Announcement

Collapse
No announcement yet.

5 gode grunner til å velge 15" fremfor 12"

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Soundboy View Post
    Jamen , får jeg lyst til å teste min JBL 1500GTI når leser dette, tanken var også gå fra 2x10" over til 1x15" eller 2x15"..hehe
    Men mangler bare en analog forsterker først... Tviler mulig om GTI`n vil funke no særlig på ODR ampen A7..
    Tror jeg definitivt vil funke, det er ikke mange wattene som skal til for å spille på ett anstendig nivå..
    Så sant du ikke skal rive i filler bilen osv..
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #17
      Jeg hadde en veldig engasjert og entusiastisk Hi-Fi-frelst lærer på VK2, som kombinerte entusiasmen sin med teknisk kompetanse (etter beste evne, i alle fall, det ble ofte litt VEL teknisk, noe jeg er glad for i den senere tid), jeg skulle fått ham til å forklare dette. Selv kunne jeg vel tatt et kurs i både tålmodighet og pedagogikk. ^^

      Med respekt for større høyttalere og undervurderingen av dem... hadde det vært mulig å fått denne som sticky i et eller annet underforum?

      Comment


      • #18
        Originally posted by Soundboy View Post
        Jamen , får jeg lyst til å teste min JBL 1500GTI når leser dette, tanken var også gå fra 2x10" over til 1x15" eller 2x15"..hehe
        Men mangler bare en analog forsterker først... Tviler mulig om GTI`n vil funke no særlig på ODR ampen A7..
        Nå vet jeg ikke hva forsterkeren din leverer, men jeg spilte over 144dB (på TermLAB) ved ca. 50hz (mener jeg å huske) med en lettdreven 15", og det krevde ikke mer enn 6-700W. I portet kasse og en liten Civic, riktignok, men... Avhengig av bil og kasse, vil jeg påstå at det er fullt mulig med 140dB med 3-400W RMS (sikkert mange som har bevist det også). Og de færreste hører på musikk så høyt til daglig. Hvertfall vi over 20. ^^

        Comment


        • #19
          Originally posted by Soundboy View Post
          Jamen , får jeg lyst til å teste min JBL 1500GTI når leser dette, tanken var også gå fra 2x10" over til 1x15" eller 2x15"..hehe
          Men mangler bare en analog forsterker først... Tviler mulig om GTI`n vil funke no særlig på ODR ampen A7..
          A7'en funker jo fint som forforsterker...

          Neida bare tuller, det vil helt klart fungere fint!
          Brokopler du 2 av kanalene på A7'en så får du ca 200 ærlige watt ut av den, det holder en god stund til å drive gti'en. Du kan jo prøve deg på en llinking av alle 4 kanalene.. :P

          Jeg har en brokoplet Focal dual monitor på min 1800 GTI og det er mere enn nok! ca. 800w men det duger lenge med 200 også! Dette er elementer med høy følsomhet, min har 97dB ved 1W. Morsomme elementer som spiller sqbass av høy kvalitet i riktig kasse!
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #20
            Originally posted by dKo View Post
            Hehe, ja .. det er nok en grunn til at 6.5" ikke brukes som diskant-elementer for eksempel.
            Ja, spredningsmønster for eksempel

            Ha også i bakhodet at en svingningssyklus er VELDIG mye lenger ved 100 hz enn ved 10 000 hz, noe som gjør at mindre unøyaktigheter i bassområdet er irrelevant i forhold til samme unøyaktigheter i diskantområdet.
            Man kan tillate seg relativt mye groupdelay i sub-området fordi man simpelhen ikke hører forskjell uansett. Øret er et ganske fantastisk, men unøyaktig og lettlurt instrument (det er jo nettopp det hobbyen vår går ut på; å lure ørene så mye som mulig, så vi kan lukke øynene og tro at vi sitter i konsertsalen).

            Comment


            • #21
              Som Joakim sier! lyst til å høre en 18"? bare å spørre

              for å si det sånn så er den 18" jeg har nå den som har vært meste presis på musikk i bilen min, å jeg har prøvd en del.

              kassen har MYE å si.
              MVH, Øivind Sandvik
              sigpic
              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
              www.sandviksbassogbongel.com

              Comment


              • #22
                En 8" kan spille akkurat like dypt som en 15", men aldri på samme nivå Det er kassen som bestemmer hvor dypt det spiller, ikke elementet!

                Og en 18" kan jo ikke være tregere enn en 12". Da ville jo vi fått forskyvning av lyden siden alle toner blir dypere.

                Og det er en grunn til at det ikke finnes flere gromme elementer med 4 eller 5" spoler.. Nettopp dette med induktans og masse.

                Jeg vil heller påstå at større elementer kan spille mer presist siden de ikke trenger like mye effekt og like mye utsving for å spille på samme nivå som mindre elementer
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #23
                  Lurer på hvordan TAD har løst spolen på odr 10".. Den er jo enorm! (ca. 5-tommer) Men den fungerer jo utmerket!
                  -har ikke svaret, men har lurt på det..
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Joakim View Post
                    Lurer på hvordan TAD har løst spolen på odr 10".. Den er jo enorm! (ca. 5-tommer) Men den fungerer jo utmerket!
                    -har ikke svaret, men har lurt på det..
                    Ingenørene hos TAD har nok løst mange problemer opp igjennom årene
                    Alpine
                    Audison
                    Hertz
                    Soundstream

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by spade View Post
                      Ingenørene hos TAD har nok løst mange problemer opp igjennom årene
                      Men det må jo ha tatt forferdelig lang tid med de prisene!

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #26
                        Hehe! R&D koster!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Miniboom View Post
                          Kort sagt; Nei. Du tar feil, jeg har rett.

                          En tyngre membran vil ikke flytte seg tregere enn en lettere membran, verken fordi den er tyngre å sette i gang, eller i den forstand at den fortsetter videre i én retning etter at spenningen har snudd (innenfor normale rammer). Spiller subwooferne dine tregere på lavt volum da, eller? Da får de jo mindre kraft til å flytte membranen, og resultatet ville blitt det samme - om din teori stemmer, noe den ikke gjør. ^^

                          Det som skjer når membranen er tyngre, opphenget stivere eller effekten inn blir mindre, er jo at membranen vil flytte seg mindre på samme tid, fordi den er tyngre og krever mer effekt å flytte like langt. Altså mindre effektiv lydgjengivelse. Ikke mindre nøyaktig. Det har ikke noe med tid å gjøre, for når spenningen snur, snur høyttaleren. Den går ut og inn like fort som en lettere membran, fordi den følger spenningen som går gjennom spolen. Og så lenge membranen skifter retning når den skal (uavhengig av avstanden den flytter seg), vil vi oppfatte lyden som presis (med mindre det er fasefeil, som fra en port e.l.).

                          Det som forandrer seg når en høyttaler er "treg", og som vi hører godt, er uønskede spenninger i spolen (altså til feil tid). Spenningen er i spolen til "feil tid" pga problemet med induktans - at den "lagrer" elektrisitet, og ikke "snur" signalet like fort som en mindre spole ville gjort. Alle spoler motsetter seg forandringer. Jo større/kraftigere spole (mH, ikke fysisk), jo mindre villig er den til å forandre retning på signalet. Ergo, membranen følger spenningen i spolen - selv om signalet i spolen ikke er likt som signalet fra forsterkeren til enhver tid. Det ligger alltid litt etter, pga fenomenet med induktansen i spolen, som jeg nettopp forklarte litt mer omstendelig. Skjønner? Jo større induktans, jo mer ligger den etter...

                          Det er imidlertid løsninger for å lage større spoler med lavere induktans, uten at jeg har satt meg inn i hva som spesifikt gjøres. Det jeg vet, er at en dyrere høyttaler ofte har mindre induktans i spolen (for bedre transientrespons og lydgjengivelse), selv om den ikke tåler mindre effekt eller er mindre fysisk enn en konkurrerende høyttaler. Jeg vet at både tetthet, tråddiameter og fysisk form på tråden benyttet i spolen har en del å si for induktans vs. effekttålighet. Og jeg vet med sikkerhet at langt fra alle produsenter tar hensyn til induktans, så lenge høyttaleren tåler 1000W RMS og spiller noe som minner om bass.

                          Spideren og oppheng har ikke noen evne til å vite hvilken hastighet de skal jobbe med, de jobber bare kontinuerlig for å holde spolen i senter av magnetfeltet (i alle retninger), og har ingen mulighet til å påvirke hastigheten til elementet. Kun distansen det til enhver tid får bevege seg i. Hvis spideren er for slapp (i forhold til tilført effekt) vil høyttaleren kunne slå for langt, og jobbe i ytterkantene av magnetfeltet - og da kan den også bli "treg", men det er fordi den motoriske kraften så langt ut i magnetfeltet ikke er kraftig nok til å snu den, og membranen først snur idet spideren har nådd ytterpunktet og dratt den inn igjen i magnetfeltet. Høres temmelig crappy ut når man prøver å spille så høyt, men dette er heller ikke relatert til størrelsen på membranen, kun et resultat av dårlig (billig) konstruksjon (eller alt for mye effekt til den aktuelle høyttaleren).



                          Mulig DU har en annen logikk for trege elementer i hodet ditt, men praktiske tester basert på fysikkens lover viser noe annet. Du må gjerne argumentere imot i dagevis... Bare underholdning det.
                          PANG! I got shot!

                          Gir meg. Utrolig bra forklaring.



                          Originally posted by Hifonic View Post
                          En 8" kan spille akkurat like dypt som en 15", men aldri på samme nivå Det er kassen som bestemmer hvor dypt det spiller, ikke elementet!

                          Og en 18" kan jo ikke være tregere enn en 12". Da ville jo vi fått forskyvning av lyden siden alle toner blir dypere.

                          Og det er en grunn til at det ikke finnes flere gromme elementer med 4 eller 5" spoler.. Nettopp dette med induktans og masse.

                          Jeg vil heller påstå at større elementer kan spille mer presist siden de ikke trenger like mye effekt og like mye utsving for å spille på samme nivå som mindre elementer
                          Selvsagt. Tenkte på det med en gang at om dem hadde vært tregere så vil selvsagt alle toner bli dypere etter minibooms inlegg. Burde gått opp for meg med en gang da det er ren og skjær logikk

                          Men sånn generelt sett, hvor i hel..... kommer den dumme myten fra? Den har jo vandret i flere tiår.

                          Er det kanskje fordi store elementer gir et slags mye dypere og kraftigere trøkk at det virker som om bassen henger litt igjen? (men det kommer jo selvsagt av feil justeringer, noe som er tilfellet i de fleste eller alle rånebiler med bare subber rundt omkring og ikke noe annet enn det hehe)
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #28
                            jeg tror det kommer fra at bassen i noen anlegg er høres ut til å være forsinket.

                            første gang jeg hørte dette uttrykket satt jeg i en opel astra med dynabel anlegg, og virket som bassen fra basselementet kom etter basslaget fra mellomtonen.

                            han sa da at han skulle gå ned til 10", for de var kjappere enn 12". var en av de lokale rånerne man gjerne så litt opp til da man var 16/17år
                            mvh Sindre Carlsen

                            Comment


                            • #29
                              aner ikke hva dere snakker om i denne tråden lengre, for giddet ikke å lese igjenom den. Jeg hadde to stk 15 toms subber en gang i min ungdom, og de spilte ganske fint når man ikke ga de så voldsomt med trøkk.

                              Selv om kassen var laget uten noen form for tuning og passing på volum
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by sicarlse View Post
                                jeg tror det kommer fra at bassen i noen anlegg er høres ut til å være forsinket.

                                første gang jeg hørte dette uttrykket satt jeg i en opel astra med dynabel anlegg, og virket som bassen fra basselementet kom etter basslaget fra mellomtonen.

                                han sa da at han skulle gå ned til 10", for de var kjappere enn 12". var en av de lokale rånerne man gjerne så litt opp til da man var 16/17år
                                Ja. Der fikk du rette ord på det

                                Har lagt merke til at om man har for mye bass i forhold til mellomtone og diskant, kan denne "effekten" forekomme. Men stilles det inn med et fint balanseforhold blir det som oftest greit når det gjelder dette issuet etter min erfaring.
                                Tidligere importør for Digital Designs,
                                overtatt av www.dynaBel.no.

                                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                                Comment

                                Working...
                                X