren er en som gir mye for pengene http://www.judysbilstereo.no/forster...dynabel-bf4501
                      den gir ca 800w ved 2 ohm noe du vil ha i last hvis du parallel kobler (pluss på pluss og minus på minus) da har du en forsterker som fungerer meget fint til dine elementer pluss litt til men ville lagt opp 53mm2 med en gang så har du gjort det og splitte dette til front forsterker og monblokk(dynabel) og ang demping av dører. det er som natt og dag. pluss at en fjerner litt veistøy. koster ikke allverdens og dempe dørene forran.


                      mvh kim

                      Comment


                      • #12
                        Takk for anbefalingen Kim, men jeg tok en titt i lommeboka her om dagen, og bestemte meg da for å kjøpe brukt forsterker heller. Derfor har gått gjennom hele alle anonsene på finn med ordet "forsterker" i seg, og valgt ut de jeg tror virker greie. Jeg håpte at noen av dere kunne fortelle meg hvilken av forsterkerene jeg har linket til under her som er best til mine subber, og/eller gir mest igjen for pengene?
                        Pioneer GM-D8400M
                        Pioneer GM-D8500M
                        JBL GTO 7001
                        Kan eventuelt høre om denne karen er villig til å selge sin RF T10001BD separat.

                        I tillegg lurer jeg fortsatt på om jeg trygt kan kjøre 150 W på et frontsett som har max watt på 120 uten at noe kan gå galt? Eller må jeg unngå å spille på max volum over lengre tid typisk? Er så lei av å bruke mange penger på noe jeg tror burde funke bra, men som ikke gjør det, så nå skal jeg være 100% sikker på at ikke jeg kan gjøre noe galt.

                        På forhånd takk for svar.
                        Hilsen Jonas

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by JonasKanonas View Post
                          I tillegg lurer jeg fortsatt på om jeg trygt kan kjøre 150 W på et frontsett som har max watt på 120 uten at noe kan gå galt? Eller må jeg unngå å spille på max volum over lengre tid typisk? Er så lei av å bruke mange penger på noe jeg tror burde funke bra, men som ikke gjør det, så nå skal jeg være 100% sikker på at ikke jeg kan gjøre noe galt.

                          På forhånd takk for svar.
                          Hilsen Jonas
                          Ja det går helt fint med 150W på et sett rated 120W, kjør gjerne på med 200W om du vil. Det er lettere å ødelegge utstyr med for lite watt - enn for mye. Ofte er det brukerfeil og ikke utstyret i seg selv som gjør at noe blir ødelagt. Bruk bilstereo med fornuft.
                          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                          Comment


                          • #14
                            Da begynner det endelig å dra seg til på bilstereofronten. Nå er det kabling som er neste utfordring.
                            Mitt oppsett er som følgende:
                            Spiller: Pioneer DEH-80PRS
                            Frontsett: Focal PS-130
                            Forsterker til frontsett: Macrom 44.07
                            Bass: 2 x RF 1410
                            Monoblokk: Pioneer GM-D8500M
                            Begge forsterkerene skal være i reservehjulsbrønnen.

                            Jeg tenkte som følger:
                            53 eller 35 mm2 fra pluss på batteri til begge forsterkerene. Her tenkte jeg å kjøpe kabel fra Torshov.
                            Denne RCA kabelen til en av forsterkerene, har en gammel kabel liggende som jeg tenkte å bruke til den andre.
                            Har noe gammel høyttalerkabel som burde holde til basskassen og til høyttaleren i den ene døren, men trenger til den andre. Det blir et strekk på ca 7 meter siden jeg må legge den i andre siden av bilen så den ikke ligger med strømmen, så må vel ha litt tykk kabel der. noen som kan anbefale meg en? Håpte å bestille fra bilstereosenteret eller å kjøpe fra biltema eller torshov om det er like bra.
                            Så skal jeg oppgradere til 53 mm2 fra minus på batteriet til karosseriet, og kjøre 20 mm2 fra karoseriet til minus på forsterkerene.
                            Jeg har en sikring på 50 A, kan jeg bruke den?

                            Vil det funke bra?

                            Comment


                            • #15
                              før du kjøper strømkabel fra torshov, som SUGER, vær så snill å gå inn på lydibilen.no sine sider, knall 53kvmm for kun 89,- metern
                              Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                              | Gladen 75c6 - DD m4a |
                              | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

                              Comment

                              Working...
                              X