Announcement

Collapse
No announcement yet.

5 gode grunner til å velge 15" fremfor 12"

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Uttrykket "There is no replacement for displacement" passer seg fint synes jeg

    Neste sub'ene mine (inne) blir to 21" i lukket kasse.
    Eirik Gundersen

    Comment


    • #47
      gjett om jeg skal sende denne tråden til noen av de mange "bedreviterne" jeg har prøvd å si dette til.
      men får vel bare til svar at de vet bedre
      Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

      Comment


      • #48
        Originally posted by Dag Johansen View Post
        Han kan bygge kasser, men har ikke spesiellt snøring på konstruksjonsprinsippene.
        Han bygger bassreflekskasser og kaller de for horn bla.

        Mvh
        Dag Johansen
        Tror det var pga at slutten av porten er mye bredere enn begynnelsen hvis jeg har lest rett. Men kjært barn har mange navn
        Mvh Werner Harstad

        Comment


        • #49
          Originally posted by berniebp87 View Post
          Tror det var pga at slutten av porten er mye bredere enn begynnelsen hvis jeg har lest rett. Men kjært barn har mange navn
          Det er nok derfor han kaller det horn ja.
          Men hvis man regner litt på det har arealet til "hornmunningen" kun potensiale til å forsterke ned til 3-400Hz...

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #50
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Det er nok derfor han kaller det horn ja.
            Men hvis man regner litt på det har arealet til "hornmunningen" kun potensiale til å forsterke ned til 3-400Hz...

            Mvh
            Dag Johansen
            Altså blir det mer en TL-type kasse? Siden det er så lang port, som blir større og større? Eller blir porten oftest mindre og mindre med TL? Eller er begge deler greit?

            Er det rart man blir forvirra og bare setter inn porten WinISD anbefaler?

            Comment


            • #51
              Lurer faktisk litt på om ikke denne myten om at store elementer er trege også kan ha et opphav i at mange brukte/bruker et frontsett som ikke klarer å gå dypt nok til at en kan kjøre en tilstrekkelig lav delefrekvens på suben.

              I gamlebilen kjørte jeg en RF RFR2215 i ei 71L lukka kasse delt ved 50hz 18db/oct
              Frontssystemet besto av bla Macrom 8,5 tommere som midbass

              Bassen var tigth og punchy, og du var overhodet ikke istand til å høre at den kom bakfra

              En annen grunn til denne myten er nok at enkelte basshuer har en tendens til å skru opp nivået på suben så høyt at det nesten er bare bass du hører

              Comment


              • #52
                Klistret denne tråden jeg.
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                Comment


                • #53
                  ska du ha en stor en kjøp en jackhammer da :P

                  Comment


                  • #54
                    Men myten om at store bassere var trege, var nok mye med utstyret før tror jeg, for det var ikke like mange som bl,a hadde tidskomp for 10-15 år siden som i dag. kanskje også mye mer uviten om justering, da man ser at det er et alder så lite problem den dag i dag. Tror jeg vil påstå at det ikke er mange som virkelig KAN å justere, (innkludert meg selv) pr idag
                    Jeg vet en som KAN skulle ønske jeg hadde halvparten av forståelsen om tidskomp som han, he he he
                    Ronny Karlsen
                    02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                    96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                    Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                    Comment


                    • #55
                      Har en artig sak oppkoblet i hjemme stereoen jeg godt kunne tenkt meg å prøve i bil.

                      Utgangspunktet er en sprengt JBL 2226 (samme magnet og kurv som 1500 GTI elementet nevnt tidligere i tråden)
                      Her er en ny membran med skum oppheng, "spider" og støvhette til en JBL 2235 (deres gamle 15" hjemme sub) montert sammen med en en 27 mm lang talespole av flat kobbertråd (orginal 2226 og 1500 GTI spole er 19mm lang) blitt montert.
                      Noe som gir et element med 9mm+ slaglengde, grei følsomhet og som går dypere enn både 1500 GTI og 2226 enheten.

                      Spesifikasjonene målt av vedkommede som ga meg oppskriften er:

                      Fs= 30.95 Hz
                      Qes= .4164
                      Qms= 7.41
                      Qts= .3942
                      Vas= 5.607 cubic feet
                      Re= 5.264 ohms
                      Le= 1.18 (pretty admirably low for a 15- should have good HF extension!)
                      Mms= 171.5 grams
                      X-max= .35 inch (one-way!)
                      Sensitivity (1w/1m): 92.43dB
                      Sd= 132.7 square inches

                      Med et meget lavt "LE" og et sannsynlig bruksområde opp til 800hz, kan jeg love deg at denne ikke føles treg i en 150L kasse portet til 30hz i min stue.
                      Last edited by FE3T; 10-06-2012, 00:05.

                      Comment


                      • #56
                        Nå har jeg hatt både 15" 18" og nå gått tilbake til 12. Vet ikke riktig hva jeg skal si til at større er bedre. Ok var dypere bass i15 og 18" . Kjører nå en Gladen Spl 12" Singel i en kasse som skal være tunet 100%, ble overrasket over Gladen elementet da det spiller så inni helvete at jeg bare sitter å gliser. Problemet med denne subben nå, er at gummiopphenget revnet nesten hele veien rundt? Ikke opplevd det før på andre elementer.

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by woodpile View Post
                          Nå har jeg hatt både 15" 18" og nå gått tilbake til 12. Vet ikke riktig hva jeg skal si til at større er bedre. Ok var dypere bass i15 og 18" . Kjører nå en Gladen Spl 12" Singel i en kasse som skal være tunet 100%, ble overrasket over Gladen elementet da det spiller så inni helvete at jeg bare sitter å gliser. Problemet med denne subben nå, er at gummiopphenget revnet nesten hele veien rundt? Ikke opplevd det før på andre elementer.
                          Hva som spiller dypere har lite/ingenting med størrelsen på elementet å gjøre. Dette er helt og holdent kassa som bestemmer.

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by woodpile View Post
                            Problemet med denne subben nå, er at gummiopphenget revnet nesten hele veien rundt? Ikke opplevd det før på andre elementer.
                            da spiller du vell max? eller så er det produksjonsfeil på elementet?
                            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                            Mvh
                            Rune Kvaal

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by trustno1 View Post
                              Hva som spiller dypere har lite/ingenting med størrelsen på elementet å gjøre. Dette er helt og holdent kassa som bestemmer.
                              Hva er da så poenget med større element? vil se et 4" element spille like dypt som som en 18" uavhengig av volum. ikke et spesielt gjennomtenkt svar .................
                              Last edited by bmw520; 09-06-2013, 02:47.
                              Ronny Karlsen
                              02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                              96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                              Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by bmw520 View Post
                                Hva er da så poenget med større element? vil se et 4" element spille like dypt som som en 18" uavhengig av volum. ikke et spesielt gjennomtenkt svar .................
                                Ett 4" subelement i riktig kasse vil nok kunne spille like dypt som en 18"
                                Hva lydtrykket blir er en helt annen sak.

                                Poenget med større element er rett og slett å få mer lydtrykk uten å ha unødvending mange elementer.

                                Vil påstå svaret mitt var mer gjennomtenkt enn mye annet som blir skrevet her.

                                Comment

                                Working...
                                X