Announcement

Collapse
No announcement yet.

"High Voltage" forsterkere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "High Voltage" forsterkere

    Ser at det på andre sia av dammen er en del som har fattet interesse for det de kaller "high voltage"
    for de som ikke har fått med seg hva det går ut på så er det kort forklart utifra min forståelse at en kjører 15+ batterier i serie for å oppnå 180v dc+ , noe som gjør at en kan droppe strømforsyningsdelen i forsterkeren

    Dette er noe som har opphav i Sør Amerika og Stetsom og Taramps har modeller som varierer fra 25kw og opp til 60kw.

    Fordeler:
    -Forsterkerene er relativt billige
    -lang spilletid imellom lading siden strømtrekket lavt pga. den høye spenningen
    -Lite eller ingen spenningsfall
    -Sansynligvis en billigere løsning enn 12v
    -?

    Bakdeler:
    -Potensiellt livsfarlig om en ikke veit hva en driver med!
    -Problematisk ladeløsning/lang ladetid?
    -Tilgjengelighet
    -?


    Jeg er ikke noen elektriker, jeg hadde noen timer med elektro på gk. mek. for 16år siden så min kunnskap om evnet er minimal
    Så for allt jeg veit kan dette vere en kjempedårlig idè, men jeg synst det hørest litt interessangt ut

    Kommer aldri til å ha bruk for lignende effekt selv så for meg er det uaktuellt, men er litt artig å høre hva deres mening er om saken og om det kan vere noe dere vurderer en gang i fremtiden
    Og om dere ser noen ulemper eller mener det kan vere problematisk å kjøre hv i Norge.


    Legger ved en link til ett bygg i USA, han kjører nå snart 22 d3400 batterier i serie på 3 Taramps t60k som driver 6x soundsolutions evil15" Han er i følge tråden veldig fornøyd og kommer ikke til å gå tilbake til 12v
    http://www.caraudioclassifieds.org/f...dio-build.html
    Last edited by estens; 02-07-2016, 23:41.

  • #2
    Interessant, har ikke hørt om dette i bilstereosammenheng, men samme løsning er brukt i "ekstrem" high end hjemmestereo, men da mer med tanke på at batterier faktisk er den "perfekt" støyfrie strømforsyningen, ikke ekstrem effekt.
    Uansett, bilstereobyggere med en slik løsning vil jo da også kunne bruke alt av forsterkermoduler, ikke bare "bilstereo", f.eks. ekstremt store PA forsterkere der den ordinære strømforsyningen er fjernet.

    Comment


    • #3
      Om man bruker 15-22 stk 12V batterier på vanlige 12V forsterkere, så man kan spille nokså lenge mellom hver lading der også skulle jeg tro
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

      Comment


      • #4
        Har lest igjennom store deler av den tråden du postet link til. Har også fulgt tråden til Sencheezy på SMD forumet. Veldig interessant, men det er nok ikke noe for meg per nu.
        Virker som for stor risiko og for mye "hassle" når banken skal lades. Men det er fett og ganske absurd at han kan stå og trekke 12KW (clampet tall) uten nevneverdig spenningstap.
        Reelt så trekker vel de fleste bygg her til lands bare en brøkdel av den effekten etter box raise vil jeg tro. Og da snakker vi gjerne med betydelig spenningsfall ganske raskt.

        På den annen side så blir det ganske dumt å slå i bordet med st han har en 60KW forsterker når han henter såpass mye lavere tall med sin impedans og sin høye box raise!
        never enough!

        Comment


        • #5
          Interssant, er ikke oppdater på hverken hjemme stereo eller på så var ikke klar over at sånne forsterkere fantes.
          Får lese meg litt opp på det og tror jeg ;P

          Ja du sier noe der Håkon.
          For når en kjører batteri i serie slik vil vel ampertimene forbli uforandret (10x 12v65ah batteri i serie= 120v 65ah) , så selv om strømtrekket er mindre vil kanskje spilletiden uten lading blitt mye den samme som for 12v? eller tar jeg feil her?
          Sanchez i den tråden sier han lader batteribanken ca hver 20. dag noe som sier veldig lite når en ikke veit hvor mye den brukes.

          Er ikke så veldig stødig på elektrosiden så dette blir litt over eller i beste fall helt i grenseland for min forståelse

          Fant ut i går at stetsom har en hv lader beregnet for dette så da er kanskje ikke ladeproblematikken så stor allikevel?

          Hadde jeg skulle begynt på et "ekstrembygg" i dag av den typen du ser en del av på youtube var nok hv noe jeg hadde vurdert.
          Men det er nok ikke noe jeg kommer til å begi meg ut på..

          Så en plass ble han clampet til rett i underkant av 17kw, det er jo imponerende! Men det mangler jo litt på 60kw.
          Hadde vert litt interessant å se hva som måtte til for å clampe samme effekt med vanlige 12v forsterkere

          Comment


          • #6
            Hvis du trekker f.eks. 10A fra ett 65AH batteri eller 10A fra f.eks. 10 stk. 65AH i serie, så vil det som du sier bli tomt samtidig, men fordi P(effekt) = A (strøm) x U (spenning), så får du også 10 ganger så mye effekt med samme strømtrekket med eksempel 10 batterier i serie.

            Ett annet eksempel, hvis du spiller musikk like høyt i begge tenkte oppsett (ett batteri eller 10 stk i serie), vil oppsettet med 10 batt. holde "mer" enn 10 ganger så lenge, før lading er nødvendig, dette fordi du også sparer effekttapet i DC/DC konverteringen som sitter i 12V forsterkeren (effekttap i DCDC konvertering er ofte 10-14 %, ved full effekt, og enda større ved mindre effektuttak).

            I tillegg har man effekten med at batterier ikke er helt "matematiske" med tanke på 65AH, det betyr jo at batteriet skal klare 65 A i en time, eller teoretisk 1A i 65 timer (samme effektuttak), men i praksis så vil batterier kunne ha noe høyere effektuttak hvis strømtrekket er noe lavere (dette varierer nok noe med hvilke batteriteknologi som er brukt).

            Derfor vil jeg tro at med samme volum/effekt ut vil du kunne spille 12-15 ganger lenger med 10 batteri i serie kontra ett og DCDC konvertering i forsterker.

            Comment


            • #7
              Det var faktisk utrolig bra forklart og hjalp meg litt her.

              Poenget er vel at vi med 12V system og batteribanker benytter veldig lav spenning (14V) og veldig mye strøm (A), mens 220V oppsett bruker mye høyere spenning og derfor trekker veldig lite strøm (A). Det forklarer hvorfor batteriene kan holde så lenge. Men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan det skal gi så sinnsykt mye høyere effekt (W). Bortsett fra det med effektivitet i konvertering da. Er det andre momenter her som spiller betydelig inn?
              Handler det om muligheten for å laste med ekstrem impedans som 0,25Ohm?
              never enough!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Proton View Post
                Hvis du trekker f.eks. 10A fra ett 65AH batteri eller 10A fra f.eks. 10 stk. 65AH i serie, så vil det som du sier bli tomt samtidig, men fordi P(effekt) = A (strøm) x U (spenning), så får du også 10 ganger så mye effekt med samme strømtrekket med eksempel 10 batterier i serie.

                Ett annet eksempel, hvis du spiller musikk like høyt i begge tenkte oppsett (ett batteri eller 10 stk i serie), vil oppsettet med 10 batt. holde "mer" enn 10 ganger så lenge, før lading er nødvendig, dette fordi du også sparer effekttapet i DC/DC konverteringen som sitter i 12V forsterkeren (effekttap i DCDC konvertering er ofte 10-14 %, ved full effekt, og enda større ved mindre effektuttak).

                I tillegg har man effekten med at batterier ikke er helt "matematiske" med tanke på 65AH, det betyr jo at batteriet skal klare 65 A i en time, eller teoretisk 1A i 65 timer (samme effektuttak), men i praksis så vil batterier kunne ha noe høyere effektuttak hvis strømtrekket er noe lavere (dette varierer nok noe med hvilke batteriteknologi som er brukt).

                Derfor vil jeg tro at med samme volum/effekt ut vil du kunne spille 12-15 ganger lenger med 10 batteri i serie kontra ett og DCDC konvertering i forsterker.

                Bra forklart!
                Men du sier: 12-15 ganger lenger med 10 batteri i serie kontra ett og DCDC konvertering i forsterker
                Vil det si 2-5 ganger lengre med 10 batteri i serie kontra 10 i paralell og DCDC konvertering i forsterker?

                Originally posted by bass-freek View Post
                Det var faktisk utrolig bra forklart og hjalp meg litt her.

                Poenget er vel at vi med 12V system og batteribanker benytter veldig lav spenning (14V) og veldig mye strøm (A), mens 220V oppsett bruker mye høyere spenning og derfor trekker veldig lite strøm (A). Det forklarer hvorfor batteriene kan holde så lenge. Men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan det skal gi så sinnsykt mye høyere effekt (W). Bortsett fra det med effektivitet i konvertering da. Er det andre momenter her som spiller betydelig inn?
                Handler det om muligheten for å laste med ekstrem impedans som 0,25Ohm?

                Det er jo ikke umulig å lage en 12v forsterker som yter det samme, men de måtte jo blitt ufattelig dyre og store!
                Batteribanken hadde sansynligvis vert mye lik eller kanskje større? En måtte hatt en haug med generatorer og ett par hundre meter med feit kabel for å sørge for strøm nok til å mate den.
                Taramps t-60k koster $1700

                Comment


                • #9
                  [QUOTE=estens;228130]Bra forklart!
                  Men du sier: 12-15 ganger lenger med 10 batteri i serie kontra ett og DCDC konvertering i forsterker
                  Vil det si 2-5 ganger lengre med 10 batteri i serie kontra 10 i paralell og DCDC konvertering i forsterker?

                  Med 10 batterier har man samme mengde lagret energi uansett om man seriekobler eller paralellkobler
                  batteriene, så forskjellen i "spilletid" vil da ikke bli så stor, men strømmen som må trekkes fra de batteriene
                  som er paralellkoblet blir ti ganger så høy for å gi samme effekt, dette kan fort føre til effekttap i ledninger og koblinger, det er også slik at om strømmen tidobles, så må også tverrsnitt på ledning også tidobles.
                  Men om begge oppsett er riktig dimensjonert med tanke på kabel osv. så vil vel ikke oppsettet med batterier
                  i serie spille mer enn 10-15% lenger (forskjellen er effekttap i DCDC konverteringen).

                  ps. kan også legge til at forskjellene i spilletid også kan bli enda mindre, avhengig av hvilke forsterkere som brukes, noen forsterkere har variabel spenning på utgangen av sin DCDC, som igjen gjør at effekttapet i selve
                  sluttrinnet i forsterker i perioder blir mindre når man spiller lavt, kontra å ha f.eks. ha konstant +/- 60V.
                  Last edited by Proton; 04-07-2016, 00:22.

                  Comment

                  Working...
                  X